חוקי המשחק שיעזרו לכם להצליח בעסקים

 

בקצרה
  1. גבשו חזון מוגדר וברור לטווח הארוך – הוא המצפן שיכוון אתכם בפעולות העסקיות שלכם
  2. לפני שאתם מקבלים עצה, עצרו לחשוב מי בדיוק נותן אותה ועל איזה מידע הוא מתבסס (האם הוא מומחה בעל ניסיון בתחום או הבן הסטודנט של השכנה?)
  3. שבחו ביצועים ותמרצו מצוינות – כך תעודד את הבינוניים להשתפר ואת המצוינים להשתבח.
  4. עודדו שיתופי פעולה בין ובתוך צוותים, אך בססו את השכר על המאמץ האישי של כל עובד - בהתאם לערך שהוא, ספציפית, מביא עמו לחברה או למיזם.
  5. דעו לספר סיפור – זו הדרך האפקטיבית ביותר לתפוס את תשומת ליבם של אחרים (לקוחות, משקיעים, שותפים) בכדי להעביר להם מסרים חשובים.
  6. תמיד תפעלו להישאר בתודעה, גם כשהעסק בקשיים. זה יאפשר לכם לבסס את הקשר עם הסביבה העסקית, לטפח נאמנות לקוח ולאתר פתרונות ורעיונות חדשים להמשך.
  7. כתבו תכנית פעולה שתלווה את ההתקדמות שלכם למטרות העסקיות ותתעדכן בהתאם. כך תוכלו להיות ערניים לקצב ואופן ההתקדמות שלכם, לשמור על שליטה או בקרה, ולאפשר גמישות לאורך הדרך.
  8. תשאלו את השאלות החשובות באמת, אלו שיניבו לכם את הערך הגבוהה והרלוונטי ביותר בכל מפגש או סיטואציה. אם פגשתם במנכ"ל מצליח, למשל, במקום לשאול מהן עלויות הייצור שלו, תשאלו מה עליכם לעשות כדי לחשוב, להתנהג – ולהצליח – כמוהו.  

 

8 כללים להצלחה בעסקים

תורות שלמות נכתבו על הצלחה עסקית והדרך אליה, עם זאת ישנם חוקים או כללים שמשותפים לרובן. עבור יזמים ובעלי עסקים קטנים, במיוחד כאלו שנמצאים בתחילת דרכם העסקית, מדובר על מידע חשוב שיכול לעשות את כל ההבדל. כמו תמיד, אנחנו שמחים לעזור ומגישים לכם 8 כללי זהב שיעזרו לכם להתקדם ולהשיג את ההצלחה העסקית המיוחלת.

1: חזון ברור לטווח ארוך

לפני שמקימים עסק או חברה, עוד בשלבים המוקדמים להקמת המיזם, חשוב לוודא שגיבשתם חזון מוגדר וברור שיכוון את הפעולות העסקיות שלכם. חשבו על כך כמו הצבת מטרה במטווח – רק כאשר ישנה מטרה והיא מוצבת מול עינינו, נוכל לקלוע ולאמוד את הפעולות הבאות שלנו. האם צריך לשנות טקטיקה? לזוז ימינה או שמאלה? כשהחזון מעוצב כמו שצריך, הוא מניב מתכון ברור; הוא מראה לנו לאן אנחנו הולכים, האם אנחנו בדרך ואיך נוכל להשיג את התוצאות הרצויות.

2: דעו ממי לקבל עצות

זה בסדר לקבל ייעוץ, ולפעמים אפילו משתלם, אבל חשוב להיות ערניים לאיכות העצה, מי בדיוק נותן אותה ועל איזה מידע הוא מתבסס. יש אנשים שהסביבה שלהם מלאה ב"יועצים"; חברים, בני משפחה, קולגות, ששמחים לעזור ולהגיד להם בדיוק איך ומה לעשות. אבל עם כוונות טובות לא הולכים למכולת או גוברים על מתחרים עסקיים. גם כשמדובר ביועץ "מקצועי", חשוב לבדוק מה הרקורד שלו ועל איזה ניסיון או ידע הוא מבסס את העצות שלו. האם הוא בעלים של חברת ייעוץ? מי הלקוחות שלו? איזה תוצאות הוא השיג עבורם? האם הוא בקיא בתחום העיסוק שלכם?

