מחקר שוק (Market Research)
מחקר שוק (Market Research)
במשפט:תהליך בו החברה אוספת מידע על שווקים שונים במטרה להרחיב את הבנת הסביבה העסקית, השיווקית והתחרותית.
מה זה מחקר שוק (Market Research)?
מחקר שוק (Market Research) הוא תהליך באמצעותו החברה אוספת מידע על שווקים שונים, במטרה להשלים את הידע הקיים אצלה ולהרחיב את הבנתה אודות הסביבה העסקית, השיווקית והתחרותית. המידע שנאסף במהלך המחקר מסייע בהוצאת תובנות עסקיות ובקבלת החלטות אסטרטגיות (או טקטיות).
בהתאם, חברות רבות נוהגות לבצע מחקר שוק (Market Research) לפני ביצוע מהלכים אסטרטגיים, כמו כניסה לשוק חדש, וכן להפקת תובנות חדשות ואף ייחודיות לשיפור הפעילות השוטפת. יש לומר כי מחקר שוק הוא מרכיב מהותי ביכולת השיווק והבידול של החברה. הוא מהווה את הבסיס להכנת תכנית עסקית מהימנה ובניית מודל עסקי מוצלח, במיוחד (אבל לא רק) כאשר מדובר על חברה צעירה או מוצר חדשני. כמו כן, הוא מאפשר לחברה ללמוד מניסיונם של אחרים, לאתר ה-Best Practice, לבנות תחזיות ולהעריך נתונים עתידיים, ולזהות הזדמנויות חדשות לצמיחה.
על כן, מחקרי השוק משמשים את החברות להיכרות עם התחרות (מהן רמות או שיטות התמחור המקובלות, אילו מוצרים קיימים, מה מאפיין אותם, מה היקף העסקאות וכו'), המתחרים (מי השחקנים, מה נתח השוק שלהם, איך הם משווקים, איך הם פועלים וכו'), קהלי היעד (מה מאפיין אותם, איך הם תופסים את המותג, מה ההתנהגות הצרכנית שלהם, מה הם אוהבים, מה חשוב להם וכו') והיבטים נוספים שרלוונטיים לפעילות העסקית (כמו שיטות מקובלות לניהול, יצור או תפעול; עלויות לחומרי גלם, הוצאות צפויות; מנהגים מקומיים או דרישות עסקיות ייחודיות לשוק, ועוד).
בדומה למחקר בתחומים אחרים, ניתן לבצע מחקר שוק (Market Research) כמותני או איכותני. מחקרים כמותניים מבוססים לרוב על מדגם סטטיסטי רחב ושאלות סגורות (למשל, סקרים); בעוד שמחקרים איכותניים מבוססים על ראיונות עומק ותצפיות, בקבוצות קטנות ואף אחד-על-אחד (למשל, קבוצות מיקוד).
צרו קשר עם מחלקת טכנולוגיה