אסטרטגיה עסקית: האם בחנת את כל נתיבי הצמיחה?

הכותב: פיליפ סיטבון, BDO Corporate Strategy

מנכ"לים ויו"רים מקבלים עם כניסתם לתפקיד מנדט ברור מהבעלים: לייצר או לשמור על צמיחה רווחית. אולם, בבואם לבחון כיווני צמיחה אפשריים עם המנהלים בחברה, הם נתקלים לעיתים קרובות בתגובות הנעות בין סקפטיות כמו למשל הטענה שהשוק בוגר או שהפטנט שרכבנו עליו לאורך השנים מאוים או שקמו לנו הרבה מתחרים, ובגדול תפיסת ההנהלה כל הנתיבים לצמיחה נראים חסומים. בקיצון השני התגובות מצד ההנהלה יכולות להיות שטף רעיונות שלא תמיד קשורים למציאות או שלא נראים כבעלי פוטנציאל "להזיז את המחט".

על מנת לייצר מפת דרכים לצמיחה רווחית, אנחנו מציעים למנכ"ל וליו"ר ליזום תהליך שבו ממפים את מנועי הצמיחה הפוטנציאלים על פי נתיבי צמיחה ברורים.

הטבלה הרצ"ב מציעה תבנית חשיבתית בסיסית להנעת תהליך כזה:

#

הנתיב

פירוט

1

הגדלת הצריכה של הפתרונות הקיימים על ידי הלקוחות הקיימים – "אזור הנוחות" של החברה

  • מה יגרום להגדלת הכמות הנרכשת על ידי הלקוחות הקיימים? למשל, האם ניתן להראות שהגדלת הצריכה של הפתרון שלנו חוסך כסף או לחילופין, מביא להגדלת ההכנסות
  • האם ניתן להציע חבילות (Bundling) עם המוצרים שלנו או אפילו בשת"פ עם חברה אחרת
  • האם ניתן להציע אופציות ערך מוסף נוספות על הפתרונות הקיימים ולגבות תוספת תשלום עבורם?

2

הגדלת מכירות על חשבון המתחרים (תפיסת נתח שוק)

לצורך זה יש להבין קודם שני פרמטרים:

  • למה הלקוחות שלנו קונים אצלנו ולא אצל המתחרים שלנו? במילים אחרות, מה הבידול שלנו? האם ניתן להבליט את אותו בידול על מנת לעניין לקוחות נוספים?
  • למה לקוחות אחרים מעדיפים לעבוד עם המתחרים שלנו? האם הם מציעים שירות יותר טוב? סל פתרונות רחב יותר? תמיכה טכנית יוצאת דופן? האם הם נהנים מקשרים אישיים ? האם הם הצליחו להנדס את הפתרון באופן המאפשר להם להציע מוצר זול יותר?
  • האם ההיצע שלנו מעודכנת בדרישות השוק ברמת קישוריות ואוטומציה (אם רלוונטי בענף שלנו)

3

איתור קבוצות לקוחות חדשים לפתרונות שלנו

דרך נוספת לגדול מבלי לשנות את סל הפתרונות הקיים.

יתכן שקיימות קבוצות לקוחות שעד כה הוזנחו על ידי החברה והמתחרים בשל הקושי היחסי לשרת אותם ושכיום יש טעם לבחון מחדש.

4

הגדלת סל הפתרונות ללקוחות הקיימים אך עדיין במסגרת תחום העיסוק שלנו

  • הגדלת ההיצע בתוך הקטגוריות שלנו: למשל הצעת גדלים חדשים, מוצרים בנויים מחומרים חדשים

אפשר לעשות זאת דרך סחר או קבלי משנה (אם מדובר בשירותים), לא חייבים לעשות הכול בעצמנו.

  • כניסה לקטגוריות משלימות ועל ידי כך להציע "מערכת": (מוצר ושירות, בקרים יחד עם המערכות שהם מפעילים, מחברים וצינורות, חומרה ותוכנה...)

5

פריסה גאוגרפית

 

  • העמקת הנוכחות בגאוגרפיות שאנו כבר משרתים – למשל דרך הגדלת מספר אנשי מכירות או סוכנים
  • כניסה לגאוגרפיות חדשות :
  • ברמה המקומית: לשרת אזורים חדשים בישראל ומדינות אחרות שיש לנו כבר נוכחות (למשל אזורים נוספים בתוך ארה"ב, מדינות נוספות בתוך אירופה או אזורים חדשים בסין)
  • ברמה הגלובלית: החברות הישראליות מעדיפות באופן מסורתי את ארה"ב ואירופה אך יותר ויותר נענות לאתגר האסיאתי

 

6

קיצור צינורות השיווק כדי להתקרב או אפילו להגיע ישירות למשתמש הקצה

לדלג על החוליות בדרך כולל במכירות מקוונות

 

7

כניסה (או יצירה) של תחום חדש, אם אפשר סינרגטי לפעילות הליבה

כגון:

  • כניסה לקטגוריה חדשה אך משלימה את ההיצע שלנו ללקוחות הקיימים
  • ל"נוע על שרשרת הערך הענפית", קרי:
    • לנוע לכיוון תחום העיסוק של הספקים
    • לנוע לכיוון תחום העיסוק של הלקוחות
 

בכל אחד נתיבים אלו מומלץ לבחון רכישת פעילות קיימת כחלופה או בנוסף למאמץ פנים ארגוני.

 מניסיוננו, החברות המצליחות ביותר פועלות במספר נתיבים במקביל.

לסיכום, קיימות לעיתים כמה אופציות כדי להגשים הצמיחה רווחית. בחינה שיטתית שלהן תסייע להתכנס לקבלת החלטות מושכל ולעבור לשלב היישום.

 

צור קשר עם המומחים שלנו >