נתח שוק (Market Share)
נתח שוק (Market Share)
במשפט: החלק היחסי של חברה (או מוצר) בשוק מסוים; אחוז המכירות של החברה מתוך כלל המכירות באותה קטגוריה בשוק.
מה זה נתח שוק (Market Share)?
נתח שוק (Market Share) הוא החלק היחסי של חברה (האחוז) מתוך כלל המכירות שהתבצעו בקטגוריה מסוימת בשוק נתון. כלומר, נתח השוק מודד את החברה או המוצר ביחס ליתר השחקנים באותה הקטגוריה ובאותו השוק, במטרה למפות את היקף אחיזתה.
ניתן למדוד נתח שוק על ידי היקפי מכירה (Volume) – סך היחידות שנמכרו ע"י החברה, חלקי סך היחידות שנמכרו בשוק הרלוונטי ע"י כלל השחקנים בקטגוריה, במסגרת אותה תקופה.
לחילופין, ניתן למדוד נתח שוק גם במונחים של כסף, או ערכי מכירה (Value) – סך ההכנסות שהניב המוצר (או השירות) של החברה, חלקי סך ההכנסות שהניבו המוצרים של כלל השחקנים הרלוונטיים בשוק, באותה התקופה.
לדוגמה, ניקח חברה שמכרה בשנה 10 מיליון יחידות מוצר בשווי 50 מיליון דולר. באותה השנה נמכרו בשוק 100 מיליון יחידות של מוצרים מאותה הקטגוריה, בשווי כולל של 200 מיליון דולר. במדידה על פי היקפי מכירה (Volume), החברה אוחזת נתח שוק של 10%. לעומת זאת, במדידה על פי ערכי מכירה (Value), נתח השוק של החברה הוא 25%.
בעוד שהוא מספק מידע חשוב על מצבה התחרותי של החברה, נתח שוק (Market Share) מספק תמונה חלקית בלבד על חוסנה או אחיזתה בפועל. זאת בעיקר כי הרכב הקהל ואופיו (מזדמן או נאמן, למשל) משפיעים רבות על המציאות בשטח ועל מידת היציבות של המצב הנוכחי.
צרו קשר עם מחלקת טכנולוגיה