נראה שהתשובה לכל השאלות זה: Metaverse, אבל מה זה אומר?
אפשר להתייחס למושג ה-"Metaverse" כמו שמתייחסים למושג ה-"אינטרנט".
בשני המקרים מדובר בתשתית וסביבה דיגיטלית שמאפשרת לאנשים פרטיים, עסקים, גופים ממשלתיים וגופים אזרחיים אחרים- אמצעי תקשורת, יצירת ושיתוף תוכן לצרכים ומטרות שונות, מודלים מגוונים לעשיית כסף (לדוגמא: באינטרנט יש לנו כרגע אפשרות לפרסום, קידום, משפיענים באינסטגרם, יוטיוב, חנות אונליין וכו') וכמובן פעולות מסחר, כריית מידע, אבטחה ועוד.
בגדול ה-Metaverse מוגדר בתור הדור הבא של האינטרנט. הוא עדיין צעיר אמנם וכלל היכולות שלו עדיין לא התבטאו ורובן עדיין מתפתחות, אבל הוא טומן בחובו פוטנציאל אדיר. כמו שגם האינטרנט היה צעיר פעם לפני כ-30 שנה.
אז מה הופך את ה-Metaverse לדור הבא?
האמת זה קצת כמו לשאול מה ההבדל בין כרכרה רתומה לסוסים לבין רכב טסלה, או מה ההבדל בין אייפון לטלפון קווי ביתי, או מה ההבדל בין 12 כרכים של אנציקלופדיית בריטניקה לגוגל...
אם כך, ב-Metaverse ניתן למצוא, נכון להיום, את המאפיינים הבאים:
- טכנולוגיות חדשות שמאפשרות דרכים חדשות של תקשורת, יצירת תוכן, מסחר ועוד.
- ממשק משתמש שממזג את העולם הפיזי עם הדיגיטלי- בעוד האינטרנט מבצע הבחנה ברורה בין המימד הפיזי למימד הדיגיטלי במקרה של ה-Metaverse הגבול מטושטש והדגש הוא על חיבור/מיזוג בין המימדים באמצעות טכנולוגיות D3 ומשקפות VR/AR שמגבירות את האותנטיות של חוויית הגלישה ומגדילות את מרחב הפעולה.
- החיבור בין הממדים ב Metaverse לא מתבטא רק בחוויית הגלישה עצמה אלא גם ב"שער הכניסה" לחוויה: הפיתוחים הטכנולוגיים האחרונים שמים דגש חזק על טשטוש ההבחנה בין מתי אנחנו מחוברים לעולם הדיגיטלי ומתי אנחנו לא מחוברים. כאן לוקחים את מושג ה"Always on/Always connected" צעד נוסף קדימה ומקטינים את יכולת השליטה של הפרט במידת החשיפה.
כך שבעצם מה שקורה כיום זה שהאותנטיות של חווית הגלישה ומרחב הפעולה בגלישה עולים בעוד שיכולת השליטה של הפרט בזמני החשיפה פוחתת וכן גם מצטמצמת יכולת ההבחנה בין המציאות הפיזית למציאות הדיגיטלית. אבל לא להיבהל יש עוד כמה דורות עד שנגיע למטריקס...
- מעבר מסביבה דיגיטלית אחידה לעולמות דיגיטליים מגוונים- ב-Metaverse למשתמש יש יכולת ליצור את עולם החוויות שלו לפי חוקים מגוונים וגמישים ולפעול במספר עולמות לפי בחירה (Multiverse). זאת, לעומת הדור הנוכחי של האינטרנט- עם פורטל כניסה אחיד (כגון: גוגל כרום) ואתרים מובנים שפועלים על פי חוקי תכנות אחידים עם אפשרות מינימאלית להתאמה אישית (ברוב האתרים מתאפשרת התאמה של שפה בלבד, מוגבלויות, ותחומי עניין/קבוצות תוכן וכו').
לסיכום, בעוד שהאינטרנט יצר סביבה שבה אנשים יכולים "לגלוש", ה-Metaverse יוצר סביבות בהן אנשים יכולים "לחיות".
