נושא הטרנספורמציה הדיגיטלית על סדר היום כבר שנים, אך כיום עקב מגיפת הקורונה הפך שוב לאופנתי ועדכני, שמנהלים דנים בו ומבינים שעליהם ליישמו במהירות אלא שיש סביבו כמה מיתוסים שמהם כדאי להיזהר תמיד, במיוחד כיום, בעידן הקורונה.
התפרצות מגפת הקורונה והשלכותיה הכלכליות הרבות, הביאו לדיון מחודש את נושא הטרנספורמציה הדיגיטלית. הנושא, שנמצא על סדר היום שלנו כבר שנים רבות, הפך מחדש למונח אופנתי ועדכני שמנהלים דנים בו ומבינים שעליהם ליישם אותו במהירות. וירוס קטלני אחד גרם לנושא לחזור למרכז סדר היום בארגונים רבים. הווירוס הוכיח שתהליכי טרנספורמציה דיגיטלית חשובים, ואת חלקם ניתן לבצע במהירות. עבודה מהבית, פגישות בווידיאו, רפואה מרחוק, לימודים מרחוק, מסחר אלקטרוני כתחליף לקניות בחנויות, משלוחים ממסעדות, כנסים וסמינרים וירטואליים ועוד, כל אלה הפכו לנושאים חמים ועדכניים. יכולות דיגיטליות אלו קיימות כבר תקופה ארוכה, אולם חלק מהארגונים נמנעו מלממש אותם, מתוך תחושה של חוסר דחיפות ורצון להקטין את הסיכונים.
התפרצות המגפה – על השלכותיה הבריאותיות, החברתיות והכלכליות – גרמה לשינוי בגישת הארגונים לטרנספורמציה הדיגיטלית. ארגונים הבינו שדיגיטל הוא משהו הכרחי להתמודדות עם האתגרים החדשים, "קפצו למים" והחלו להשתמש בטכנולוגיות דיגיטליות חדשות במהירות ובדרך כלל בהצלחה. הסכנה היא שהם עלולים לחשוב שטרנספורמציה דיגיטלית היא נושא פשוט יחסית שהושלם במהירות – הופ קפצנו והפכנו לעסקים דיגיטליים. גישה זו עלולה להתברר כטעות יקרה. המציאות העגומה היא שטרנספורמציה דיגיטלית איננה פרויקט זריז שניתן לבצע בן לילה.
הגדרת טרנספורמציה דיגיטלית
תהליך של שינוי עסקי/ארגוני משמעותי, הנובע מהצורך בהתאמת עשיית העסקים של הארגון לעידן הדיגיטלי, ובמטרה לשפר את הביצועים העסקיים של הארגון. במהלך המסע להפיכת הארגון לארגון דיגיטלי, עליו לרתום אוסף של טכנולוגיות דיגיטליות, כדי לשנות את הצורה בה הארגון עושה עסקים – עליו לשפר את חווית הלקוח, לפתח מודלים עסקיים חדשניים, להשיק מוצרים ושירותים חדשים ולפתח תהליכים תפעוליים יעילים ודיגיטליים.
ואולם קיימים חמישה מיתוסים מסוכנים שכדאי להימנע מהם בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית:
מיתוס 1 – טרנספורמציה דיגיטלית עוסקת בעיקר בטכנולוגיה
מיתוס 2 – הטרנספורמציה הדיגיטלית דומה בכל הארגונים
מיתוס 3 – טרנספורמציה דיגיטלית מיועדת לארגונים גדולים מסוג B2C
מיתוס 4 – דיגיטל זה חשוב ולכן נעודד הרבה יוזמות מקומיות
מיתוס 5 – רק מנכ"ל יכול להוביל תהליך של טרנספורמציה דיגיטלית חוצה ארגון
נרחיב על כל מיתוס במאמר נפרד בסדרת המאמרים.
מיתוס מספר 1 – טרנספורמציה דיגיטלית עוסקת בעיקר בטכנולוגיה
מיתוס נפוץ מתייחס לטרנספורמציה דיגיטלית כאל אתגר טכנולוגי. המציאות היא שזהו תהליך עסקי/ארגוני המתאפשר בזכות הטכנולוגיה הדיגיטלית. הטכנולוגיות הן המצע (Enabler), אבל הדגש חייב להיות הארגון, העובדים וצורת עשיית העסקים. מודבר על אתגר רב-מימדי והטכנולוגיה היא רק מימד אחד בו.
התרשים הזה לקוח ממאמר בשם "Orchestrating Digital Business Transformation", שפורסם ב-2017 על ידי בית הספר למנהל עסקים IMD ונכתב בידי פרופ' מיכאל ווייד ואחרים, ובו מופיעה אנלוגיה בין הטרנספורמציה הדיגיטלית ותזמורת פילהרמונית. תזמורת מורכבת ממספר סקציות של כלי נגינה שונים (כמו כלי מיתר, כלי נשיפה ועוד), ויש לה מנצח הדואג לסנכרון בין כולם. בדומה, גם לטרנספורמציה הדיגיטלית יש מנצח (ה-CDO) והיא תהליך שמטפל בו-זמנית במספר נושאים:
א. אסטרטגיית הגישה לשוק (Go-To-Market) – המוצרים והשירותים וערוצי הלקוח.
ב. הקשר עם בעלי העניין (Engagement) – צורת ניהול הקשר עם הלקוחות, עובדים, שותפים עסקיים.
ג. תפעול (Operations) – תהליכים עסקיים ויכולות טכנולוגיות המידע.
ד. ארגון (Organization) – מבנה ארגוני, תמריצים, תרבות ארגונית.
במהלך הטרנספורמציה הדיגיטלית, על הארגון לחשוב על המודל העסקי הנוכחי וכיצד ניתן לשפרו (Fixing the Past) ובמקביל לחשוב על מודלים עסקיים עתידיים וחדשניים (Creating the future), תוך מינוף הטכנולוגיות הדיגיטליות לניצול הזדמנויות והתמודדות עם סיכונים.
מסקנה
הטרנספורמציה הדיגיטלית היא טרנספורמציה עסקית העושה שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות. עליה לעסוק בו-זמנית בשיפור המודל העסקי הנוכחי, ולגבש את המודל העסקי העתידי. חשיבה על שניהם תבטיח את ההצלחה בעידן הדיגיטלי. המהלכים המידיים שבוצעו להתמודדות עם משבר הקורונה, הם רק ההתחלה של המסע. הדרך עדיין ארוכה.
המאמר פורסם בפורטל אנשים ומחשבים בתאריך 12.8.2020