שינוי עסקי תוך כדי משבר הקורונה
שינוי עסקי תוך כדי משבר הקורונה
משבר הקורונה ששינה את חיינו, מחייב שימוש בארגז כלים של מנתחים כירורגים להבראת העסק.
התהליך הכירורגי– פירוק לגורמים והרכבה מחדש
כמו שאנו לא מבצעים ניתוח על עצמנו, אלא פונים לרופא מנתח, מומחה ומאד מנוסה, כך הדבר גם כשמדובר בעסק שלנו.התהליך שהעסק נדרש לעבור הוא "פירוק לגורמים והרכבה מחדש". התוצאה תראה שונה ממה שהייתה לפני הקורונה, אך רלוונטית וכזו שמחזירה
"חמצן = מכירות" לעסק.
לאחר שנפרק את העסק לגורמים - נחבר יחד את העוצמות של העסק למודל חדש ורלוונטי לשינויים ולשוק החדש שנוצר.
על שולחן הניתוחים
העסק שלך ימשיך להכיל ולהקרין את הערכים שלו ואת היתרון התחרותי שלו, אך סביר שבתהליך נוותר על מספר נכסים שכבר אינם רלוונטיים לשוק החדש ונוסיף מבחוץ השלמות שיאפשרו לנו להציע ללקוחותינו הקיימים או חדשים את המוצר/שירות המעודכן / החדש הנדרש להם, לשימושם בעידן הקורונה ולאחריו.
ניתן לתת דוגמאות רבות של פירוק והרכבה - אך בפועל לכל עסק יש את המאפיינים שלו, את מבנה ההוצאות וההכנסות שלו - המחייב ניתוח פרטני.
לפני – אחרי, ככה העסק שלך יכול להראות
כשמסתכלים על שינויים שנעשים כבר עכשיו, בעיצומו של המשבר, על ידי חברות תוך התאמת העוצמות שלהם לצרכים החדשים ניתן לציין כמובן את היכולת של רשתות אוכל ומסעדות ספציפיות לעבור למתכונת של " מעדניה" העושה רק משלוחים, אפשר לחשוב על בית מלון שמסב את המטבח שלו לקייטרינג עבור מוסדות וארגונים פעילים ועוד ועוד ...כל אחד בהתאם ל"ניתוח" שלו.
דוגמא מצוינת לעסק קטן שעשה מעשה היא הדוגמא של רשת בתי הקפה השכונתית בתל אביב WE LIKE YOU TOO שבשיתוף פעולה עם BEANZ מותג הקפה הטחון של שטראוס הקימו " ג'יפ קפה פופאפ "ממותג המגיע ישירות עד השכונה שלך ללקוחות הקבועים של בתי הקפה, המתגעגעים לקפה שלהם, במשלוח הכולל קפה ועוגיות או כדורי שוקולד - שיתוף פעולה יפה של עסק קטן יחסית עם ספק גדול ששניהם מרוויחים ממנו.
(הצילום מעמוד הפייסבוק של: WE LIKE YOU TOO)
הפעילות זכתה להד תקשורתי יוצא דופן עם כתבה ב YNET וכתבה בתכנית של פאולה וליאון בקשת.
עוד יוזמה עסקית שהתחילה לפני משבר הקורונה אבל זכתה לעדנה בתקופת המשבר היא Shopo של יוניליוור ישראל
יוניליוור הקימה פלטפורמת מסחר מקוון למינימרקטים ומרכולים שכונתיים על בסיס המוצרים של החברה הכוללת יכולת ליקוט טכנולוגית ובכך מפנה את הקופה במרכול ומאפשרת מיקוד בלקוחות בחנות עצמה.
כיום כשהגישה לרשתות השיווק מוגבלת ואיטית והמשלוחים מגיעים בטווחי זמן ארוכים ביותר השימוש בפלטפורמה איפשר למכולות והמינימרקטים השכונתיים לייצר יתרון תחרותי ולספק ללקוחות מוצרים במהירות וביעילות מבלי ליצור עומס בחנויות עצמן.
יוניליוור מדווחת על זינוק של מעל ל- 300% בהיקפי המסחר של המרכולים בפלטפורמה בשבוע האחרון. רק בחודש מרץ הצטרפו מעל ל-20 אלף צרכנים חדשים לרכישה דרך אתר שופו במרכול הקרוב לביתם.
דוגמאות נוספות מהעבר העסקי שלנו בהם השתמשנו בכלי ה"ניתוח" המוצעים:
שוקולד ג'קסס - הינו עסק קטן יחסית שבזמן מבצע צוק איתן יוצר על ידי קונצרן אלטינמרקה בטורקיה ושווק בישראל על ידי קבוצת נטו.
בתקופת מבצע צוק איתן נטו התרכזו במוצרי הבסיס שלהם והפסיקו להפיץ את ג'קסס. במהלך מהיר ביצענו שינוי אסטרטגי של החלפת משווק ומפיץ, לקבוצת שטראוס, מהלך שהביא לכיסוי שוק רחב ותרמה להכפלת המכירות.
גלידות נסטלה - שבזמן מלחמת לבנון השנייה, מחצית ממערך ההפצה שלה גויס למילואים. כפועל יוצא של המצב צמצמנו במידית את מגוון המוצרים בשיטת ה- 20% 80% .
המשכנו להפיץ באופן יעיל וממוקד עם מחצית ממערך ההפצה, לכלל החנויות בארץ תוך כדי הפצה ללקוחות חדשים באזורים גיאוגרפיים חדשים. מכירות החברה גדלו ב 25%.
איזה מומחים אנחנו ?
ניסיוננו עשיר בסחר, שיווק ומכירות, בניהול ויעוץ לעסקים בעת משברים יאפשר לנו בהליך מהיר ויעיל להביא תובנות המלצות ותכנית פעולה גם לעסק שלכם
ליצירת קשר עם המומחים שלLessismore-BDO