פתיחת חברה בע"מ: איך עושים את זה?

 

בקצרה

היתרון המרכזי של פתיחת חברה נעוץ בעובדה כי חברה בע"מ היא ישות משפטית נפרדת לבעליה. כך, גם במקרה והחברה נכנסת לקשיים או צוברת חובות, לא ניתן לתבוע את הבעלים באופן אישי אלא רק את החברה עצמה. זאת לצד יתרונות נוספים על פני פעילות כעוסק, בהם מס מרבי של 23% בלבד. אז איך פותחים חברה?

ובכן, הצעדים הראשונים הם בחירת שם, ניסוח תקנון ובחירת דירקטוריון שיהיה אחראי על ניהול המדיניות. פעולות אלו יהוו את הבסיס לרישום החברה אצל רשם החברות.

עם הפרטים הללו עליכם לפנות לעו"ד ולערוך את המסמכים הנדרשים לרישום: טופס בקשה לרישום חברה, הצהרת בעלי מניות, הצהרת דירקטורים, את תקנון החברה שהכנתם, טופס הגשת מסמכים ואישור תשלום של אגרת הרישום. עבור כל הטפסים נדרשת חתימה של עורך דין והוא יכול לסייע לכם גם במילוי הפרטים.

את הבקשה שהכנתם לרישום החברה תוכלו להגיש פיזית או באופן מקוון, בצירוף אגרת רישום חד פעמית בסכום של 2,645 ₪ למשלמים בדואר או בלשכות המיועדות, ובסכום של 2,176 ₪ למשלמים באופן מקוון.  

צרו קשר עם המומחים שלנו >

 

היתרונות המרכזיים בפתיחת חברה בע"מ

חברה בע"מ היא גוף הקיים מתוקף חוק החברות ומקבל הכרה עם רישומו ואישורו ע"י רשם החברות. בשונה מאשר שותפות או עוסק מורשה, בעת פתיחת חברה היא נרשמת ומתפקדת כגוף משפטי הנפרד לבעליה – דבר שנועד להנמיך את הסיכון העסקי של היזמים. זאת מאחר שמעצם הגדרתה כישות משפטית נפרדת, בעלי החברה אינם נושאים באחריות אישית במקרה והחברה נקלעת למשבר או צוברת חובות והפסדים. כלומר, במקרה של טענות כאלו ואחרות ניתן לתבוע אך ורק את החברה, כגוף, ואילו בעלי המניות עצמם חסינים מתביעה אישית (אלא אם בוצעה עבירה פלילית, כמובן). הגישה שעומדת מאחורי הרעיון של גוף משפטי נפרד לבעליו, היא כי סיכון נמוך יותר יעודד יזמים ומשקיעים בהקמת עוד ועוד חברות חדשות, מה שיתרום לפיתוח הכלכלה וצמיחתה.

גם מהיבטי מס יש לחברה יתרון יחסי על פני הרישום כעצמאי; שכן בעוד המס המרבי המוטל על עוסק מורשה עלול להגיע עד ל-50% מרווחי העסק, חברה בע"מ תהנה ממס מרבי של 23% אחוז בלבד.

צעדים ראשונים בעת פתיחת חברה

אם כן, פתיחת חברה בע"מ מספקת יתרונות משמעותיים עבור בעליה, עם זאת היא גם כרוכה בתהליך רישום שונה ומעט מורכב יותר מאשר בפתיחת עוסק עצמאי, הכרוך באגרת רישום וסיוע של עו"ד.

אז קודם כל עליכם לבצע מספר פעולות ראשונות שיהוו את הבסיס לתהליך הרישום:

  • בחירת שם לחברה: מומלץ להכין רשימה של 5 שמות, למקרה שכמה מהם כבר תפוסים, ולהגיש אותה לעו"ד שיבדוק אילו מהשמות זמינים. לאחר קבלת תשובה מעו"ד, תוכלו להחליט מה יהיה השם איתו תירשמו.
  • ניסוח תקנון: על כל חברה בע"מ להחזיק תקנון חברה פורמלי המהווה הסכם כתוב בין החברה לבין בעלי המניות בה. על התקנון להכיל את שם החברה, מטרותיה, הון מניות רשום (כלל המניות בחברה) והון מניות מוקצה (לבעלי המניות הראשונים), וכן מידע בדבר הגבלת האחריות של בעלי המניות.
  • בחירת דירקטוריון: בעת פתיחת חברה פרטית יש למנות דירקטוריון שיהיה אחראי על קביעת מדיניות החברה, שמתבטאת ביעדי החברה, האסטרטגיה העסקית שלה ואופן ניהולה השוטף.

 

הכנת המסמכים ופנייה לעורך דין

לאחר שביצעתם את השלבים לעיל תצטרכו לפנות לעו"ד המתמחה בדיני חברות. עוה"ד יכין ויגיש עבורכם את המסמכים הנדרשים עבור פתיחת חברה ורישומה אצל רשם החברות, שהם:

  • בקשה לרישום חברה - טופס המבקש לרשום חברה חדשה, בו מופיע שם החברה והאם היא חברה בע"מ (או סוג אחר).
  • הצהרת בעלי מניות - בה כל בעל מניות מצהיר, בנפרד, על כשירותו החוקית להחזיק במניות.
  • הצהרת דירקטורים – המפרטת את הרכב הדירקטוריון של החברה, כשעל הטופס חייב להופיע לפחות דירקטור אחד.
  • תקנון החברה – ההסכם בין החברה לבעלי המניות, כפי שציינו בסעיף הקודם.
  • טופס הגשת מסמכים – הכולל פרטי יצירת קשר ושלוש חלופות לשם החברה. על הטופס להיות חתום גם על ידי מגיש הבקשה וגם על ידי עוה"ד.
  • אישור תשלום אגרת רישום – המהווה אסמכתא לכך שהתשלום בוצע כנדרש.

שימו לב כי כל המסמכים האמורים נדרשים באישור וחתימה של עורך הדין.

אופן הגשה ועלויות רישום

את הבקשה לרישום חברה בע"מ ניתן לבצע באחת מארבע דרכים: באמצעות משלוח בדואר לרשות התאגידים בירושלים; בהפקדה לתיבה הנמצאת בלשכת ירושלים; בזמני קבלת קהל בלשכת רשם החברות בירושלים או בתל אביב; או בהגשה מקוונת באתר השירותים והמידע הממשלתי, ע"י בחירה באפשרות "רישום חברה פרטית" ולאחר מכן "הגשה מקוונת".

פתיחת חברה כרוכה בתשלום אגרת רישום חד פעמית שעומדת על 2,645 ₪ למשלמים בדואר או בהגעה ללשכות. המשלמים באופן מקוון בשירות התשלומים הממשלתי, זכאים לתעריף מוזל בגובה 2,176 ₪.

זהו, בשעה טובה פתחתם חברה חדשה בישראל ועכשיו הגיע הזמן להתחיל לעבוד. שימו לב כי כבר מתחילת הדרך תידרש החברה בהתנהלות מול רשויות המס השונות, כמו פתיחת תיק ניכויים, דיווחים חודשיים למע"מ וכמובן הנהלת חשבונות שוטפת. על כן, מיד עם פתיחת חברה ואף במקביל לה, יש ליצור קשר עם רו"ח מומחה שיסייע לכם הן בניהול הספרים והן בתכנון מס מיטבי. בהצלחה.

צרו קשר עם המומחים שלנו >