משבר הקורונה אתגר את פעילותו של המגזר הפיננסי בדרכים חסרות תקדים. החל מחוסר יציבות כלכלית דרך לחצים רגולטורים חדשים ועד איומי סייבר מוגברים. שיפור התחרותיות הדיגיטלית והשימוש בפתרונות טכנולוגיות לשיפור החוסן התחרותי של גופים פיננסים הפך להיות חשוב מאי פעם ומעצב מחדש את אופי הפעילות המגזר הפיננסי בעידן זה.
שלהי משבר הקורונה, כשרר חוסר וודאות בשוק החלטנו לפתח מודל שמקנה ללקוחות "מפת דרכים" המשקף לעסקים את מיקומם בפרמטרים שונים מול השוק שבו הם פועלים. המודל מבוסס על נתוני העונים על הסקר ומעיד על טרנדים בארץ ובעולם, כיוונים שהשוק הולך לקראתם. השקנו את המודל לפני כשלושה חודשים וממצאים ראשונים אלו מבוססים על נתוני למעלה מ-400 עונים על הסקר בכ- 40 מדינות ובהן גם ישראל. 27% מהעונים על הסקר הם בתפקיד מנכ"ל, 14% מהעונים בתפקיד CFO ו- 13% מהעונים בתפקיד דירקטור המייצגים יריעה רחבה של נושאים משרה בתפקידי ניהול וקבלת החלטות.
יישום אסטרטגיה דיגיטלית במגזר הפיננסי
חברות השירותים הפיננסיים פועלות בשנים האחרונות לשיפור החוויה הדיגיטלית של הלקוח. משבר הקורונה העצים את הצורך ליצור ממשק פשוט ונוח יותר, ליצור נאמנות לקוחות ולבנות יתרון תחרותי. למרות שמוסדות פיננסיים רבים נחשבו לעסקים חיוניים במהלך ההגבלות הקשורות לקורונה הם עדיין התמודדו עם השפעות מאתגרות לאופן בו לקוחות מקבלים מוצרים ושירותים. עליית הצריכה של בנקאות דיגיטלית בקורונה הובילה לעליית החשיבות של שיפור חווית הלקוח.
על פי ממצאי הסקר שביצענו במודל נמצא הסקטור הפיננסי שני מבחינת מיקומו בדירוג יישום האסטרטגיה הדיגיטלית. ממצאים אלו תואמים מחקר נוסף שערכה לאחרונה BDO ארה"ב שמראה כי שיפור חווית הלקוח הוא העדיפות הדיגיטלית השנייה בגודלה עבור מוסדות פיננסיים-מעט אחרי אופטימיזציה של תהליכים ליצירת יעילות תפעולית -מה שמראה כי ביכולות ובהצעה לקוחות גופים פיננסים כבר יישמו או מתכננים ליישם. השירות הדיגיטלי והיוזמות של חוויית הלקוח תופסות תאוצה ברחבי התעשייה, פלטפורמות בנקאות- (BaaS) שהן חלק מרכזי באסטרטגיית "הבנקאות הפתוחה" - יכולות גם הן לסייע ולאפשר ליישומי פינטק וצד שלישי להתחבר למערכות בנקאיות , ולשפר את היכולות הטכנולוגיות באמצעות שיתוף פעולה ושותפויות.
השקעה ומשאבים לחיזוק הגנות סייבר
עולם העסקים הגלובלי רשם במשבר הקורונה עלייה חדה בהתקפות הסייבר. חלק מתקיפות הסייבר כוללות: התקפות המתמקדות במערכות בריאות באמצעות תוכנות כופר, התקפות התחזות הממוקדות במערכות פיננסיות, מתקפות סייבר בשרשרת האספקה המתמקדות בפעולות ייצור והתקפות סייבר על ענפי האנרגיה, האירוח והתיירות. עם התפשטות קורנה עלו הדרישות לשירותי תמיכה בטכנולוגיות מידע (IT) מתרחשות כמעט בכל התעשיות, שכן עובדים ברחבי העולם מתבקשים או נדרשים לעבוד מרחוק כדי להפחית את התפשטות הנגיף.
במסגרת הסקר שערכנו דורג המגזר הפיננסי במקום השני מבחינת דירוג השקעה שקיבל ממשתפי הסקר .נתון זה יכול להעיד על חשיפה פוטנציאלית גבוהה יותר לסיכוני סייבר במגזר הפיננסי ביחס לגופים מקבילים בעולם.
ההון האנושי
בבסיס כל תאגיד וכל עסק קיים ההון האנושי שמניע את גלגליו. מגמה מעניינת עלתה בשאלה לנושא הנעת העובדים על מנת לשמור על רמת מוטיבציה גבוהה ודווקא בתקופת משבר, כל בעלי התפקידים הבכירים דירגו את הנושא והשקעה בו ברמה הכי גבוהה. כאשר משווים מגמה זו לתשובה על השאלה למידת ההשקעה בשיפור הנזילות וארגוני חוב לשיפור הרווח של הארגונים, ניתן דירוג יותר נמוך לנושא זה מאשר שימור העובדים ושמירה על המוטיבציה שלהם. מדובר באמירה חזקה על ידי ההנהלה של תאגידים ברמה גלובלית. בחנו היבט נוסף בתרומה לצמיחת העסק למול השקעה בעובדים, השקעות נוספות של התאגיד על מנת להוביל לצמיחת העסק, 36% מהמנכ"לים -31% מסמנכ"לי הכספים ענו על עלייה בהשקעה זו. כך שעדיין ההון האנושי, ושמירה ופיתוח העובדים וחיבורים למטרות הארגון היא בראש הרשימה.
אתם מוזמנים להיכנס לסקר ולקחת חלק במדידה ולקבל נתונים לגבי העסק הספציפי שלכם ומיקומו בטרנד העולמי:
הירשם לניוזלטר
Please fill out the following form to access the download.