הרכיב החסר בפיתוח מוצרים וחדשנות
הרכיב החסר בפיתוח מוצרים וחדשנות
שרידות של תעשייה תלויה באורך חיי המוצרים שהיא מייצרת. נראה ששוקולד פרה יחייה לנצח, לעומת מותגים אחרים שנעלמו מן העולם. סלולרי של נוקיה 6230 היה מוצר מדהים - יכולנו לדרוך עליו והוא המשיך לעבוד, אבל הוא כבר היסטוריה עתיקה.
ארגונים שמצליחים להטמיע חדשנות בדנ"א שלהם, מעודדים יוזמה ופיתוח מוצרים חדשים (במקביל לפרידה ממוצרים ישנים) - מצליחים לשמור על הרלוונטיות שלהם לאורך זמן ולהישאר רווחיים ובולטים גם מול מתחרים צעירים וחדשניים.
אז איך יודעים מתי הגיע הזמן לפתח מוצר חדש – כשהמוצר הוותיק בשיאו, או כשהמכירות שלו יורדות? התשובה ברורה: כדי שמוניטין החברה יישמר, עליה לפתח מוצר חדש דווקא כשהמוצר הנוכחי שלה נמצא בשיא, וברגע הנכון להשיק את הדור הבא. לו רק הייתה פלטפורמה טכנולוגית שתסייע לארגונים בבחירת המוצרים המדויקים להמשיך איתם קדימה...
הנרי פורד, המנכ"ל האגדי של פורד, סיפר: "כינסתי את אנשי המכירות שלי עוד לפני ייצור המכונית הראשונה שלנו, ושאלתי: מה ירצו הלקוחות שלכם? איש מכירות ותיק בחברה קם על רגליו וענה: 'שנספק להם סוסים מהירים יותר!'"
הארגונים הגדולים והמצליחים בעולם הצליחו ליצור תרבות ארגונית ואנושית שבה הם מפתחים את "הדבר הבא" באופן מתמשך.
אולם לא ניתן לפתח אינסוף מוצרים, ולכן חשוב להיות ממוקדים ולחשוב על שני כיוונים - התאמת מוצרים נוספים ללקוחות קיימים, ואיתור לקוחות חדשים עבור מוצרי החברה. לשם כך יש צורך גם בפלטפורמה טכנולוגית מותאמת שתסייע בכל אותן המשימות.
אם ניקח לדוגמה חברה שמייצרת צבעים לבנייה עבור חברות וקבלני בניין. הלקוחות שלה נדרשים לחומרי איטום ובידוד, תוספים לבטון (לטובת תכונות גמישות, חוזק ועוד). אם החברה רוצה לצמוח, היא יכולה להרחיב את קו המוצרים כך שיספק לקבלנים גם צנרת חשמל ותקשורת, צנרת מים וביוב, מחברים, צנרת הגנה לכל אלה, ועוד מאות רכיבים לעולם הבנייה.
כדי לדעת בדיוק אילו מוצרים על החברה לפתח דרושה בחינה מעמיקה, למשל באמצעות אותה פלטפורמה טכנולוגית נדרשת, שתצליח להציג לחברה 360 מעלות של צורכי הקבלנים, ומשם תגזור את המוצרים הפוטנציאליים לייצור או יבוא. השלב הבא יהיה למצוא פתרונות לבעיות בענף, כמו בנייה מהירה. באמצעות הפלטפורמה ניתן יהיה ללמוד מהמדינות המפותחות בענף הבנייה, למשל איחוד האמירויות, כיצד הצליחו להקטין את מהירות הקמת מבנה רב קומות משלוש שנים לשנה. התשובות יהיו בתחום החומרים, הכלים, שיטות והכשרת עובדים, והחברה תוכל לבחון אם כדאי לה לפתח מוצרים ושירותים לתחומים אלה.
כמובן שהטכנולוגיה לא יכולה לפעול לבד – יש צורך לקיים סיעור מוחות עם אנשי המכירות, ממש כמו הנרי פורד. השאלה אליהם תהיה: "מה יביא לקבלנים ערך מוסף אמיתי ומשמעותי?" אני מעריך שהתשובה תהיה: קיצור משך הבנייה בשילוב מחיר זול ורמת איכות גבוהה. אותה פלטפורמה "תדע" מהם החומרים שאנו מייצרים, באלו כלים ושיטות עובדים בשטח, מהם צורכי הקבלן בראייה מהיום ועד עשר שנים קדימה, ומכאן ייוולדו המוצרים החדשים. כך, למשל, ניתן לחזות שבניין יזדקק לתחנות טעינה לרכב (תתפלא, אבל בניינים חדשים קמים מדי יום ללא תשתית להטענת כלי רכב), סיבים אופטיים, חשמל אלחוטי, מערכות חירום, תקשורת עם בניינים ואנשים בשכונה, מערכות לטובת רווחת וביטחון ילדים, מערכות תומכות באוכלוסיות בגיל השלישי וצרכים מיוחדים, ועוד.
לצערי אין עדיין בשוק פלטפורמה שיודעת לספק ניתוח מעמיק ומקיף לתעשיות שלמות, אולם אין לי ספק שמי שיצליח לפתח אחת כזאת – יצליח מאוד. אולי ארגון עם חדשנות בדנ"א והרבה רצון להמשיך לפתח את הדור הבא של המוצרים המצליחים, ירים את הכפפה? ימים יגידו.