המכס קבע שיש לשלם על הרובוטים לשינוע – בית המשפט חשב אחרת
המכס קבע שיש לשלם על הרובוטים לשינוע – בית המשפט חשב אחרת
כותבים: עו"ד אילת יצחקי, שותפה, מחלקת מסים עקיפים, BDO ו - עו"ד הילה וולגמוט, מחלקת מסים עקיפים, BDO
עולם הרובוטיקה המתפתח, ובעיקר הרובוטים הניידים, עומד במרכז התעניינותן של רשויות המכס בארץ ובעולם, ואף נדון לאחרונה בפסיקה ובהחלטות המיסוי בארגון המכס העולמי בבריסל.
רובוטים נייידים משמשים כיום בתעשייה, במסחר ובמתן שירותים, ומתאפיינים בכך שהם מורכבים על מסגרת ניידת או גלגלים, כדי שניתן יהיה להזיזם ממקום למקום ולתמרן במרחבים שונים, בדרכים, בכבישים וגם בחללים סגורים.
בפסק דין שניתן באחרונה1, נדון סיווגם המכסי של רובוטים שמשמשים לליקוט והפצה במחסנים לוגיסטיים. הרובוטים משנעים לעמדת הליקוט שידות ובהן מגוון מוצרים המיועדים לליקוט, ובעמדה עומד עובד שתפקידו ללקט מהשידה את המוצר המתאים להזמנה ולארוז אותו למשלוח ללקוח שהזמין את המוצר באתר האינטרנט של החברה. תפעול הרובוטים במחסנים נעשה במלואו על ידי מחשבים וציוד בקרה, שהם חלקים בלתי נפרדים מהרובוטים, ובלעדיהם הם אינם יכולים לפעול בעצמם.
לאחר יבוא הרובוטים, קבע בית המכס כי סיווגם הוא כרכבי עבודה (works trucks) ולא כמכונות להרמה ושינוע שבו סווגו מלכתחילה. על בסיס זה הוצאה הודעת חיוב ליבואני הרובוטים, שכן סיווג הרובוטים הניידים כרכבי עבודה מחייב במכס בשיעור 6%, בעוד שמכונות הרמה ושינוע פטורות ממכס.
בית המשפט דחה את עמדת רשות המכס וקבע, כי הרובוטים אינם בגדר כלי רכב מונחים אוטומטית, מאחר שטענה זו של רשות המסים לא הייתה מבוססת על חוות דעת מומחה או על חומר מקצועי כלשהו. בית המשפט קבע גם כי הרובוטים אינם עומדים בדברי ההסבר לפרט המכס הנוגע ל"רכב עבודה", ולפיו אחד המאפיינים של "רכב עבודה", הוא שרדיוס הסיבוב שלו שווה בערך לאורכו. בענייננו, לעומת זאת, רדיוס הסיבוב של כל רובוט הוא אפס, ומכאן שהם כלל לא עומדים בהגדרת "רכב עבודה" (אף אם נאמר שהם באים בגדר "רכב").
בית המשפט דחה גם את טענת המכס, לפיה יש לסווג את הרובוטים כרכבי עבודה, מכיוון שפעולתם דומה לפעולת עגלת משטחים חשמלית, וזאת תוך כדי שהוא עומד על הבדלים מהותיים בין הטובין, ובעיקר בשל העובדה שעגלת המשטחים מוכוונת על ידי אדם, ואילו הרובוטים בהם עסקינן פועלים באופן מסונכרן עם רובוטים נוספים המשנעים את יחידות האחסון, כשמערכת ממוחשבת היא שקובעת את המשימות שיבצע כל רובוט הפועל במחסן ברגע נתון, והשימוש שנעשה ברובוטים בפועל, הוא כזה שאינו מפעיל כל רובוט באופן עצמאי ומנותק מהמערכת הזו.
הבדל נוסף שציין בית המשפט הוא כי עגלת המשטחים יכולה לשנע טובין בתצורות שונות, ובענייננו, הרובוטים יכולים לשנע אך ורק יחידות אחסון ייעודיות.
בית המשפט קבע שיש לסווג את הרובוטים בפרט המכס החל על "מכונות להרמה ושינוע", כשחיזוק לטענתו מצא בהחלטת סיווג של ארגון המכס העולמי בנוגע ל"רובוט-מלצר", שסווג כמכונה לשינוע טובין - ולא כרכב להובלת טובין - וכן ב-25 החלטות סיווג של בתי מכס זרים שהציגו התובעות.
בית המשפט קבע כי על רשות המכס לתת דעתה גם להחלטותיהן של מדינות שסברו אחרת ממנה, ביטל את הודעות החיוב והורה להשיב את המס שנגבה ביתר.
גם ארגון המכס העולמי דן בסיווגם של רובוטים ניידים בהחלטות מיסוי שניתנו באחרונה. ארגון המכס העולמי קבע את סיווג רובוט המלצר כמכונה לשינוע טובין.
אותו סיווג ניתן במסגרת החלטת מיסוי של ארגון המכס העולמי גם לרובוט נוסף, שמשנע מזון ומשקאות מבתי קפה לביתם של הלקוחות שגרים בטווח של כ-20 דקות נסיעה, כשהרובוט פועל באמצעות GPS, ותואר בהחלטת המיסוי כך : "רובוט שמשמש למשלוח מאכלים או משקאות. הוא מצויד ב-LIDAR ,GPS ושני תאים עם מנעולים לדלתות על בסיס מונע באמצעות מנוע חשמלי. הוא אינו מצויד בציוד להרמה או לטיפול. הוא מותקן עם אלגוריתם לנהיגה אוטונומית, אך ניתן גם לנהוג בו באמצעות שלט רחוק... המוצר הנדון מתאים לשירות משלוחים מדלת לדלת במרחק קצר. הוא יכול למסור מאכלים, משקאות או צורכי יום יום מבתי קפה, מסעדות וחנויות נוחות ללקוחות. אף שמרחק השירות אינו מוגבל, המוצר בדרך כלל משמש למרחק של עד 20 דקות נסיעה".
אלא שעל אף האמור בהחלטות הסיווג הנ"ל, רשות המכס בוחנת ותמשיך לבחון כל מקרה לגופו, ובהחלט ייתכן כי מקרים שבהם מהירות הנסיעה של הרובוט תהיה גבוהה יותר או שהוא יוכל לנסוע למרחקים ארוכים יותר, המחלוקת הסיווגית תובא שוב ושוב לדיון בפני בית המשפט.
לסיכום, אמנם רובוטים כבר משמשים זה שנים בסוגים שונים של תעשיות, אולם סיווגם לצורכי מכס עשוי לעורר סוגיות. משרדנו ישמח לעמוד לרשותכם לבחינה וייעוץ בנושא, ובמידת הצורך הצעת פתרונות פרקטיים.