"אפקט אמזון: "רשתות קמעונאיות נופלות כמו ברווזים במטווח"
"אפקט אמזון: "רשתות קמעונאיות נופלות כמו ברווזים במטווח"
חברות רבות בתחום הקמעונאות בעלות מותג בינלאומי נופלות בשנים האחרונות כמו ברווזים במטווח.
להלן מפת פשיטות הרגל של חברות קמעונאיות בארצות הברית, על פי CB Insights:
ארה"ב והעולם
עם כניסת השוק המקוון לחיינו, המאפשר מסחר מקומי ובינלאומי בקליק, תחום הקמעונאות נפגע אנושות ונלחם על חייו. בזמן שהעולם מאבד לא מעט אימפריות ותיקות, כמו Sears בת ה-125, ורשתות רבות, כמו Gap ו- ,Victoria's Secretמודיעות על סגירת אלפי חנויות, השוק המקוון הולך ומתפתח. כך לפני כחודשיים שלושה סטארט-אפים בתחום הקמעונאות המקוונת (Rent the Runway המשכיר בגדי מעצבים, Glossier שמוכר מוצרי איפור ו-Casper המוכרת מזרנים ומצעים) גייסו לפי שווי של יותר ממיליארד דולר כל אחד. מעניין שCasper- (מוכרת מזרנים) דיווחה ב-2018 על הכנסות של כ-370 מיליון דולר בעוד שהקמעונאית המסורתית הגדולה ביותר למזרנים בארה''ב Matrtress Firm, הכריזה על פשיטת רגל. יש הטוענים שלא רק אמזון וחבריה אשמים בנפילות הרשתות, אלא קיימים גם גורמים אחרים, כגון ליקויים בניהול, קבלת החלטות שגויות וכו', אך נראה כי שחקני הדיגיטל החדשים הם הגורם העיקרי. כך בשנת 2018 הרכישות באינטרנט בעולם הסתכמו ב-2.84 טריליון דולר, מתוכן כ-1.4 טריליון דולר (49%) באמזון ששוויה חצה כבר את רף טריליון הדולר.
בשנים האחרונות השתלט ה- e-commerceעל העולם כולו, כולל אפריקה, שם פועלת ענקית המסחר האלקטרוני Jumia, האמזונה של אפריקה. Jumia פועלת ב-14 מדינות באפריקה ומאפשרת תשלום במזומן ישירות לשליח. לפני כחודשיים היא נכנסה לבורסה של ניו-יורק (NYSE) והיא החברה האפריקאית הראשונה שנסחרת בבורסה בניו-יורק ושוויה מתקרב לשני מיליארד דולר.
ישראל
גם בישראל הענף חווה את השפעות המשבר העולמי בקמעונאות ובתקופה האחרונה מספר לא מבוטל של רשתות ישראליות, בעיקר בתחום האופנה, ביניהן הוניגמן, זברה ו- TNT, פשטו רגל. כמו כן, נכנסו להקפאת הליכים רשתות האופנה יפו תל-אביב וסליו, עובדי רשת האופנה לילדים מיש מיש הגישו בקשה לפירוק החברה ושחקניות בינלאומיות כמו פול אנד בר ופוראבר 21 סגרו לא מעט חנויות. חלק מהחברות מתרצות את הירידה בפעילות בחגים שנפלו במועד הלא הנכון, פטור ממע''מ ברכישות בחו''ל עד 75$ או מזג אוויר, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה שבשנת 2018 הוציאו ישראלים כ-16 מיליארד ש''ח על קניות באינטרנט, גידול קבוע של 2 מיליארד ש''ח לשנה לאורך השנים האחרונות. על פי מחקרים שונים כ-95% ישראלים עושים היום קניות באינטרנט ומוציאים בממוצע 300-500 שקל בחודש.
חלק מהרשתות הבינו את האיום (חלקן מאוחר מידי) ונכנסו לדיגיטל ו/או לתחומים אחרים בנוסף לאופנה. כך פוקס השיקה את אתר המסחר מקוון טרמינל X. רשת גולף הצליחה לשרוד (בינתיים) אחרי שסגרה מספר רשתות מפסידות, כמו בלו בירד ומקס מורטי, והגדילה את פעילותה של החנות המקוונת עדיקה, שהונפקה בשנת 2018 לפי שווי של כ-170 מיליון ש''ח. ובכל זאת המנייה צללה ב- 50% בשנה האחרונה. נראה כי ציפיות השוק אינן אופטימיות.
התגובה
חברות מגיבות בצורה שונה לשינויים המתרחשים בשוק. ישנן כאלו, כמו ,H&M שטענו כי לא יהיו מוכנות להיכנע לאינטרנט ומהמרות על סוסים של שיפור חוויית לקוח בחנות הפיזית, כמו עמדה לעיצוב בגדים אישי או בית קפה בתוך החנות. אך לפני מספר ימים הודיעה H&M על סגירת מאות סניפים בעולם.
מצד שני יש כאלה שהחליטו לכרות לא רק את הענף עליו הם יושבים אלא את העץ כולו מהשורש, להיכנס לדיגיטל ולהילחם ראש בראש באמזונות. כך, לדוגמא, בנק Commonwealth האוסטרלי בחר לפתח בעצמו טרמינל לתשלומים דיגיטליים. מספר לקוחות של המיזם אימצו את הפלטפורמה לניהול כולל של מערך התשלומים מול הלקוחות והספקים. מהלך דומה עשה הבנק בתחום המשכנתאות, עם אפשרות לקבלת משכנתא בתהליך שהוא כולו אונליין.
מחקרים שנעשו לאחרונה מראים כי יישום דיגיטל כאסטרטגיה עשוי להיות תרופה מצילת חיים עבור הקמעונאות המסורתית. בקצב פשיטות הרגל הנוכחי כדאי למהר אחרת כבר לא יהיה את מה להציל.
סיכום
תחום הקמעונאות עדיין שרוי ברובו הגדול בעולם הישן. נראה כי פוטנציאל החדשנות בתחום זה הוא רב, ואימוץ דיגיטל כאסטרטגיה מובילה על ידי הקמעונאים עשוי לייצר ערך רב ללקוח ולעסקים.
אימוץ הטכנולוגיות החדשות עשוי להביא גם לשינוי במבנה השוק, באופן ששחקנים קטנים שעד כה לא הצליחו להתמודד עם היתרון לגודל של הרשתות הגדולות, יוכלו באמצעות הכלים החדשניים להפוך לגורם תחרותי, ועל ידי התמקדות בנישה ספציפית, אף להציע חבילה בעלת ערך רב יותר לצרכן. מגמה זו תתמוך ביצירת הזדמנויות חדשות גם ל- SMBs.
הסערה עד כה התמקדה בתחום המוצרים והקמעונאות בפרט. אך יותר ויותר סטארטאפים מציעים פתרונות טכנולוגים בתחום השירותים, בעיקר ברובד הבסיס כגון הדפסות, תרגום, איתור בעלי מקצוע. סביר כי המהפכה הדיגיטלית הבאה תגיע לנותני שירותים מקצועיים, כגון אדריכלים, שמאים, רואי חשבון ועורכי דין. כדאי להיערך.