השפעת הקורונה על שרשרת אספקה בארץ ובעולם
השפעת הקורונה על שרשרת אספקה בארץ ובעולם
המגפה הינה חסרת תקדים בהיקפה ובחומרתה עבור בני האדם אך גם עבור שרשרת האספקה של מרבית החברות והמפעלים בארץ ובעולם. מדפים ריקים ומחסור במוצרי צריכה, תרופות ומוצרים רפואיים הינם קצה הקרחון של השיבוש הדרמטי בשרשרת האספקה הגלובלית. מה שפחות גלוי לעין הן עצירות הייצור ברחבי סין, ובמדינות אחרות, המחסור בחומרי גלם, ברכיבי משנה ובמוצרים מוגמרים.
התפרצות וירוס הקורונה חשפה את חשיבותה מחד ופגיעותה מאידך של שרשרת האספקה הנסמכת ברובה על מקורות אספקה גלובליים וייצור בקבלנות משנה. המגפה שיבשה בתחילת השנה את הפעילות השוטפת של מפעלי ייצור בסין, הממלאים תפקיד מרכזי ברשתות האספקה של חברות רבות ברחבי העולם. ויצר תגובת שרשרת המורגשת כמעט בכל התעשיות. לרבות בתעשיית האלקטרוניקה, המכוניות, התרופות, מתכות, ועל מגוון רחב של מוצרים צרכניים ותעשייתיים, כולל כמובן באספקת ציוד רפואי.
להלן תיאור כיצד השפיעה מגיפת הקורונה עד כה על חוליות מרכזיות בשרשרת האספקה.
רמות מלאי
המגפה יצרה קושי רב בניהול רמות המלאי, מוצרים נחטפו מהמדפים וצרכנים החלו לאגור. יצרנים אינם יודעים איך יתנהג הביקוש ובהתאם כמה לייצר. שרשרת האספקה מתנהגת לפי תופעת Bullwhip – המאופיינת כתנודות מתגברות במלאי כתגובה לשינויים בביקוש הלקוחות ככל שמתקדמים הלאה לאורך שרשרת האספקה. כלומר, המלאי מתנדנד ב"גלים" גדולים וגדולים יותר בתגובה לדרישת הלקוחות. ה"גל" הגדול ביותר של השוט פוגע בספקי חומרי הגלם, וגורם להם לראות את השונות הגדולה ביותר בביקוש בתגובה לדרישת הלקוחות המשתנה.
דפוסי הביקוש הרגילים משובשים, מה שמוביל לחוסר יכולת להפיק תחזית ביקושים שתנחה את היצרנים כמה לייצר. כך שללא נתונים מדויקים, מדיניות חידוש המלאים של המפעלים עלולה להיות שגויה ולגרום לייצור בכמויות גבוהות מהנדרש. לדוגמא, נייר הטואלט שנעלם מהמדפים בתחילת המשבר, ורבים אגרו אותו. לא ניתן לחזות מה יהיה הביקוש בחודשים הקרובים.
חוסר היציבות תוביל לכך שבחלק מהתעשיות יהיה מעבר לניהול מלאי בשיטת Just In Case אשר יחזיקו מלאים גדולים יותר קרוב להישג ידם. זאת במקום הגישה הרווחת של Just in Time. בכלל יש מגמה בשנים האחרונות להחזיק יותר מלאי מקומי. מגמה שתואץ עקב המשבר הנוכחי.
שקיפות
המשבר הוכיח שיצרנים וחברות המוכרות מוצרים מוגמרים אינן מכירים את כל שרשרת האספקה שלהם. החברות מכירות את לוחות הזמנים לייצור ומשלוח של ספקי Tier 1 שלהן, אך לרוב אין להן ידע רב על ספקים וקבלני משנה בהמשך השרשרת. כך למשל חברת פיאט קרייזלר הודיעה באמצע פברואר כי היא מפסיקה זמנית את הייצור במפעל המכוניות בסרביה מכיוון שהיא לא מצליחה להשיג חלקים מסין. יונדאי פרסמה הודעה דומה למפעלים בקוריאה. יצרנים יאלצו למפות את כל שרשרת האספקה שלהם בצורה מיטבית על מנת להבין ולהיערך למשברים. יצרנים ישלבו בהסכמיהם עם ספקים מדדים וכלים להתמודדות עם משברים משבשים.
