דברו במספרים: 4 היבטים נסתרים של ניהול סטרטאפ
דברו במספרים: 4 היבטים נסתרים של ניהול סטרטאפ
כשמדובר על ניהול סטרטאפ , לרוב מדובר בניהול צוות מצומצם שסובל ממחסור תמידי בזמן ומשקיע את רוב מרצו בפיתוח מוצר או שירות חדש. תוך כך, אספקטים תפעוליים שונים, בעיקר פיננסיים, נדחקים לפינה והופכים לנסתרים מעינינו, שבאופן פרדוקסלי נלטשות בהצלחה פיננסית. ספרנו לפחות 4 אספקטים פיננסיים שמהותיים להתפתחות העסקית וחשוב להעניק להם התייחסות ראויה כבר מתחילת הדרך:
- הנהלת חשבונות שוטפת וסדר במסמכים
- ניהול שיטתי של ההוצאות כבר מהשקל הראשון
- ניהול יעיל של גבייה והכנסות , לרבות ניתוח התזרים ועמידה ביעדים
- ניהול זמן ומעקב אחר שעות העבודה של אנשי הצוות
מלבד לשכירת רואה חשבון שיטפל בהתנהלות מול רשויות המס, מעקב אחר הנתונים הפיננסיים הוא חלק מהותי ואינטגרלי מהפיתוח העסקי של המיזם. כדי להקל על האיסוף והרישום, ניתן להסתייע במערכת אינטרנטית להנהלת חשבונות. עם זאת, ניהול סטרטאפ צריך להישען על התובנות העולות מניתוח הנתונים הנאספים, הן כדי לוודא שהמיזם בדרך הנכונה והן כדי לזהות הזדמנויות לצמיחה. החיבור בין נתוני ההוצאות, ההכנסות וזמן העבודה של הצוות, יאפשר לבחון את אזורי הפעילות כמרכזים של רווח והפסד, ולסייע בדיוק האסטרטגיה העסקית כולה.
ניהול סטרטאפ זה ניהול עסק
באופן טבעי, מרבית היזמים משקיעים את זמנם ומרצם באינקובציה של מוצר או שירות חדש. מאחר וברוב המקרים הם חלק מצוות קטן בלבד, הם עושים זאת תוך שהם חווים מחסור תמידי ומובהק בזמן. שני המרכיבים יחד, מובילים לכך שאספקטים תפעוליים שונים של ניהול סטרטאפ, בראשם הניהול הפיננסי, נדחקים לקרן זווית ולעיתים לא זוכים לתשומת לב כלל. בעוד שאין ספק כי לפיתוח המוצר/שירות יש חשיבות מכרעת, חוסר בהתייחסות ראויה להיבטים הפיננסיים של הסטרטאפ (חדשני ככל שיהיה) יהווה מכשול מאתגר בדרך להצלחת החברה מבחינת עסקית.
במילים אחרות, ניהול סטרטאפ אינו מסתכם בניהול המוצר או כתיבת תוכנית עסקית. למעשה, ישנם לפחות 4 אספקטים ניהוליים-פיננסיים שלעיתים נסתרים מעינינו, אך חשוב להעניק להם את תשומת הלב הראויה כבר מתחילת הדרך.
הנהלת חשבונות
ניהול סטרטאפ הוא ניהול עסק והפעילות השוטפת של כל עסק דורשת, מדי חודש, רבעון או שנה, דיווח לרשויות המס. אחת לתקופה, עלינו להעביר לרואה החשבון או יועץ המס נתונים מדויקים אודות הפעילות הפיננסית השוטפת, גם אם היא דלה או מסתכמת בהוצאות בלבד. איסוף המסמכים החשבונאיים שנוצרו בתקופת הדיווח, ולעיתים גם איתור ותיקון פערים שונים, יכול להפוך למעמסה רצינית על הצוות המצומצם והלחוץ. עם זאת, אין צורך להסביר את הנחיצות וההכרח שבעמידה בדרישות החוק וכללי הדיווח. יתרה מכך, כפי שנראה בהמשך, לניהול החשבונות בצורה שיטתית ומסודרת יש חשיבות רבה ליכולת של הסטרטאפ להתפתח מבחינה עסקית.
