סקירת שוק: פתרונות חניה חכמה מבוססי תוכנה

בקצרה

אחת הבעיות ההולכות וגוברות במרכזי הערים הגדולות היא בעיית החניה. תושבים רבים מבזבזים משאבים יקרים בחיפוש אחר מקומות חניה ברחבי העיר, בזבוז שמוביל לעלות נזקים גבוהה שמתבטאת הן ברובד האישי והן ברובד החברתי. ברובד האישי העלות מתבטאת, כפי שכולנו מכירים, בנזק כלכלי (זמן ודלק) ובפגיעה בנוחות (חניה מרוחקת מהיעד). ברובד החברתי העלויות כבר גדולות יותר ומתבטאות בדרכים שונות: - סביבתית - עלות שמבטאת בזיהום אוויר - כלכלית - עלות שמתבטאת בירידה בפריון העבודה - ורווחת הכלל – עלות שמתבטאת בעומסי תנועה גדולים. בהתאם לגודל הבעיה, העשור האחרון מתאפיין בפיתוח פתרונות מגוונים למציאת פתרון לבעיית החניה. יש גידול משמעותי בהיקף עסקאות המיזוג והרכישה של חברות העוסקות בתחום זה, כאשר בארבע השנים האחרונות עסקאות אלו מתמקדות בחברות המציעות פתרונות תוכנה. פתרונות התוכנה המפותחים כוללים קטגוריות שונות, בהן "חניה חכמה" שמאפשרת לנהג לתכנן את החניה באופן יעיל שמבוסס על אינפורמציה בזמן אמת – היצע החניות הפנויות, הביקוש לחניה באזור הספציפי ומחיר החניה המבוקש (בהתאם להיצע/ביקוש). מחקרים של חברות בתחום, מצביעים כי חניה חכמה עשויה להפחית עד 40% מזמן הנסיעה/ החיפוש ועד 20% ממרחק הנסיעה הממוצע. הטכניקות העיקריות עליהן מתבססת החניה החכמה הן שיתוף מידע על חניות זמינות (עם וללא מרווח ביטחון) לצד אפשרות להזמנת חניות, כאשר החברות הבולטות נוקטות בשתי גישות עיקריות: 1. חברות החותרות לאופטימיזציית ניהול היצע מקומות החניה – חברות הנוקטות בגישה זו עושות שימוש במקומות חניה פרטיים וחניונים אוטומטיים, תוך דיווח על זמינות מקומות החניה. 2. ייעול איתור החניה – חברות הנוקטות בגישה זו עושות שימוש בשלוש טכנולוגיות עיקריות: - פתרונות חניה חכמה על בסיס חברתי - שיתוף מידע ע"י משתמשים באפליקציות חברתיות - פתרונות מבוססי אלגוריתם - לניתוח "ביג דאטה" - פתרונות מבוססי חומרה - בשילוב סנסורים שנותנים חיווי ומידע בזמן-אמת לגבי תפוסת החניות. . 

בעיית החניה בערים הגדולות

הצפיפות אשר הולכת וגוברת במרכזי הערים הגדולות הפכה את זמינות חניית הרכבים למצרך יקר, כראייה לכך ניתן למצוא חניות למכירה שמחירם מאמיר אף למיליוני שקלים. בעשור האחרון אנו עדים למיזמים רבים אשר מנסים לפתור בעיה זו, אם על ידי פתרונות בתחום השירותים (שרותי Valet) ואם על ידי פתרונות טכנולוגים.

בסקירה זו ננתח את בעיית חניית הרכבים ונציג חלק מהפתרונות הטכנולוגים הנמצאים כיום בשוק: 

 

נזק אישי אך גם חברתי

לעלות החנייה קיימים כמה אספקטים, האספקט האישי לנהג אשר מחפש חנייה בצורה "בלתי יעילה" והאספקט החברתי אשר נוצר עקב "אי יעילות" החיפוש של נהגים רבים.

"אי היעילות"- חיפוש חנייה בצורה "בלתי יעילה" נובע מדיסאינפורמציה לנהג, הוא אינו יודע היכן יש חניה פנויה ועל כן משתמש בשיטה מבוססת מזל. במצב זה הנהג נוסע זמן ומרחק רבים יותר מאשר בחיפוש חנייה יעיל.

העלות האישית
העלות הכלכלית של הנסיעה גדלה עקב בזבוז דלק וזמן. יתר על כן במקרים מסוימים יחנה הנהג במרחק רב יותר מיעד נסיעתו, מאשר יכול היה אילו הייתה בידו באינפורמציה על חניות פנויות באזור היעד.

