קוד פתוח (Open Source)

קוד פתוח (Open Source)

במשפט: מודל מבוזר לפיתוח תוכנה שמעודד שיתוף פעולה המוני; תוכנה בה קוד המקור זמין לצפייה, שימוש ושינוי ע"י הציבור. 

 

מה זה קוד פתוח (Open Source)?

קוד פתוח (Open Source) הוא מודל מבוזר לפיתוח תוכנה בשיתוף פעולה המוני (באנגלית:Mass Collaboration או Peer Production) - קוד המקור נגיש ופתוח לציבור, במטרה לעודד מאמץ משותף בו מתכנתים רבים פועלים באופן אינדיבידואלי לשיפורו. הקוד משוחרר תחת תנאי רישיון התוכנה ועל פיהם המתכנתים מורידים את הקוד, עורכים בו שינויים ומעלים את גרסתם בחזרה לקהילה. מה שמייחד את המודל הוא בכך שתוצרים כמו קוד המקור, תכניות האב ומסמכי התיעוד זמינים לציבור הרחב הן לשימוש והן לעריכת שינויים.

קוד פתוח (Open Source) דומה במשמעותו המעשית למונח "תכנה חופשית" (Free Software), כאשר לעיתים כוללים את שניהם יחד – "תכנה חופשית בקוד פתוח" או FOSS (Free and Open Source Software). המונחים נבדלים בעיקר בהיבט האידיאולוגי, כאשר "תוכנה חופשית" מקדמת ערך החברתי, הוא החופש המוענק למשתמש בתוכנה; ואילו "קוד פתוח" מקדם ערכים של כדאיות כלכלית וטכנולוגית, ונולד כתגובה למגבלות הקנייניות על הקוד. תנועת הקוד הפתוח התעוררה במטרה להבהיר סוגיות בעולם התוכנה הנוגעות לרישוי, צרכנות וזכויות יוצרים.

מוסדות רשמיים גדולים ורבים תומכים בפיתוח התנועה, בהם Apache Software Foundation שתומכת בפרויקטים של הקהילה כמו שרת ה-HTTP בקוד פתוח "Apache HTTP".

 

צור קשר עם מחלקת מערכות מידע