איך עושים הערכת שווי לסטרטאפ בתחילת דרכו?
איך עושים הערכת שווי לסטרטאפ בתחילת דרכו?
הערכת שווי לסטרטאפ בתחילת הדרך, לפני שיש נתונים או ביצועים משמעותיים עליהם ניתן להישען, היא מבוססת בעיקר על הנכסים הבלתי מוחשיים שיש לחברה ועל ניתוח השוק של המוצר העתידי - ככל שסיכויי ההצלחה של המיזם נתפסים גבוהים יותר, כך ניתנת הערכת שווי גבוהה יותר.
את סיכויי ההצלחה מעריכים המשקיעים על פי חמישה מדדים מרכזיים:
ההון האנושי – הרכב צוות המייסדים, המיומנויות שלהם ומידת היכולת שלהם להוביל את החברה במציאות עסקית וטכנולוגית דינאמית.
המוצר עצמו – הצורך עליו הוא עונה, מידת החדשנות שלו; שלב הפיתוח בו הוא נמצא; וערך הקניין הרוחני שקיים או עתיד להיות בו (כמו פטנט או סימן מסחרי).
השוק והתחרות – גודל השוק והפוטנציאל המסחרי שלו; מגמות רלוונטיות, פתרונות קיימים וכיצד המיזם מתכנן להתייחס אליהם; וכן השוואה מול חברות בעלות מאפיינים דומים שהגיעו לאחרונה לאקזיט.
המודל העסקי – עד כמה המודל משכנע ומאוזן; שאפתני ועם זאת מחובר למציאות.
הישגים קודמים – "ראיות" להישגי המיזם בעבר, מהן ניתן להסיק על ההישגים הפוטנציאליים בעתיד; בעיקר הישגים הנוגעים למידת הבשלות של המוצר ורמת החיכוך (Traction) עם השוק/קהל היעד.
בין הערכת שווי לסיכויי הצלחה
הערכת שווי היא אף פעם לא מדע מדויק ותמיד קיימת בה, לצד ניתוח נתוני עבר, תחזיות עתידית. עם זאת, כשמדובר על הערכת שווי של סטרטאפ בתחילת דרכו, כאשר אין מספיק או אין כלל ביצועים קודמים להסתמך עליהם, התחזיות העתידיות הינן המהות העיקרית של עבודת מעריך השווי
בסופו של יום, חברה שווה את מה שהשוק מוכן לשלם בעבורה בפועל; כלומר, במקרה של סטרטאפ, בעת אקזיט - ע"י הנפקה ציבורית (IPO) או מיזוג ורכישה (A&M). לכן, בשלב מוקדם שכזה הערכת שווי היא בעיקר עניין של תפיסה – ככל שהסיכוי להצלחת המיזם נתפס כגבוה יותר, כך השווי המוערך יהיה גבוה יותר.
הערכת סיכויי ההצלחה של המיזם נשענת, לרוב, על חמישה מדדים בעלי משקל סגולי משמעותי בעיני המשקיעים ובעלי הניסיון: הצוות, המוצר, שוק המטרה, המודל העסקי והישגים קודמים.
1: ההון האנושי
מסלול חייה של חברת סטרטאפ מאופיין בתהפוכות ושינויים רבים, לעיתים עד לרמת היסודות של המיזם כמו המוצר או המודל העסקי. על כן, אין זה פלא שהצוות המייסד נתפס בעיני משקיעים רבים בתור המדד החשוב ביותר בביצוע הערכת שווי לסטרטאפ בתחילת דרכו וכמרכיב קריטי לסיכויי ההצלחה שלו בפועל. הרי רק צוות מיומן, בעל גמישות וחוסן מנטלי, יוכל לנווט את החברה במציאות הדינאמית הזו, הן עסקית והן טכנולוגית. בהתאם, מוטב לפעול לכך שהצוות יהיה מאוזן מבחינת המיומנויות הנדרשות ויכיל לפחות שני יזמים. במקרה הצורך, לא תזיק גם רתימת מומחים או בעלי שם בתחום הרלוונטי כחברי מועצת מנהלים.
