שיתופי פעולה בין מתחרים להתמודדות עם משבר הקורונה
שיתופי פעולה בין מתחרים להתמודדות עם משבר הקורונה
רשות התחרות פרסמה לפני מספר ימים עמדה בקשר לאופן בו היא מתכוונת ליישם את הוראות חוק התחרות הכלכלית הנוגעות לשיתוף פעולה בין מתחרים בזמן משבר הקורונה. עמדת הרשות מעניקה הקלה לא מבוטלת לשיתוף פעולה בין מתחרים שנועד לאפשר התמודדות עם המשבר הכלכלי.
שיתוף פעולה בין מתחרים העוסק בתחום בו הם מתחרים ו/או בתחום משיק (לדוגמא, מכירה משותפת של מוצרים מתחרים, רכישת חומר גלם, ייצור משותף ועוד) מעלה חששות לפגיעה בתחרות מעצם קיומו. בשל כך, שיתוף פעולה מעין זה מהווה (ברוב המקרים) הסדר כובל על פי סעיף 2א' לחוק התחרות הכלכלית, ומחייב קבלת אישור מראש (פטור) מהממונה על התחרות הכלכלית בטרם ניתן לממש את שיתוף הפעולה.
דרך אחרת העומדת בפני מתחרים המעוניינים לשתף פעולה זה עם זה היא להסתמך על פטור סוג למיזמים משותפים, המהווה מעין אישור גורף מראש לחברות העומדות בתנאיו. תנאים אלו מתקיימים הן במישור הכמותי והן במישור המהותי והם חלופיים זה לזה. במישור הכמותי, פטור הסוג חל על שיתוף פעולה בין מתחרים שנתח השוק המצרפי שלהם לא עולה על 20%, ובתנאי שקיימים עוד מתחרים משמעותיים בשוק.
במישור המהותי, פטור הסוג חל על שיתוף פעולה בין מתחרים שלא צפוי לפגוע בתחרות. כלומר, בהינתן אי פגיעה בתחרות, פטור הסוג יכול לחול גם על שיתופי פעולה בין מתחרים שנתח השוק שלהם המצרפי שלהם גבוה מ- 20%. אלא, שעד כה, היישום בפועל של המסלול המהותי בפטור סוג מיזמים משותפים היה מצומצם מאד, ומעט מאד שיתופי פעולה בין חברות בעלות נתח שוק משמעותי נמצאו כלא פוגעים בתחרות.
עתה, ולאור המשבר הכלכלי בשל מחלת הקורונה, רשות התחרות הודיעה כי לצורך יישום המסלול המהותי בפטור סוג מיזמים משותפים, שיתופי פעולה שנועדו להבטיח המשך קיום של חברות בטווח הארוך לא יחשבו כשיתופי פעולה הפוגעים בתחרות.
"..שיתוף פעולה בין מתחרים בעת הנוכחית עשוי להבטיח המשך קיומה של תחרות אפקטיבית בטווח הארוך...שיתופי פעולה בין מתחרים, אשר נדרשים על מנת להתמודד עם המצוקה שנובעת ממשבר הקורונה, לא ייחשבו כשיתופי פעולה שנועדו להפחית את התחרות ולמנוע אותה."
בדברים אלו פותחת רשות התחרות דלת לחברות מתחרות, לרבות חברות משמעותיות, לשתף בניהן פעולה לטווח מוגבל ולצורך צליחת משבר הקורונה.
השימוש האופרטיבי בהקלה זו יכול להתקיים במספר מישורים, ובניהם: איחוד מערכי ייצור והסכמי קבלנות משנה; שיתוף פעולה לוגיסטי בהובלה / הפצה / חלוקה; מרכזי שירות והזמנות; משא ומתן משותף לגיוס מימון; רכש, כולל הובלה ימית ואווירית; יבוא וייצוא; הגשת מכרזים ועוד.
חשוב להבהיר כי כל הוראות חוק התחרות הכלכלית בתוקף, ורשות התחרות אף הבהירה בכוונתה לאכוף הוראות אלו במלואן. על כן, תנאי מקדים לקיום שיתוף פעולה עם מתחרים הוא ביצוע הערכה עצמית (self-assessment) של ההשפעות התחרותיות הצפויות משיתוף הפעולה, הן לתקופת שיתוף הפעולה (טווח קצר) והן לאחריו (טווח ארוך).