מענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות
מענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות
מענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות (עקב נגיף הקורונה) – איחור של רשות המסים במתן החלטה בהשגה, הביא לקבלת ערעור בעניין ותשלום מלוא המענק
בפסק דין של בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בערעור שהגישה חברת ב.ג. בטחון הצפון אבטחת מוסדות, ליווי טיולים ומתן שירותי רפואה בע"מ, פסק בית המשפט כי היה על רשות המסים לקבל את השגתה של החברה, על החלטת רשות המסים לאשר לחברה מענק חלקי בלבד, וזאת משום שתשובתה של רשות המסים על ההשגה ניתנה באיחור. פועל יוצא של פסק דין זה, היא אישור מלוא המענק שביקשה החברה לקבל.
שלבי הטיפול על פי החוק, בבקשה למענק
החוק המעניק זכאות לקבלת מענק זה, בידי מי שפעילותם נפגעה כתוצאה מאירועי נגיף הקורונה, הינו חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש)(הוראת שעה), התש"ף-2020. החוק קובע פיצוי לכל צמד חודשים החל מהתקופה מאי-יוני 2020 ועד מאי-יוני 2021 למי שעומד בתנאי הבסיס לקבלת המענק (בגין חודשים מרץ-אפריל 2020 קיים חוק אחר, הזהה במהותו לחוק זה). לאחר הגשת הבקשה למענק, על רשות המסים להשיב בצורה מנומקת לבקשה בתוך פרק זמן שנקבע. בתשובתה יכולה רשות המסים לאשר את המענק שהתבקש באופן מלא, לאשרו חלקית, או לדחות את הבקשה למענק. מי שרואה עצמו כנפגע כתוצאה מדחייה של הבקשה למענק או אישור חלקי שלו, זכאי להגיש השגה על כך לרשות המסים. לאחר קבלת תשובה (אישור מלא, חלקי או דחיה) מרשות המסים בהשגה, רשאי מי שעדיין רואה עצמו נפגע מההחלטה בהשגה, לערער על ההחלטה בהשגה בפני ועדת ערר שהוקמה לצורך כך במשרד המשפטים. מי שרואה עצמו כנפגע גם מהחלטת ועדת הערר כתוצאה מדחייה של הערר או אישור חלקי שלו, רשאי לערער על החלטת ועדת הערר בפני בית המשפט המחוזי.
חשוב להדגיש שחוק הסיוע נחקק בחקיקה מזורזת בכנסת, שנבעה מכך שהיה צורך לתת מענה לקשיים הכלכליים אליהם נקלעו עסקים רבים עקב התפשטות נגיף הקורונה, הסגרים, והגבלות המסחר ומתן השירותים המהותיות והלא שגרתיות שהוטלו עקב כך בארץ ובעולם. אומנם קדמו לחקיקת החוק מספר דיונים בוועדת הכספים של הכנסת, אליהם הוזמנו נציגי משרד האוצר ואחרים, אך עדיין הליך החקיקה היה מזורז, דבר שהביא לכך שהחוק לא נותן מענה למצבים רבים, וכתוצאה מכך ישנן סוגיות רבות בעניינו שנותרו ללא פתרון או תשובה. יתרה מכך, במקרים רבים גם מי שנפגעו בפעילותם באופן מהותי כתוצאה מהנגיף, נותרו ללא זכאות לפיצוי הולם, על פי נוסח החוק.
לוחות הזמנים בהם על רשות המסים לטפל בבקשה למענק או בהשגה
אחת הסוגיות החשובות אשר נדונה בתקופה האחרונה בבית המשפט ובוועדות הערר, הינה מהי משמעות האיחור של רשות המסים במתן החלטה בבקשה לקבלת מענק או בהשגה? החוק קובע לוחות זמנים בהם על רשות המסים להשיב על בקשה למענק שהגיש עוסק. על פי לוחות זמנים אלה, על רשות המסים להשיב על בקשה לקבלת מענק בתוך פרק זמן של 100 ימים מהגשת הבקשה למענק, ופרק זמן של 20 ימים נוספים, אם רשות המסים ביקשה השלמת נתונים מהעוסק. כמו כן, על פי החוק ניתן לרשות המסים פרק זמן של 120 ימים, להחליט בהשגה שהגיש עוסק על החלטה של רשות המסים בבקשה למענק. אך מה אם רשות המסים לא השיבה על בקשה למענק או השגה בתוך פרק זמן זה? האם מדובר בלוח זמנים שהינו המלצה ואינו מחייב, או בלוח זמנים שחריגה ממנו תביא לכדי הטלת סנקציה על רשות המסים? ואם יביא להטלת סנקציה, מהי? האם קבלת הבקשה למענק או ההשגה ותשלום המענק המלא המבוקש בהם, האם חיוב בהפרשי הצמדה וריבית על סכום המענק שיקבע, או סנקציה אחרת כלשהי? החוק לא קובע תשובה בעניין. לפיכך במספר מקרים בהם רשות המסים חרגה מפרק הזמן שקבע לה החוק למתן החלטה במענק או בהשגה, נדרשו ועדות הערר ואף בית המשפט המחוזי להתייחס לסוגיה.
