5 דגשים חשובים בעת בניית תוכנית עסקית
5 דגשים חשובים בעת בניית תוכנית עסקית
כתיבת תוכנית עסקית היא צעד חשוב בהקמת מיזם. היא נדרשת במיוחד כאשר צריך לגייס שותפים או משקיעים, ועם זאת, מסייעת תמיד למעקב והתפתחות עסקית, בכל שלב בחייו של העסק. להלן 5 דגשים חשובים לקראת עדכון או כתיבת תוכנית עסקית מוצלחת:
1. דעו את התחרות – היכרות טובה עם השוק היא היכרות טובה יותר עם המוצר שלכם, והיא הבסיס לבניית אסטרטגיה עסקית ממוקדת ומשכנעת. הכירו את המתחרים והמוצרים שהם מציעים, והישארו מעודכנים במגמות, אחוזי צמיחה והתפתחויות בענף.
2. הכירו את קהל היעד – היכרות עם קהל היעד היא המפתח לכל הצלחה עסקית, ובעת כתיבת תוכנית עסקית חשוב להראות כיצד המאפיינים של קהל היעד (גילאים, גובה שכר, תחומי עניין ועיסוק, הרגלי צריכה ועוד) משתלבים במודל העסקי שאתם מציגים.
3. הקפידו על בהירות – אחד הדברים החשובים ביותר בעת כתיבת תוכנית עסקית הוא לשמור על בהירות ויעילות. להיצמד למבנה המקובל, לדבר אל הקורא בשפתו ולוודא שהמודל העסקי ברור גם למי שמגיע "מבחוץ".
4. תשאפו לתמחור מדויק – תמחור המוצר הוא חלק מהותי במודל העסקי, ולכן כבר בעת כתיבת תוכנית עסקית חשוב לנסות להגיע למחיר מכירה מדויק ככל הניתן. זה אומר לקחת בחשבון את המחירים בענף, מאפייני הלקוחות הפוטנציאליים וסביבת הפעילות, לצד העלויות הצפויות לייצור ותחזוקה, ולבחון אותם במודלים שונים בהתאם לטווח המוערך.
5. הציבו מטרות ריאליות – כמעט בכל שלב לאורך כתיבת תוכנית עסקית אנחנו נדרשים להציב מטרות ויעדים. חשוב להקפיד על הערכות ריאליות שמתומכות במציאות ולהציג תרחישים אופטימיים/פסימיים רק במקומות המתאימים לכך.
כתיבת תוכנית עסקית
תוכנית עסקית היא מסמך ניהולי חשוב שמטרתו לספק תמונה עתידית של המיזם ואף להתוות דרך ברורה לפיתוחו העסקי, מכל הבחינות – שיווקית, טכנולוגית, פיננסית, תפעולית, אסטרטגית וכו'; תוך התייחסות למאפיינים והמטרות הייחודיים לו (חזון, מוצרים, קהלי יעד, שווקים). כתיבת תוכנית עסקית היא צעד שכדאי לעשות בשלב מוקדם, גם כי היא מסייעת במזעור סיכונים ומגדילה את סיכויי ההצלחה, וגם מאחר והיא נדרשת, לרוב, בכדי להמיר את הרעיון לעסק מרוויח, במיוחד כאשר רוצים לגייס שותף או משקיע.
אולם כתיבת תוכנית עסקית מוצלחת היא לא תמיד משימה פשוטה. עליה להיות תוכנית יעילה וברורה, ולהישען על מידע מהימן שממשיך להתעדכן ככל שהעסק מתפתח. בכדי לסייע לכם, ריכזנו עבורכם 5 דגשים שחשוב לשים אליהם לב בעת בניית תוכנית עסקית ועדכונה.
1: לדעת את התחרות
אחד ההיבטים החשובים ביותר בעת בניית תוכנית עסקית הוא ההיכרות עם השוק, ועם התחרות בפרט. ככל שתכירו את המתחרים וההיצע שלהם טוב יותר, כך תוכלו להעריך טוב יותר את המוצר שלכם ולזהות את היתרונות והחסרונות שלו ביחס ליתר. זה אומר, בין היתר, להישאר מעודכנים במגמות המשתנות בענף, להן יכולה להיות השפעה ישירה או עקיפה על המיזם/השוק/התחרות; להכיר את האופן בו "העוגה" מתחלקת בין השחקנים הקיימים והעתידיים, בכדי לזהות את נתח השוק האופטימלי להתחיל בו; ולהכיר את הביצועים בענף, כמו אחוזי הצמיחה והרווחים. היכרות טובה עם התחרות והמתחרים, תסייע לכם בבניית אסטרטגיה עסקית מכוונת ומשכנעת.