העלות החברתית
עלות זו מתחלקת לשלושה תחומים:

  • עלות סביבתית - נובעת בעיקר מגידול בזיהום האוויר חיפוש חניה מהווה בממוצע תוספת של כ-10% לפליטת הפחמן הדו-חמצני של רכבים לאטמוספרה.
  • עלות כלכלית - ירידה בפריון העבודה - חיפוש חניה לוקח בממוצע כ-6-14 דקות, המסתכמים בשנה בארה"ב לכ-70 מיליון שעות (כ-8,000 שנים). הזמן המושקע בחניה ולא בעבודה מקטין את פריון העבודה משמעותית וגורם להפסדים למשק.
  • עלות ברווחת הכלל - עומסי תנועה בתוך ערים - המרחק הממוצע שנהג נוסע בעת חיפוש החניה הוא כ-1.5 ק"מ, כלומר בהנחה שחיפוש החניה לקח 10 דקות, המהירות הממוצעת הייתה של כ-9 קמ"ש. מעריכים כי נהגים הנמצאים בחיפוש חניה מהווים עד כ-30%-40% מסך התנועה בתוך ערים  בזמן שעות העומס.

 

פתרון בעיית הדיסאינפורמציה

העשור האחרון התבטא בניסיונות רבים לפתרון בעיית החנייה. מנתוני מחלקת ה-M&A של חברת BDO  העולמית עולה כי ישנו גידול מהותי במספר עסקאות המיזוג והרכישות של חברות הקשורות לתחום החנייה בעולם בעשור זה. 

המגמה המעניינת הינה באופי החברות הנרכשות - עד שנת 2011 רוב החברות אשר נרכשו עסקו בפיתוח חומרה, אוטומציה תעשייתית ופתרונות קצה. ארבע השנים האחרונות מתאפיינות בעסקאות המיוחסות לחברות המפתחות פתרונות תוכנה.

פתרונות התוכנה מתחלקים לקטגוריות שונות, אחת מהן הינה "החנייה החכמה". חניה חכמה מהווה כלי לנהג אשר מספק אינפורמציה על מצב החנייה בזמן. האינפורמציה הכוללת את:

  • היצע החניות הפנויות והמתאימות למשתמש.
  • הביקוש לחניות באזור המבוקש (מס' המשתמשים אשר ממתינים לחניה שתתפנה).
  • מחיר החניה באזור המבוקש (נקבע בהתאם להיצע והביקוש).


באופן זה, נהג אשר מתכנן לחנות באזור מסוים יכול לקבל החלטה בטווח הקצר האם לנסוע ליעד ברכבו הפרטי או להשתמש בחלופה של תחבורה ציבורית ובטווח הארוך האם להחזיק רכב פרטי כלל.
מחקרים של חברות מתחום החניה החכמה מראים כי זמן הנסיעה לחיפוש חניה יכול להצטמצם בכ-40% ומרחק הנסיעה יכול להצטמצם בכ-20%.

 

שוק החנייה החכמה

בשוק החנייה החכמה קיימות שלוש שיטות המנסות לפתור את בעיית החנייה:

  • חיפוש חניה מבוסס שיתוף מידע על חניות (PIS = Parking Information Sharing) – בשיטה זאת, קיים שיתוף של מידע על מספר החניות הזמינות באזור מסוים. מידע זה הוא חלקי משום שהוא איננו כולל את הביקוש למספר חניות, ויוצר מצב בו ייתכן כי החניות יהיו זמינות אך מספר הנהגים שעושים דרכם לאזור יצור בעיה.

  • חיפוש חניה מבוסס שיתוף מידע על חניות עם מרווח בטחון (BPIS = Buffered Parking Information Sharing) – שיטה זאת זהה בבסיסה ל-PIS, אך היא מדווחת לנהגים על מספר שונה של מקומות חניה פנויים מהמצב בפועל על-מנת לשמר מרווח בטחון ולמנוע מצב של ביקוש גבוה שלא יענה. מרווח בטחון גדול יצור מצב שבו על אף שקיימות חניות פנויות הן לא ידווחו, ומרווח בטחון קטן יצור מצב שבו הביקוש יכול להיות גדול מההיצע. 
  • חיפוש חניה מבוסס הזמנת חניות (Reservation Policy) – חיפוש חניה מבוסס הזמנת חניות נותן לנהגים מידע מלא הן על ההיצע והן על הביקוש, ומאפשר למשתתפים בחיפוש חניה לקבל החלטות טרם ההגעה לאזור ו/או התחלת חיפוש החניה. 

מנתוני חברת המחקר והייעוץ Navigant Research, ההכנסות ממערכות חנייה חכמה ברחבי העולם צפויות להגיע לכ-356.5 מיליון דולר עד 2020, ומספר מקומות החניה צפוי להגיע לכ-1 מיליארד.