אין דין הבן של השכנה כדינו של מייסד אמזון במתן עצות שיווקיות, נכון? כמו שלא תלכו לטכנאי כדי לקבל חוות דעת רפואית, או לרופא כדי לתקן את המזגן – חשוב שתוודאו שאת העצות העסקיות, פיננסיות, שיווקיות, טכנולוגיות שלכם, אתם מקבלים מהאנשים שבאמת מבינים את התחום והסיטואציה בה אתם נמצאים, ויש להם את הניסיון והתוצאות לתמוך בכך.

3: שבחו ביצועים ותמרצו מצוינות

כשכל יחידות העסק או החברה פועלות במיטבן, הצמיחה אפשרית, נגישה ויציבה יותר. בכדי לאפשר זאת, עליכם לטפח את המרכיב המהותי ביותר בחברה – ההון האנושי. השקיעו בצוות, עודדו אותם לתת את המקסימום שלהם, שבחו אותם על ביצועים טובים וזכרו לתמרץ את המצוינים שבהם. בדרך זאת תוכלו גם לעודד את הבינוניים להשתפר, בעודם רואים את ההעצמה וההוקרה שמקבלים חבריהם לצוות; וגם לדרבן את המצוינים להמשיך ולהגביר את הישגיהם.

4: זכרו שהפעולה משותפת, אך השכר אישי

כדאי ליזום שיתופי פעולה בין ובתוך הצוותים בחברה, ועם זאת חשוב לבסס את השכר שמקבל כל עובד על המאמץ האישי שלו. בסופו של יום, השוק החופשי מתקיים גם בתוך העסק. חוקים כמו ביקוש והיצע או ערך ייחודי מבדל, חלים גם כאן. ככל שהעובד שמציע ערך רב יותר לחברה, ככה הוא "שווה" לה יותר מבחינת עסקית. ממש מבחינה מתמטית וכולם יודעים שהמספרים לא משקרים. על כן, זה רק הוגן שכל עובד ישתכר בהתאם לערך שהוא מביא עמו באופן אינדיבידואלי.

5: דעו לספר סיפור

אם אתם רוצים שאנשים יקשיבו לכם, תעבירו את המסר בעזרת סיפור. סיפור טוב הוא כנראה הדרך הטובה ביותר לתפוס את תשומת ליבם של האנשים בחדר, ולהפוך את הרעיון שלכם לברור (ומעניין) ככל האפשר. הצגת סיפור אישי או שימוש במטאפורה מהודקת, מאפשרים לכם להשיג את שתי המטרות החשובות ביותר בזירה העסקית: ליצור הזדהות אצל הצד השני ולעורר חיבור רגשי (נקרא גם "הצטרפות"), ולהכניס את הצד השני אל העולם שלכם, כך שהקשב שלו מופנה אל המסר שאתם רוצים להעביר (נקרא גם "הובלה"). בנקודה הזו אנחנו מפסיקים להיות זרים ונתפסים כמי שחולקים רצון משותף, בין אם זה לעשות עסקים יחד, לפתור צורך מסוים או להעביר מסר דומה.

לפני חודש הלכתי עם השותף שלי לארוחת צהריים במסעדה בשרית. כשבחנו את הוויטרינה, ראינו נתח קצבים מובחר שעלה לא פחות מ-1,000 ₪ ושאלנו את המלצר על מה ולמה. בתשובה הוא סיפר שזהו נתח ייחודי שמגיע מפרות שמנמנות שגדלות בדרום אמריקה. שם, הוא סיפר, הן נהנות מתנאי מחייה גבוהים, תזונה אידאלית ואפילו מוזיקה קלאסית – הכל בכדי שהן יישארו רגועות ובשרם יישאר רך, "תרצו להזמין?". מיותר לציין שענינו כן. למעשה, עוד בעודו מדבר בלוטות הטעם שלנו כבר החלו להתרגש, אז  כשסוף סוף אכלנו את הנתח זו היתה חוויה של ממש - ואין ספק שהסיפור של המלצר רק העצים והגדיל אותה. אנשים עושים עסקים עם אנשים שהם מתחברים אליהם רגשית, וסיפור הוא דרך מצוינת לעשות זאת. 