הערכת שווי נשענת על שווי הנכסים של החברה, בעיקר הנכסים בלתי מוחשיים וקניין רוחני, כמו זכויות יוצרים. על כן, גם כאשר מעריכים סיכויי הצלחה בוחנים את הנכסים הבלתי מוחשיים הקיימים או העתידיים סביב המוצר, כמו סימני מסחר או טכנולוגיה שניתנת להגנה בפטנט. מעבר לכך, בוחנים אספקטים נוספים כמו הצורך לו המוצר נותן מענה, השלב בו הוא נמצא מבחינת פיתוח ומידת החדשנות שלו. מוצר שעונה לצורך עבורו קיימים פתרונות אלטרנטיביים טובים ניצב מול אתגרים שונים בתכלית מאלו מולם ניצב מוצר חדשני שנכנס לשוק ריק ולא מנוצל. המאפיינים השונים של המוצר מספקים מידע חשוב שמרחיב את נקודת המבט על סיכויי ההצלחה של המיזם.
מאפייני המוצר כמובן לא עומדים בחלל ריק; אופי ומצב השוק אליו המיזם נכנס משמעותיים מאוד לסיכויי ההצלחה שלו ומהותיים לביצוע כל הערכת שווי באשר היא. המשקיעים רוצים לוודא שיש הצדקה לסיכון הנדרש מהם וזאת, בראש ובראשונה, לראות שמדובר בשוק מטרה גדול, נגיש ובעל פוטנציאל מסחרי רב. גם התחרות, כמובן, עשויה להשפיע על סיכויי ההצלחה של המיזם, לכן חשוב להבין את המגמות בשוק; לדעת אילו פתרונות קיימים או נמצאים בשלבים מקבילים, במה הם נבדלים מהפתרון שלכם וכיצד המיזם מתכוון להתייחס אליהם.
היבט נוסף של בחינת השוק בהקשר של הערכת שווי לסטרטאפ הוא השוואה בינו לבין חברות דומות שנמכרו או הונפקו לאחרונה. כמובן שכדאי לעשות זאת בחוכמה ולבצע התאמה שתשקף מאפיינים נבחרים ויתרונות תחרותיים של החברה שלכם.
המודל העסקי הוא הגדרת האופן בו החברה עתידה להניב הכנסות ורווחים, כך שאין פלא שמדובר במדד משמעותי לביצוע הערכת שווי או לתפיסת סיכויי ההצלחה של המיזם. מאחר ובשלבים מוקדמים גם המודל העסקי נשען בעיקר על תחזיות והשוואות, המשקיעים רוצים לראות מודל מאוזן – שאפתני ועם זאת ריאלי ביחס ליכולת המיזם לייצר הכנסות ולהגיע לרווחיות. במילים אחרות, המודל העסקי צריך להציג תמונה מודעת, אופטימית מספיק בשביל לעורר סקרנות אבל לא בשביל לעורר חשש.
למאמר איך קובעים מודל עסקי לסטרטאפ>>
בין היתר, הערכת שווי נשענת על ביצועי החברה בעבר כמעין "ראיות אמפיריות"; עובדות מעשיות שמצביעות על הישגים קודמים של המיזם, מהם ניתן להסיק על מידת המסוגלות או פוטנציאל ההצלחה שלו בעתיד. כשמדובר על הערכת שווי של חברה מניבה, הנתונים הפיננסיים מספקים את הראיות המוחשיות ביותר, אולם בחברת סטרטאפ צעירה זו לא ממש אופציה. לכן, בשלבים מוקדמים המשקיעים ירצו לבחון הישגים בשני מדדים מרכזיים: השלב בו נמצא המוצר ורמת החיכוך עם קהל היעד. נציין כי חיכוך (Traction) משמעותי הוא כזה הסוגר את המעגל השלם של המודל העסקי.
אם כן, ככל שהמוצר בשל יותר ונמצא בשלב פיתוח מתקדם יותר; וככל שהממשק שלו עם השוק משמעותי יותר – כך המיזם יקבל הערכת שווי גבוהה יותר.
טיפ לסיום
מדדי ההצלחה מאפשרים לכם לבחון את המיזם, גם בשלבים התחלתיים, במבט מפוכח ורחב. בעוד שהם מעידים על הערכת שווי מסוימת, הם גם מכוונים אתכם למקומות בהם ניתן להשתפר על מנת להעלות את ערכה. אם זיהיתם מדדים כאלו, כדאי לשקול את שיפורם לפני הפנייה למשקיעים כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם, גם בפעילות בעתיד וגם בקבלת ההשקעה הנוכחית.
צור קשר עם מחלקת טכנולוגיה