 

חברות בולטות בשוק פתרונות החנייה

כיום ישנן חברות רבות המנסות לפתור את בעיית מציאת החנייה בגישות שונות:

חברות החותרות לאופטימיזציית ניהול היצע מקומות חניה

מקומות חניה פרטיים

  • PINK PARK - מערך שליטה, ניטור ובקרה אשר בודק בכל רגע את מצב החניות הזמינות, ומכוון אליהן בזמן אמת נהגים מחפשי חניה.כל נהג מקבל הכוונה לחניה הקרובה ביותר לכתובת היעד שלו, והיא נשמרת עבורו מרגע אישור ההזמנה על ידו. התשלום מבוצע עבור השימוש, ומחושב על פי דקות ולא על פי שעות. במקביל, מנגנון התרעה אוטומטי ופיקוח שטח אגרסיבי פועלים לסכל כל שימוש לא חוקי בחניה המתבצע מעבר לזמנים שהוגדרו.
  • PARKPOOL – מאפשרת מסחר במידע על חניה, בו מחפש החניה משלם תעריף מסוים ונהג היוצא מהחניה מקבל נתח מהתעריף בתמורה.


חניונים אוטומטיים
חניונים אוטומטיים המיועדים להגדלת ניצולת השטח בשביל להגדיל את מספר החניות הזמינות. בחניונים אוטומטיים מלאים הנהג משאיר את הרכב בפתח החניון והרכב נלקח על-ידי מעלית למחסנית השומרת אותו שם. מכיוון שהחניון לא מיועד לנסיעה של כלי רכב ושבני-אדם יסתובבו בשטחו אזי הניצולת של השטח גדולה יותר ואין צורך במערכות אוורור וסינון.

  • SMART PARK – חברה ישראלית.
  • NUSSBAUM – חברה גרמנית.
  • WÖHR – חברה גרמנית.

חברות המפתחות פתרונות לצד הביקוש על ידי ייעול איתור החנייה על ידי הנהג

בסיס חברתי
אפליקציות "סחר במידע" על בסיס חברתי אשר מספקות למשתמשים מידע לגבי זמינות החניה ו/או אנשים אשר עומדים לצאת מחניה על-בסיס המידע הנאסף ממשתמשים, ובתמורה למידע הנאסף מהמשתמש באפליקציה.

  • WAZE – בחודש ספטמבר 2014 השיקה החברה גרסה חדשה הכוללת אפשרות לשמור אוטומטית את מקום החנייה של הרכב, כדי להקל על איתורו כאשר חוזרים אליו. לפי אתר החברה, שמירת מקום החנייה תסייע ל-WAZE ללמוד איפה למצוא חנייה וכמה זמן נדרש לכך.
  • PARKO - אפליקציה ישראלית המאפשרת לחפש חניה, לקבל מידע לגבי אנשים המחפשים חניה ותכנון מסלול חיפוש חניה מיטבי.
  • PARKBUD – מציאת מגרשי חניה קרובים, מעקב על הזמן שנשאר במונה ותזכורות, מציאת הרכב כולל מסלול וזמן, תשלום בעזרת הסלולרי על החניה, איסוף מידע על תשלומים על חניה ועוד.

בסיס אלגוריתם
ביצוע ניתוח ממוחשב של "BIG DATA" המצטבר ממקורות שונים לגבי תחזית החניה, בעזרת אלגוריתמים שונים.

  • PARKCITY – מאפשר למשתמשים מציאת חניה קרובה, זמינה וזולה על בסיס ניתוח הנתונים. מאפשר לבעלי חניונים מידע בזמן אמת על-מנת לבצע תמחור דיפרנציאלי. מאפשר תמרון מהיר למקום החניה ומידע מבוסס אלגוריתם לגבי היצע החניה, ומאפשר תשלום על החניה דרך הסלולר.
  • PARKME – מבוסס מאגר של מקומות חניה.
  • ANAGOG – מבוסס מידע אנונימי שנהגים שיוצאים מחנייה משדרים.

חומרה וסנסורים
טכנולוגיה מבוססת חיישנים משולבים אשר נותנים חיווי ומידע בזמן-אמת לגבי תפוסת החניות.

  • STREETLINE – נותנת פתרון משולב של חיישנים הנותנים חיווי על חניה, רעש וטמפרטורה לרשויות המוניציפאליות ומאידך מידע בזמן-אמת למשתמשים על היצע החניה. לחברה מספר ערים גדולות בארה"ב ובאנגליה המפעילות את מערך החיישנים. לחברה גם אפליקציה המאפשרת חיפוש חניה יעיל מבוסס GPS.
  • SMARTPARKING – פתרונות חניה חכמה. חתמה לאחרונה עם עיריית לונדון.
  • PARKASSIST – חיישני חניה של מקומות חניה מקורים.
  • LIBELIUM – טכנולוגיה מבוססת חיישנים ומערכת תקשורת הנותנת פתרון ברמת העיר החכמה.
  • VOICEPARK – אפליקציה הנותנת הכוונה קולית למקום החניה הזמין הקרוב ביותר.

צור קשר עם המומחים שלנו

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.