אוקיינוס כחול (Blue Ocean)


במשפט
: אנלוגיה לשווקים פוטנציאליים רחבים שטרם התגלו; אסטרטגיה שיווקית שמבוססת על ההתמקדות בזיהוי ויצירת שטחים פנויים מתחרות. 

 

מה זה אוקיינוס כחול (Blue Ocean)?

אסטרטגיית אוקיינוס כחול (Blue Ocean Strategy) היא אסטרטגיה שיווקית המבוססת על הפניית המאמץ השיווקי לזיהוי ויצירת שווקים חדשים, נקיים מתחרות, במקום "להקיז דם" בשווקים התחרותיים. בהתאם, המושג "אוקיינוס כחול" משמש לעיתים כאנלוגיה לתיאור שווקים פוטנציאליים רחבים ועמוקים שטרם התגלו.

כל אותן תעשיות בהן חוקי התחרות ידועים והגבולות מוגדרים ומקובלים, מכונות "אוקיינוס אדום" - המתחרים נאבקים זה בזה ע"י שיפור במאפייני המוצר או תהליכי הייצור, במטרה להגדיל את נתח השוק שלהם. לעומת זאת, אסטרטגיית אוקיינוס כחול (Blue Ocean Strategy) נשענת על יצירת שווקים חדשים, בהם חוקי המשחק עדיין אינם מגובשים ופוטנציאל הצמיחה והרווחיות משמעותי ביותר. היא עושה זאת על ידי חדשנות ערך (Value Innovation) – הצעת ערך שהיא הן חדשנית הן בעלת ערך ללקוח; מטרתה להגדיל את הערך ללקוח ולהקטין/להסיר מאפיינים או שירותים בעלי ערך מועט בשוק הנוכחי. במקום לשפר ערך קיים או להסתכן בחדשנות ריקה, "חדשנות ערך" מאפשרת לנטרל את התחרות ע"י מוצר בעל מאפיינים שונים בתכלית, ומבנה ארגוני ותהליכי ייצור ייחודיים.

אסטרטגיה כזו מקשה על המתחרים בחיקוי החדשנות, שכן חיקוי שכזה דורש שינוי מהותי בפעילות ומבנה הארגון המתחרה. יתרה מכך, היא פונה לקהל יעד חדש (ים נקי מתחרות) ומגלמת בתוכה יתרון תחרותי ממשי שמתקיים לאורך זמן.

אסטרטגיית אוקיינוס כחול (Blue Ocean Strategy) נהגתה על ידי פרופסור וו. צ'אן קים ופרופסור רנה מאובורן מאוניברסיטת הרווארד, ופורסמה לראשונה בספרם רב-המכר "אסטרטגיית אוקיינוס כחול" (2004).


צרו קשר עם מחלקת טכנולוגיה