לאחרונה, הביעה רשות המיסים את דעתה, כי בכוונתה להקשיח את עמדותיה במסגרת ביצוע ביקורת מחירי העברה למרכזי מו"פ (מחקר ופיתוח) בישראל, המספקים שירותי פיתוח לחברות קשורות בחו"ל.
- מקורו של הנכס הבלתי מוחשי בישראל, ופעילותו החלה בישראל.
- ביישות בישראל מתקיימות פעילויות נוספות מלבד פעילויות המחקר והפיתוח.
- מטה הקבוצה ממוקם בישראל.
- מרכז המו"פ בישראל נוטל חלק מהסיכונים המשמעותיים בפעילות המחקר והפיתוח.
- למרכז המו"פ ישנה פעילות היוצרת תרומה ייחודית ובעלת ערך לקבוצה הרב לאומית.
מנגד מציגה רשות המיסים דוגמאות לסממנים שיכולים להצביע על העדר בעלות כלכלית:
- מרכז המו"פ הישראלי הוקם ביוזמת קבוצה רב לאומית זרה.
- קבלת החלטות בנוגע לנכסים בלתי מוחשיים נעשות על ידי עובדי מטה מחוץ לישראל.
- מרכז המו"פ הישראלי אינו נושא בסיכונים עסקיים.
- למרכז המו"פ הישראלי אין את היכולת לממן פעילות המקימה לו בעלות כלכלית על הנכסים הבלתי מוחשיים.
- למרכז המו"פ הישראלי, אין הפסדים צבורים לצורכי מס בגין מחקר ופיתוח לגבי הנכסים הבלתי מוחשיים.
- למרכז המו"פ הישראלי אין פעילות היוצרת תרומה ייחודית ובעלת ערך לקבוצה הרב לאומית.
ככל שפעילות המו"פ בישראל משמעותית יותר ביחס לפיתוח של אותו נכס בלתי מוחשי, שיטת התמחור של זקיפת רווח מבוססת עלויות, פגיעה יותר.
יצויין כי נציגי רשות המיסים הביעו דעתם שרוב מרכזי המו"פ בישראל, ככל הנראה, נמצאים "איפה שהוא באמצע", ולא ניתן לקבוע לגביהם באופן מוחלט, אם יש בבעלותם הכלכלית או אין בבעלותם הכלכלית נכס בלתי מוחשי. עמדה זו כמובן, מגדילה את חוסר הוודאות המיסוית של מרכזי הפיתוח הישראליים (אשר יכולים להיקלע למשל, למצב של כפל מס).
עוד יצויין כי בתקופה האחרונה פועלת רשות המיסים לשדרוג חובות התיעוד בתחום מחירי העברה (לדוגמא ראו חוזר [2]1/2020 המתאר את הסטנדרטים בביצוע חקר תנאי שוק, טופס 1385 בנוסחו החדש המוגש במסגרת דוח המס השנתי, ובו יש לפרט לגבי עסקה בין צדדים קשורים, וכן את תזכיר הצעת חוק[3] לעדכון דרישות התעוד לרבות הכנת Master file ו – Local File).
ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>
[1] Base erosion and profit shifting.
[2] https://tinyurl.com/4p4mxmd7
[3] https://tinyurl.com/brsdhx43
הירשם לניוזלטר
Please fill out the following form to access the download.