המשבר הנוכחי יאיץ את שילובן של מערכות רובוטיות בניהול מלאי כדוגמת מערכות Robotic Process Automation. חברות יצטרכו להוסיף יכולות לבנית מודלים ותסריטים שונים לגבי שיתוף פעולה בין הספקים השונים בשרשרת האספקה
כוח אדם
השפעה נוספת של המשבר היא כמובן על מצבת כוח האדם. הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום והנחיות משרד הבריאות לשמירת מרחק מצמצמות את כמות העובדים בכל המשק כמו גם במפעלים ובקווי הייצור וגורמות להורדה משמעותית בתפוקה. מפעלים שבעבר עבדו רק משמרת אחת עברו לעבוד בשתיים או שלוש משמרות. משימות שניתן לבצע מרחוק נעשות מהבית. במרכזים לוגיסטיים ובמרכזי ההפצה של רשתות השיווק האתגר הוא אף גדול יותר. העלייה החדה בביקוש במשלוחים מרשתות המזון יצרה עומס רב במרכזים הלוגיסטיים, שם המחסור בעובדים גורם לעיכוב בזמני משלוח של שבוע ויותר. בעתיד, נראה יותר מרכזים רובוטים כדוגמת מרכז ליקוט רובוטי שרשת רמי לוי השיקה בדצמבר בשיתוף הסטארטאפ פבריק. המרכזים הרובוטים אמורים להבטיח זמן הגעה של עד שעתיים מרגע ההזמנה.
ייצור
כושר הייצור בחלק גדול מענפי התעשיה בארץ ובעולם נפגע הן בגלל ירידה בביקוש והן בגלל צמצום בעובדים, מחסור בחומרי גלם, רכיבים ומכלולי משנה. המשבר עשוי לחזק מגמה שהחלה בשנים האחרונות של החזרת קוי יצור מהמזרח הרחוק לייצור מקומי. מגמה נוספת שתואץ היא מגמת הדיגיטציה והטמעת טכנולוגיות ייצור מתקדם. מגמה זו נכונה גם לתעשיה בישראל. בכנס מקוון של רשות ההשקעות בשיתוף רשות החדשנות והתאחדות התעשיינים שנערך בתחילת אפריל, הודיעו על כוונה לתמוך בתעשיה הישראלית בשורה של מענקים מיוחדים החל מהעברת קווי יצור מחו"ל לישראל, דרך הרחבת הקריטרינים של מסלול מענקי פריון וייצור מתקדם לחברות בסדר גודל בינוני עד 400 מלש"ח ברחבי הארץ ועידוד העסקת עובדים.
הובלה
בתחום ענף ההובלה הימית העולמית, להשבתת רוב הפעילות הכלכלית בסין בתחילת השנה הייתה השפעה דרמטית. סין מהווה כ-40% מסך הפעילות הימית העולמית, בעיקר בהיבט של יצוא חומרי גלם ויבוא מוצרי אנרגיה. השבתת הפעילות הכלכלית הובילה לירידה חדה במדד עלויות ההובלה, ובהתאם לביטולי הפלגות של חברות ספנות במהלך חודש פברואר, בעיקר מנמלי סין. בתחילת מרץ החלה חזרה הדרגתית לשגרה בנמלי הים בסין בעידוד הממשל. נמלי חיפה ואשדוד פתוחים ומתפקדים אך יבואנים ויצואנים מתלוננים על משכי המתנה ארוכים. בתקופה הקרובה צפוי מחסור גדול במכולות קירור הנובע מהצורך לשנע מסין לרחבי העולם תרופות ומוצרים רפואיים אחרים הדורשים קירור.
