תחזית הרכב החשמלי 2021

תחום התחבורה נמצא בעיצומו של מהפכת הרכב החשמלי, המונעת משילוב של התפתחויות טכנולוגיות, כלכליות, רגולטוריות וסביבתיות. לישראל, כמדינה קטנה וצפופה, שמחירי החשמל בה זולים ומחירי הדלק יקרים, ושיש לה מקורות עצמיים ודלי-פליטות ליצור חשמל, יש יתרון מובהק להוביל את מהפכת הרכב החשמלי. למרות זאת, ישראל עדיין מפגרת בהשוואה בינלאומית במכירות רכבים חשמליים. במדינות אירופה הגיע נתח השוק של רכבים חשמליים ברבעון הראשון של 2021 לכ-15% כמעט פי 3 ביחס לישראל.

שנת 2021 צפויה להיות שנת מפנה בשוק הרכבים החשמליים בישראל. לפי תחזית BDO צפויים להמכר השנה בישראל 19,000 רכבים חשמליים ונטענים, פי 2 לעומת השנה שעברה. בחמשת החודשים הראשונים של 2021 עלו על כבישי ישראל 8,650 רכבים חשמליים ונטענים, נתח שוק של כ- 5.5% ממכירות הרכבים החדשים.

הנסיון העולמי מראה שחציית נתח שוק של 5%, שהגענו אליו במאי 2021, מהווה נקודת מפנה בחדירת רכבים חשמליים. כך לדוגמא, בהולנד לקח לשוק שנתיים לצמוח מנתח שוק של 5% לנתח שוק של 25% בשנת 2020. שוודיה צמיחה תוך 3 שנים מ-5% ל-32%. לפי תחזית BDO עד שנת 2025 תגיע סך מצבת הרכבים החשמליים והנטענים בישראל ל-215,000 רכבים במצטבר.

אתגר מדיניות מרכזי של הממשלה הינו לגבש מדיניות להסרת חסמים ועידוד כניסת רכב חשמלי, כדי להביא לכך שישראל תשנה את מעמדה ממדינה המפגרת ביישום מהפכת הרכב החשמלי למדינה שמובילה אותו. היתרון למשק הלאומי של הרכב החשמלי נובע משילוב של יתרונות סביבתיים וכלכליים. הרכב החשמלי הוא גם ירוק וגם כחול-לבן, כיוון שמקורות יצור החשמל בישראל הם מיצור מקומי – גז ואנרגיות מתחדשות.

הכשל במימוש היתרון היחסי נובע מכך שכיום אין בישראל מדיניות ממשלתית מתכללת הכוללת יעדים, תקצוב, רגולציה ותמריצים לתחום התחבורה החשמלית. כדי להצליח במאבק במשבר האקלים ובמעבר לכלכלה דלת פחמן לא די בקידום אנרגיות מתחדשות. תחום התחבורה מהווה מרכיב מרכזי בפליטות מזהמים בישראל, ולכן חייב לתפוס מקום עיקרי במדיניות הפחתת הפליטות. בישראל, שבה המעבר לאנרגיות מתחדשות תלוי במקור כמעט בלעדי של אנרגיה השמש, ללא מקורות של אנרגיות רוח והידרו, יש חשיבות יתרה לקידום תחבורה חשמלית כחלק ממדיניות כוללת להפחתת פליטות.

במצב הקיים, התשתיות הלאומיות עדיין לא ערוכות כד להתמודד עם מהפכת הרכב החשמלי. תכנון משק החשמל בישראל עדיין מתבצע לפי תחזית שעודכנה לאחרונה בשנת 2018, שאינה כוללת את השפעת הרכבים החשמליים על הביקוש לחשמל. התוצאה היא תכנון חסר של תשתיות לאומיות. נדרשת תוכנית לאומית לעידוד התחבורה חשמלית, פרטית וציבורית, בהיבטי תכנון משק האנרגיה, התחבורה והסביבה, כדי לממש את הפוטנציאל של ישראל להוביל בתחום המעבר לתחבורה חשמלית דלת פליטות.

 

צרו קשר עם המומחים שלנו