הוצאות
ניהול סטרטאפ הוא ניהול פעילות רוויית הוצאות כבר מהיום הראשון. המיזם סופג עלויות שרק הולכות וגדלות, ופעמים רבות עובר זמן רב עד שהוא מצליח להגיע לאיזון תפעולי (Break even) ולייצר הכנסות הולמות שיכסו אותן. עד אז ולעיתים גם לאחר מכן, הסטרטאפ יוצא לגיוסי הון שיאפשרו לו להתקדם, ולרוב מתנהל מכספי משקיעים, קרנות, שותפים או הלוואות. כדי לגייס את הכספים ולהשתמש בהם, היזמים צריכים להציג נתונים או לכל הפחות הערכות אודות ההוצאות הצפויות – מה העלויות, לאן הן הולכות ומה המטרה שלהן. על כן, מעבר להתנהלות השוטפת של כל עסק מול רשויות המס, כשמדובר על ניהול סטרטאפ יש חשיבות גבוהה במיוחד למעקב אחר ההוצאות בצורה שיטתית.
הכנסות וגבייה
כמעט כל יזם יודע כי ניהול סטרטאפ מתחיל, פחות או יותר, בקביעת מודל עסקי שמגדיר את מנגנון יצירת ההכנסות של החברה; החברה צריכה לדעת לייצר הכנסות והכנסות צריך לנהל. צריך להפיק חשבוניות, לבצע מעקב אחר התשלום, לנהל תהליכי גבייה, ואם יש לנו גם לקוחות בחו"ל המשימה הופכת למורכבת אף יותר. כשמדובר על ניהול סטרטאפ באופן ספציפי, לניהול ההכנסות יש חשיבות רבה גם ברמת המאקרו - מעקב וניתוח של תזרים המזומנים, מחזור העסקאות וההתקדמות להשגת יעדים פיננסיים. אנחנו, המשקיעים ובעלי עניין נוספים, רוצים לדעת שהמיזם בר קיימא מבחינה כלכלית, שהוא מתקדם בקצב הרצוי ועתיד להניב רווחים. במקרה ההפוך, נרצה לדעת כמה שיותר מהר אם אנחנו בכיוון הלא נכון, כדי שנוכל לדייק את המודל העסקי ולמזער סיכונים.
זמן העבודה
כאמור, זמן הוא כנראה המשאב החיוני והקריטי ביותר בחייו של סטרטאפ, במיוחד בשלביו הראשונים ובמיוחד כשמדובר על מוצר או שירות חדשני שיש חשיבות קריטית למועד ההשקה שלו. בעוד שבמקרים רבים ההשקעה המשמעותית והרבה ביותר נעשית על ידי היזמים עצמם, הרי שזמן הוא גם המשאב היקר ביותר של הסטרטאפ ואנחנו רוצים לוודא שהתמורה עבורו הולמת. כאשר המיזם כולל גם מתן שירותים, המעקב אחר שעות העבודה של אנשי הצוות הופך להכרחי אף יותר.
ניהול סטרטאפ והובלתו להצלחה דורשים הבנה עסקית שנשענת על מעקב וניתוח הנתונים הפיננסיים של הפעילות, על חלקיה השונים ומשאביה השונים. לשם כך, חשוב שתהיה לנו יכולת לעקוב באופן מסודר וסיסטמתי אחרי ההכנסות, ההוצאות וזמן העבודה של חברי הצוות, כמו גם לבקר ולנתח אותם.
אז מה עושים?
כדי לייעל את תהליך איסוף הנתונים ונגישותם, אפשר להסתייע במערכת אינטרנטית לניהול חשבונות. גם אם הן לא מיועדות לצורכי ניהול סטרטאפ באופן ספציפי, מערכות מהסוג הזה מציעות כיום אוטומציה לתהליכי גבייה ומעקב אחר הכנסות של עסק; עוקבות באופן אוטומטי גם אחרי חלק נכבד מההוצאות השוטפות; מאפשרות גישה עצמאית של רו"ח למסמכים הרלוונטיים; ואף כוללות מודול ניהול זמן, למעקב אחר שעות העבודה והמרתן בקלות לחשבונית המוגשת ללקוח. עם זאת, יש לוודא שהדוחות מכסים את כל הנתונים (גם תשלומים במזומן, למשל, שיש להזין ידנית) בכדי להבטיח תמונת מצב מהימנה.
החיבור בין נתוני ההכנסות, ההוצאות וזמן העבודה של חברי הצוות יסייע לכם בקבלת החלטות ותובנות עסקיות חשובות, מאחר והוא יאפשר לכם לנהל את הפעילויות השונות של הסטרטאפ כמרכזים של רווח והפסד. בדרך זו תקבלו פריזמה רחבה יותר להסתכלות ותוכלו לזהות את אזורי הפעילות הבעייתיים למול אלו עם הפוטנציאל הגדול ביותר, ולדייק את האסטרטגיה העסקית כולה.