למה משמש ה-Metaverse כיום?
לתעשיית המשחקים יש את הניסיון הכי גדול בבניית עולמות ווירטואליים. חברות כגון: ROBLOX, EPIC GAMES, ,DECENTRELAND הביאו את ה-Metaverse לקדמת הבמה. כיום, עיקר פיתוחי הMetaverse מתמקדים בעולמות הצרכנות: עולמות הבידור, השיווק והמסחר.
תעשיות אחרות גם החלו להתנסות עם אפליקציות Metaverse כדי לתמוך באפשרות של עבודה מהבית וביצוע פעולות מרחוק, צורך שהתחזק בעיקר בתקופת הקורונה. לפני מספר חודשים נחתם שת"פ בין Siemens לNvidia בנושא בניית Metaverse למגזר התעשייתי.
אפליקציות ה-Metaverse בעולם העסקי כוללות נכון להיום:
- הכשרת והדרכת עובדים מרחוק.
- חדרי ניתוח מתקדמים שמאפשרים ללמד מתמחים- חברת MEDIVIS, השיקה חדר ניתוח מבוסס מציאות רבודה.
- תאומים דיגיטליים של מפעלים ומכונות ואפליקציות שמאפשרות תמיכה בתקלות ופתרון בעיות מרחוק- צורך שהתעורר כתוצאה מחוסר יכולת החברות הגדולות להטיס טכנאים ברחבי העולם בתקופת הקורונה ואילץ אותם להדריך מרחוק צוותים מקומיים שנמצאים פיזית באתר.
- חדרי ישיבות D3 שמאפשרים שיתוף פעולה מוצלח יותר בין עובדים וצוות שונים ברחבי העולם.
- קמפוסים וירטואליים באוניברסיטאות.
- מטה בחירות וירטואלי- מספר מדינות בארה"ב כבר קיימו קמפיינים ומשאלי עם בסביבה וירטואלית.
איך NFTs קשורים לכל זה?
NFTs (Non-fungible tokens), צפויים לשחק תפקיד משמעותי ביישומים ובפופולריות של ה-Metaverse. מדובר בסוג של נכס דיגיטלי מאובטח שמבוסס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, טכנולוגיה שמשמשת גם למסחר במטבעות הקריפטו. אך במקום מטבע, ה-NFT יכול לייצג גם נכסים ייחודיים אחרים בעלי "קניין רוחני" כגון: שיר, עיצוב כלשהו, פיסת אומנות/עיצוב, דמות/אוואטר או פיסת "נדל"ן" בעולמות הדיגיטליים השונים.
ה-NFT מעניק לבעליו סוג של תעודה/חוזה דיגיטלי להוכחת בעלות. את "שטר הבעלות" על ה-NFT ניתן להעביר, למכור או לקנות ב-Metaverse, בדיוק כמו בעלות על נכס בעולם הממשי. כיום ניתן לקנות NFT "נדל"ן" במספר עולמות וירטואליים: Decentraland, Sandbox & Upland. ההצעה שלהם כוללת שטחי מסחר, חדרי ישיבות, גלריות אומנות, בתי מגורים, ומקומות בילוי.
תדמיינו שאתם מהמתיישבים הראשונים של תל אביב, ומישהו מציע לכם את האפשרות לקנות שטח באלף דולר, ולימים יבנו עליו את מגדלי עזריאלי...אבל כמובן שכדאי לבחון היטב פרמטרים נוספים לפני שרצים לקנות NFT כי באותה מידה ה"נדל"ן" יכול גם להפוך לשטח שומם שלא מעניין איש.
אז למרות שכולם רצים בצעדי ענק לעבר ה-Metaverse חשוב לשים לב לפרמטרים נוספים ולא משנה באיזה עולם פיזי או וירטואלי אנו נמצאים, אחד הדברים זה כמובן "לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן".
ציוני דרך מרכזיים בהתפתחות הMetaverse-