2: להכיר את קהל היעד
אין ספק שהיכרות עם קהל היעד היא אחד המרכיבים החשובים שנדרשים לצורך כתיבת תוכנית עסקית מוצלחת. ככל שנכיר טוב יותר את קהל היעד שלנו, כך נצליח לייצר מוצרים טובים יותר ומכירות רבות יותר. במילים אחרות, היכרות עם קהל היעד היא המפתח להצלחה עסקית והפגנת ההיכרות הזאת באסטרטגיה היא המפתח בעת בניית תוכנית עסקית מוצלחת. היכרות עם קהל היעד מתחילה בנתונים דמוגרפיים, כמו מצב סוציואקונומי, אזור מגורים וטווח גילאים; וממשיכה במאפיינים חשובים כמו הרגלי צריכה, גובה שכר, תחומי עניין ועיסוק. ככל שהפעילות העסקית מתקדמת, כך נרצה לאסוף יותר פרטים על קהלי היעד, לנתח את הנתונים להוצאת תובנות משמעותיות ולעדכן בהתאם גם את התכנית העסקית.
3: בהירות על פני מורכבות
בניית תוכנית עסקית מוצלחת מושתתת קודם כל מידת הבהירות והדיוק שלה. לכן, בעת כתיבת תוכנית עסקית צריך תמיד לשאול את עצמנו האם המשקיע או השותף הפוטנציאלי יבין ממנה מה עתידו של העסק. זה אומר, בראש ובראשונה, להקפיד על מבנה סטנדרטי ולדבר אל הקורא בשפתו (למשל, לא להלאות במונחים טכניים מורכבים). כמו כן, עלינו לברר האם ענינו על כל השאלות החשובות, כמו מה קורה במצב בו המודל לא יעבוד כצפוי או מה הצפי להחזר ההשקעה. לשם כך, כדאי להתבסס על אומדנים ממחירי השוק הקיימים, לקבוע יעד ברור לכל תקופה ולבנות תזרים מזומנים שיציג את ההערכה שלך להחזר ההשקעה ו/או להצגת רווחיות.
4: לתמחר את המוצר היטב
תמחור מוצר הוא מרכיב חשוב ביצירת המודל העסקי, המתאר כיצד המיזם מתכנן לייצר הכנסות ורווחים, ואותו יש להכין לקראת או במהלך כתיבת תוכנית עסקית. זהו מרכיב חשוב באופן ספציפי, מאחר ושינוי התמחור תוך כדי תנועה עשוי להיתפס בצורה שלילית בקרב קהל הלקוחות. לכן, ככלל, עדיף לעשות מאמץ להגיע למחיר מכירה מדויק ככל הניתן לפני שיוצאים אל השוק בפועל. עם זאת, פעמים רבות בעת כתיבת תוכנית עסקית, במיוחד כאשר נעשית בשלב מוקדם, קשה להגיע לתמחור מדויק כיוון שנתונים רבים הם עודם בגדר השערות בלבד. לכן, יש לקחת בחשבון את המחירים בענף, מאפייני הלקוחות הפוטנציאליים, הסביבה בה העסק יפעל, ולייצר מספר מודלים שונים בהתאם לטווח הצפוי של עלויות הייצור והתחזוקה. ככל שהעסק יתפתח וסימני השאלה יתבהרו, יש לעדכן את התוכנית, כך שבעת היציאה לשוק תמחור המוצר יהיה מדויק ככל הניתן.
5: הצבת מטרות ריאלית
בעת כתיבת תוכנית עסקית, אנחנו נדרשים להציב מטרות כמעט בכל פרק – יעדים לפיתוח המוצר, למכירת המוצר, לפיתוח עסקי, לאסטרטגיה, לחדירה לשוק והרשימה עוד ארוכה. אם המטרות שנציב לא יהיו ריאליות ביחס למציאות, הסיכון לכישלון יהיה גבוה. לכן, חשוב להיות ריאליים בהערכות, להישען כמה שיותר נתונים קיימים ולהיפתח לקבלת עצות וביקורת ממי שמבינים עניין. במקומות הרלוונטיים, ניתן להציג גם תרחישים אופטימיים ופסימיים, ככל שמציגים את התמונה המלאה ונשארים נאמנים למציאות.
ועוד מילה קטנה לסיום. כתיבת תוכנית עסקית מדויקת ויעילה היא משימה חשובה. מלבד להתקשרות עם שותפים או משקיעים, התכנית תשמש אתכם בעת קבלת החלטות עסקיות חשובות, כמו כמה כסף נדרש לגייס או כיצד ניתן להיערך לסיכונים צפויים, תאפשר לכם להתקדם במסלול אסטרטגי מוגדר ואף להיות תמיד בבקרה על ההתקדמות המתוכננת.
הירשמו לקבלת עדכונים מהבלוג