היערכות לקראת סוף שנת המס 2024 - ספר המיסים להורדה
היערכות לקראת סוף שנת המס 2024 - ספר המיסים להורדה
הרינו מתכבדים להגיש בזאת את עלון המידע: היערכות לקראת תום שנת המס. במסגרת עלון מידע זה נסקרו על ידנו סוגיות מס מסוימות, אותן ראינו כרלוונטיות להיערכות לתום שנת המס הנוכחית ולתחילת שנת המס החדשה. לאור מורכבותן של חלק מסוגיות אלה, נמליץ על התייעצות עם מומחה מס בטרם ביצוע פעולות ההיערכות לתום שנת המס ו/או בטרם הגשת דיווחי המס הרלוונטיים.
כידוע, שנת 2024 מסתיימת בגירעון תקציבי עצום, שנוצר בעיקרו כתוצאה מהעלויות האדירות של מלחמת חרבות ברזל. לשם מימון גירעון זה, נכללו בתוכנית הכלכלית של משרד האוצר לשנת 2025 מספר תיקוני מס מרחיקי לכת, שנועדו להביא לצמצום גירעון זה. בין התיקונים המוצעים בתוכנית, כלולים גם הנושאים הבאים: העלאת שיעור מס היסף מ-3% ל-5% על הכנסות הוניות (כולל דיבידנד, ריבית, דמי שכירות, רווחי הון ושבח מקרקעין), שינויים במיסוי הפנסיוני, ביטול איחוד עוסקים לצורכי מע"מ, ביטול מע"מ אפס לשירותים לתיירים וכן הצעה למיסוי רווחים צבורים בידי חברות מעטים שתפורט להלן. נכון למועד כתיבתו של עלון מידע זה לא ניתן לדעת אילו תיקונים מהתיקונים המוצעים יהפכו לתיקון חקיקה מחייב, ואולם ברור כי לכל אחד מתיקונים אלה יש השפעה מהותית ביותר על ציבור הנישומים. בנוסף, נזכיר מעבר לתיקונים המוצעים, כבר ניתנה הודעת שר האוצר על העלאת שיעור המע"מ החל מה-1 בינואר 2025 מ-17% ל- 18%.
נראה כי התיקון המוצע שהינו בעל המשמעות הגדולה ביותר על דיני המס בישראל הינו התיקון הנוגע למיסוי רווחים בלתי מחולקים בידי חברת מעטים. תיקון זה כולל, בנוסף להרחבת הסמכות של מנהל רשות המיסים להורות לחברת מעטים על חלוקת דיבידנד לצורכי מס ובנוסף להרחבת תחולתו של סעיף 62א בעניין ייחוס ההכנסה החייבת של חברת המעטים לבעלי המניות המהותיים, גם תיקון מרחיק לכת בעניין הטלת מס בשיעור של 2% מידי שנה בשנה על מלוא הרווחים הנצברים של חברת המעטים, בניכוי "כריות ביטחון" מסוימות המוגדרות בתיקון המוצע. אין ספק כי אם וככל שתיקון זה יתקבל הוא יביא בעקבותיו שינויים כלכליים מרחיקי לכת בקרב ציבור חברות המעטים, שחלקן יפעלו לחלק דיבידנד על מנת להימנע ממס זה. בטרם נתייחס קצרות לתיקון המוצע נציין כי המונח "חברת מעטים" כולל את מרבית החברות במשק הישראלי, שכן כידוע מרבית החברות משתייכות לסקטור הפרטי ונשלטות בידי חמישה בני אדם או פחות. לדעתנו, התיקון המוצע במתכונתו הנוכחית הינו בעייתי ביותר, בין היתר, בהיבטים הבאים: האחד – מדובר בחקיקה רטרואקטיבית החלה על מלוא הרווחים שנצברו קודם לתיקון המוצע; השני – חלק גדול מהחברות השקיעו את רווחיהן הצבורים בנכסים מסויימים, כגון מקרקעין להשקעה, אשר אינם מנוטרלים מהרווח הנצבר הכפוף למיסוי. לא ברור כיצד חברות אלה יוכלו לממן את נטל המס המוצע, זולת בדרך של מכירה כפויה של נכסים אלה; והשלישי – קיים חשש אמיתי כי תיקון מוצע זה יאיין את התכלית של משטר המס הדו שלבי החל בישראל, ויביא להקטנת החיסכון ואף להוצאת כספים ולהקמת חברות בחו"ל. ברור כי הצורך במימון הגירעון השנתי, אינו יכול לבוא על חשבון התכלית ארוכת הטווח של עידוד השקעות באמצעות שימוש בחברות.
לצד כל אלה, נזכיר כי גם שנת 2025 צפויה להיות שנה של ריביות גבוהות, ומכאן שעל ציבור הנישומים להיערך להשלכות המס הנגזרות משיעורי ריבית אלה.
מטבע הדברים נידרש כולנו להתעדכן ולהיערך במהירות לשינויי החקיקה הצפויים להתקבל בחודשים הקרובים.