ביטול קווי התעופה הישירים בין ישראל לסין והונג קונג, ובין ישראל למדינות מרכזיות באירופה, הובילה להפחתה משמעותית של זמינות שירותי ההובלה, לעלייה בביקוש לטיסות מטען ובהתאם לעלייה במחירי הובלה אווירית
בתחום ההובלה היבשתית מורגשת התיקרות בהובלה במשאיות והפחתה בנפח ההובלה בגלל חוסר איזון בהובלה בהלוך ובחזור. קוי הובלה ארוכים בתוך מדינות או בין מדינות, למשל באירופה או בארה"ב מובילים סחורות בהלוך ובחזור. המשבר הנוכחי עלול להפר את האיזון הזה מעצם העובדה שאין החזרות של מוצרים וחלק מהמפעלים סגורים.
משלוחים - Last Mile
החוליה שמתפקדת טוב בתחום ההובלה היא ענף המשלוחים. תורמת לזה העובדה שאנשים מסוגרים בבית וקל לתזמן את המשלוחים. רובוטים למשלוחים נמצאים כבר בשימוש. בווהאן (“בירת הקורונה”) משתמשת ענקית המסחר האלקטרוני הסינית JD.com בצי כלי רכב רובוטיים אוטונומיים בכדי לספק סחורות חיוניות לתושבים שהיו מסוגרים בבתים. גם רחפנים עשויים להצטרף לאמצעי המשלוחים מוקדם מהצפוי. חברת נתיבי איילון יצאה בקול קורא לחברות להשתתף בניסויים שייערכו בארץ בהטסת משלוחים באמצעות רחפנים. מדובר בשלב ראשון בדרך להסרת האיסור שקיים היום על הטסת רחפני משלוחים. נתיבי איילון תבצע את הניסויים עבור רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה.
ערוצי מכירה
הסגר והחנויות הסגורות מאלצים את רובינו לקנות ולהזמין באינטרנט. הסגר אילץ צרכנים רבים לקנות מוצרי מזון ומוצרים צריכה אחרים לראשונה באופן מקוון. התנסות זאת עשויה להגדיל משמעותית את היקף המכירות באונליין גם בעתיד. סגירת החנויות אילצה רשתות שקודם הססו או נכנסו לאט למסחר אלקטרוני לשדרג את הפעילות האינטרנטית בזמן קצר. התופעה תישאר איתנו לא רק בתחום המזון אלא גם בקטיגורויות אחרות. מי שכבר מוכר באונליין ישדרג את האתר, יטמיע מערכות רובוטיות לניהול תהליכי ההזמנות ומערכות מבוססות בינה מלאכותית לניהול קשר עם הלקוחות. גידול במכירות אונליין וציפיות הלקוחות לקבל את המוצרים במהירות, יחייב את הרשתות להיערך מבחינה לוגיסטית בהכנסת אוטומציה לליקוט, להגדיל את שטחי האחסון, ולמצוא פתרונות למשלוח מהיר.
אז מה הלאה?
השיבוש ברשתות האספקה עשוי להימשך עוד חודשים ארוכים והמשבר עלול עוד להחריף בגלל הקושי להפעיל מחדש את ספקי הלוגיסטיקה וחומרי הגלם. לפיכך, על המנהלים למפות את הפגיעה בשרשרת האספקה שלהם, לשקול את העלויות החריגות שעומדות בפניהם ולזהות כעת פעולות שישפרו את עמידותן בפני זעזועים עתידיים. להלן מספר המלצות לפעולה מיידית:
- היכרות עמוקה עם קבלנים וספקים תוך פיתוח קבלני משנה בTier-2- ו Tier3
- שינוי רמות המלאי לפריטם קריטים כתוצאה ממעבר מ Just in Time ל Just In Case
- שינוי שיטת העסקת העובדים, מעבר למשמרות על מנת להוריד צפיפות תוך המבנה
שיהיה מחסור בכוח אדם זמין ומקצועי
- גיבוש מערך הובלה טכנולוגי מתקדם עבור שינוע חומרי גלם ותוצרת גמורה (תוצ"ג) אשר
יאפשר זמינות חומרי גלם ועמידה בלו"ז לאספקת תוצ"ג