כנס ירושלים לעסקים 2024: "אם רוצים לחזור לצמיחה - צריך לחזור להשקיע בתשתיות"

כנס ירושלים לעסקים 2024: "אם רוצים לחזור לצמיחה - צריך לחזור להשקיע בתשתיות"



כ-300 בכירות בכירים במגזר העסקי והציבורי הגיעו אתמול לכנס ירושלים לעסקים שערכה BDO, בשיתוף משרד עו"ד אגמון עם טולצי'נסקי ובנק הפועלים. הכנס נערך במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, בהנחיית הכתב הכלכלי של חדשות 13, מתן חודורוב. את הכנס פתחו רו"ח דן אטיאס, שותף, ראש זרוע הביקורת וחבר הנהלת BDO, ועו"ד צבי אגמון, שותף, מייסד משרד אגמון עם טולצ'ינסקי. 

רו"ח דן אטיאס נתן סקירה של המצב הכלכלי בישראל, וקרא לציפוף אוכלוסין כדי לסייע בבעיית מחירי הדיור הגבוהים. "איך ייתכן שהריבית גבוהה, ומחירי הדירות עולים - האם דירה היא יצירת אמנות? כמובן שלא. אז למה מחירי הדיור עולים? הסיבות לכך רבות, בין היתר צניחה משמעותית בעובדים לענף הבנייה. כיום חסרים כ-50 אלף עובדים בענף, מה שמוביל להתייקרות", אמר.
פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, חיזק בכנס את דבריו של אטיאס, וציין כי על אף המלחמה, קיימת התעוררות ניכרת בשוק הדיור מתחילת השנה בישראל. ליידרמן העריך כי מחירי הדיור יעלו תוך שנה בסכום דו-ספרתי. 



חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO העביר סקירה מקיפה של המשק הישראלי, והתמקד בנושא ההשקעה בתשתיות. לדבריו, "בעשור האחרון חלה ירידה חדה בהשקעה בתשתיות. פיתוח תשתיות הוא מנוע לצמיחה, ואם רוצים לחזור לצמיחה - צריך לחזור להשקיע בתשתיות". 

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, סיפר בכנס על תנופת הבנייה בעיר, ואמר כי "משנת 2020 אנחנו בממוצע של יותר מ-7,000 התחלות בנייה בשנה, ואני צופה שנגיע ליותר". גם שירה תלמי, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים, התייחסה לנושא בפאנל "מגורים בירושלים - העיר מחדשת פניה", שהנחתה רו"ח חגית כהן, שותפה, מנהלת סניף ירושלים וראשת מגזר ירושלים ב-BDO. תלמי אמרה כי "העיר נימנמה 20 שנה והיא מתעוררת. אנחנו מביאים בתכנון גם המון בחשבון חדשנות, כמו רחפנים ופתרונות נוספים שלא קיימים עדיין בערים אחרות".

רו"ח (עו"ד) גיא רשטיק, שותף, מיסוי תאגידי ב-BDO, התייחס בפאנל "מדינה בשגרת חירום והיום שאחרי", להוצאות המלחמה והדרכים לממן אותן. לדבריו, "אנחנו מגיעים להוצאות מלחמה של 100 ואף 200 מיליארד שקל. אחת הדרכים לממן את ההוצאות האלה היא לטפל בעניין ההון השחור. בעבר המדינה הציעה מסלול של גילוי מרצון, שמאפשר לאנשים לדווח על הכנסות ללא קנסות ולקבל חסינות פלילית. ייתכן שזה כלי שיכול לסייע למימון הוצאות המלחמה".



יחיאל אמויאל, מנכ"ל מרכזי כיוון לתעסוקת חרדים, קמח ו-BDO, סיפר בפאנל "היי-טק בירושלים - מחזון למציאות" על המיזם לפיתוח ההון האנושי במגזר החרדי. הוא אמר כי "הציבור החרדי מאוד רוצה להשתלב בתעשיית ההיי-טק. אנחנו מציעים תוכניות המשך לחרדים של לימודי אנגלית ברמה גבוהה, כדי שיוכלו להשתלב בענף ההיי-טק".

עוד השתתפו בכנס: עו"ד כוכבית נצח דולב, מנהלת מחלקת ליטיגציה מינהלית, אגמון עם טולצ'ינסקי; נעמה הלוי פאר, מנהלת האגף לבנקאות חברתית, בנק הפועלים; עקיבא זוריבין, יו"ר ובעלי קבוצת  ;ISA רונן יפו, מנכ"ל דוניץ אלעד; שי לינדנר, סמנכ"ל כספים, קבוצת שפיר; עו"ד אסנת סרוסי פירסטטר, ראש מחלקת היי-טק וטכנולוגיה, אגמון עם טולצ'ינסקי; שאול מרידור, סמנכ"ל כספים, Lightricks; דבורה מאסון, מנהלת מחלקת קשרי משקיעים, קרן ;JVP ורועי מונין, מנכ"ל Made in JLM.