6: פעלו להישאר בתודעה

גם כשהזמנים קשים, תדאגו להישאר בתודעה. תדחפו קדימה כדי לבנות מותג חזק ואל תיתנו לו לשכוח בשום פנים ואופן. כלומר, גם כשהעסק בירידה, תקפידו לקיים אירועים שקשורים לקידום מכירות או השקה של מוצרים חדשים, ומהלכים שיווקיים נוספים שיאפשרו לכם להיצרב בתודעת הלקוחות. אירועים כאלה הם הזדמנות מעולה ליצור קשרים ישירים עם לקוחות, עם אנשי קשר בחברות אחרות, ליצור הכרויות חדשות ושיתופי פעולה עסקיים, וכמובן בטווח הארוך להביא לידי כך שהמכירות וההכנסות של העסק יגדלו באופן משמעותי. אותם אנשים שהזמנתם מרגישים חשובים, שדעתם ונוכחותם חשובה לכם. בסופו של דבר, תחושות אלה עשויות לגרום להם להישאר נאמנים למותג, למוצר או השירות שאתם מציעים.

7: כתבו תכנית פעולה

כתיבתה פשוט מאלצת אתכם לחשוב ולבחון האם הדרך שבה אתם מוליכים את העסק היא הדרך הנכונה, מה האלטרנטיבות העומדות בפנייך, איך ליישמן והכי חשוב - לאיזו תוצאה לצפות במישור הכספי. מלבד זאת, חשוב שאחת לחודש תבצעו הערכה של התוכנית, תעדכנו אותה ותבחנו האם עמדתם ביעדים שקבעת לעצמכם. אם לא, בדקו איפה טעיתם ואיך תפעלו שם אחרת בהמשך. בדקו גם האם שמרתם על המיקוד ופעלתם בתחום בו התכוונתם לפעול, או שהפעילות העסקית שלכם "זזה" מעט. כמובן שלפעמים סטייה מהתכנית היא דבר נדרש, עם זאת חשוב לעשות זאת באופן ערני ומודע, שלוקח בחשבון את המשמעויות על התכנית הגדולה. רק כאשר יש מסלול מוגדר אחריו אנחנו עוקבים, נוכל לדעת אם העסק צועד בכיוון ובקצב הנכון.

8: תשאלו את השאלות החשובות באמת

בסופו של דבר, בעסקים הכל מתנקז לחילופי ערך. בעוד ששאילת שאלות זו פעולה פשוטה, לכאורה, ואף טריוויאלית, חשוב להבין עד כמה חזקה היכולת של שאלה מדויקת לשנות ולעצב את העסק שלכם. בחירת השאלות הנכונות יכולה לעורר את התשוקה בעסק מחדש, למצוא פתרונות גם כשהמצב ניראה בלתי אפשרי, לשבור חומות בתקשורת עם לקוחות, לנפץ דפוסים רעים, לנצל משאבים כלכליים שלא ידעתם על קיומם, ולהניע אותנו ממצב עסקי של דעיכה להצלחה מסחררת. ככל שתדעו להגדיר את השאלות בצורה נכונה ומדויקת יותר – לסיטואציה, למטרה שלכם, למציאת פתרונות - כך תמשכו ערך רלוונטי ומשמעותי יותר, שיוכל למנף אתכם גבוה יותר.

נניח שיש לכם חנות בגדים ופגשתם בבעלים והמנכ"ל של חברת קסטרו. אתם יכולים לשאול אותו כמה עולה לו לייצר ג'ינס, או שאתם יכולים לשאול אותו איך הוא חושב ומה עליכם לעשות כדי לסגל לעצמכם הרגלים כמו שלו - מנהל של חברה שמכניסה מעל מיליארד ש"ח בשנה.

 


BDO ישראל לעסקים קטנים ובינוניים

BDO ישראל הינה פירמת ראיית חשבון וייעוץ עסקי מובילה, עם ניסיון רב שנים בליווי עסקים קטנים ובינוניים בארץ ובעולם. היכרותנו עם הצרכים, ההזדמנויות והסיכונים של העסקים הקטנים והבינוניים, מאפשרים לנו להציע מעטפת שירותים מותאמת אישית לצרכי הלקוח.

אנו מציעים ללקוחותינו יחס אישי לצד מעטפת שירותים של פירמה מובילה:

  • ביקורת וסקירה של דוחות כספיים
  • ייעוץ שוטף בנושאי חשבונאות ומיסים
  • ייצוג שוטף בפני רשויות המס
  • דוחות אישיים לבעלי המניות
  • הנהלת חשבונות וחשבות, הכנת משכורות ותלושי שכר לעובדים בעסק
  • חישוב הפרשות לפנסיה, קרנות השלמות, גמל
  • ייעוץ וליווי עסקי

 

צרו קשר עם המומחים שלנו במחלקת מיסים