פסק הדין של בית המשפט המחוזי, בעניין איחור של רשות המסים במתן החלטה בהשגה
כאמור לעיל, בפסק דין של בית המשפט המחוזי בחיפה מתחילת חודש ינואר האחרון, נדונה שאלת משמעות האיחור של רשות המסים במתן תשובה על השגה שהגישה החברה המערערת במהלך הטיפול בבקשתה למענק. ראוי לציין שכבר ועדת הערר שדנה בעניינה של המערערת, קבעה כי לוח הזמנים הקבוע בחוק הינו מנחה בלבד, ואינו מחייב. פסק הדין של בית המשפט הפך את החלטת ועדת הערר וקבע שאיחור של רשות המסים במתן ההחלטה בהשגה שהגישה המערערת, תביא לקבלת ההשגה, וקבלת מלוא המענק שביקשה המערערת לקבל.
באותו מקרה טענה המערערת כי יש לקבל השגה שהגישה על אישור חלקי של בקשתה למענק, וזאת בשל העובדה שהחלטת רשות המסים על ההשגה, ניתנה בחלוף 188 ימים ממועד הגשת ההשגה. פרק הזמן שעומד על פי החוק לרשות המסים למתן תשובה בהשגה הינו כאמור 120 ימים בלבד, כלומר שרשות המסים איחרה בפרק זמן של 68 ימים, מסד הזמנים הקבוע בחוק.
בקבלתו את ערעור החברה, ציין בית המשפט כי כוונת המחוקק בחוק הסיוע היתה ליצור מנגנון מהיר, יעיל ופשוט למתן המענקים לעסקים הנמצאים במשבר קיומי, על מנת לאפשר להם לשרוד את תקופת הסגרים והמגבלות. בית המשפט קבע שהנוסחה שבחוק אינה מצריכה בדיקה פרטנית, ארוכה ומסורבלת, ומטרתה כפי שבאה לידי ביטוי בדיוני ועדת הכספים של הכנסת היתה תשלום המענקים המבוקשים תוך פרק זמן קצר. עוד קבע בית המשפט שועדת הערר לא לקחה בחשבון את היקף האיחור במתן החלטה בהשגה ואת המשמעות שיש לייחס לאיחור בסדר גודל שכזה, אשר לעיתוי הענקתו יכולה להיות משמעות קריטית לעסק, לפיכך מסקנת ועדת הערר לפיה המועד הקבוע בחוק הוא מנחה בלבד ולא מועד מחייב, אינה נכונה ואינה סבירה בנסיבות העניין. בנסיבות המקרה, משהוגשה ההשגה ביום 09.09.2020, היה על רשות המסים לתת החלטתה בהשגה עד ליום 08.01.2021. בפועל ניתנה ההחלטה ביום 18.03.2021 – דהיינו באיחור של 68 ימים. לגישת בית המשפט איחור של 68 ימים במתן תשובה הוא משמעותי ביותר, וכי בבסיס החוק עמדה התכלית של "מתן אוויר לנשימה" לעסקים שנפגעו. מטרת המענק היתה לאפשר לעסקים לשרוד את תקופת המשבר. עוד קבע בית המשפט כי תכלית הסדר החקיקה בעניין, היא כי ההליך יעשה באופן מהיר ביותר. ההשוואה אליה ניסתה רשות המסים לטעון, לדברי חקיקה אחרים בתחום המס, דוגמת פקודת מס הכנסה וחוק מע"מ, בהם נקבעו סנקציות לאי עמידה במועדי מתן החלטות בהשגות, אינה במקומה לגישת בית המשפט, בסיבות של חקיקת חירום דוגמת חוק הסיוע הכלכלי. בית המשפט אף חידד פסיקתו באמירה שפרק הזמן למתן החלטה בהשגה בתוך 120 ימים ממועד הגשת ההשגה, ניתן לבקשת רשות המסים במקרה שיהיה עליה לטפל בעשרות אלפי מקרים.
לסיכום
אומנם מדובר בפסיקה אחת של בית המשפט בעניין, אך בפועל קיימים עוד מקרים רבים של חברות ועסקים שקבלו באיחור תשובות על בקשותיהם לקבלת מענק או השגות שהגישו, וכן קיימים עסקים רבים שעדיין לא קבלו כלל תשובה מרשות המסים לגבי בקשות לקבלת מענק והשגות שהגישו, כאשר רשות המסים כבר מאחרת במתן תשובה לבקשות והשגות אלה. לכל אותם עסקים, קיימת הזכות לטעון לקבלת הבקשה למענק / ההשגה בהתאם לפסק הדין האמור.
משרדנו מעניק יעוץ בהגשת וליווי השגות לרשות המסים ועררים לוועדות הערר, בעניין מענק הסיוע לעסקים.
BDO ישראל לעסקים קטנים
BDO ישראל הינה פירמת ראיית חשבון וייעוץ עסקי מובילה, עם ניסיון רב שנים בליווי עסקים קטנים בארץ ובעולם. היכרותנו עם הצרכים, ההזדמנויות והסיכונים של העסקים הקטנים, מאפשרים לנו להציע מעטפת שירותים מותאמת אישית לצרכי הלקוח.
אנו מציעים ללקוחותינו יחס אישי לצד מעטפת שירותים של פירמה מובילה:
- ביקורת וסקירה של דוחות כספיים
- ייעוץ שוטף בנושאי חשבונאות ומיסים
- ייצוג שוטף בפני רשויות המס
- דוחות אישיים לבעלי המניות
- הנהלת חשבונות וחשבות, הכנת משכורות ותלושי שכר לעובדים בעסק
- חישוב הפרשות לפנסיה, קרנות השלמות, גמל
- ייעוץ וליווי עסקי