חדשנות בעולם הביטוח

במשפט: חדשנות בתחום הביטוח? הרבה תלוי בשינוי התרבות הארגונית אצל ענקיות הביטוח הפעילות בישראל  

 

את שבוע החדשנות והטכנולוגיה של BDO פתח מפגש אקסקלוסיבי בנושא חדשנות בעולם הביטוח אותו הובילו גיל ארזי וז'ילבר אוחנה, מייסדים ושותפים של מרכז החדשנות וקרן ההשקעות FinTLV יחד עם רו"ח איתן ים, ראש תחום פינטק ובלוקצ'יין ב-BDO. BDO הנה שותפה אסטרטגית במרכז החדשנות ומשקיעה בקרן.


חיפוש אחר פתרונות טכנולוגיים בעולם הביטוח

ארזי שפתח את המפגש סיפר כי כיום יש כ- 4,500 סטארטאפים בשלבים שונים אשר הטכנולוגיה שלהם עשויה להתאים לתחום הביטוח. 82% מהם בישראל. "מטרתנו לאתר בתוך הכמות האדירה הזו של הטכנולוגיות, כאלו שנוכל לקחת אותן וליישם אותן גם בעולם הביטוח. כיום אנו נמצאים ב- 34 פיילוטים שונים ברחבי העולם עם טכנולוגיות שאיתרנו, חלקן הסבנו מורטיקלים אחרים והנגשנו לשותפים הגלובאליים שלנו" ציין ארזי.

במפגש הציג ארזי מודל לשיתוף פעולה יוצא דופן בתחום הביטוח - מרכז חדשנות הכולל גם אקסלרטור בשם InsurLab Germany, השוכן בגרמניה. במתחם יושבות למעלה מ 30 חברות הביטוח הפעילות בגרמניה, ועל אף התחרות ביניהן, הן מצליחות לשתף פעולה, למצוא מענה לסוגיות שמטרידות את כל הענף ולהצעיד יחד את הענף קדימה. כשהוא נשאל כיצד זה אפשרי, ענה ארזי שכאשר יושבים עם כמה חברות ביטוח מאותו אזור ומאותה מדינה, רואים שלכל אחת יש דברים אחרים שהיא רוצה להתמקד בהן ואז התחרות הופכת להיות משהו שהוא בשוליים.

ארזי הציג מספר מגמות שהולכות ומתחזקות בעולם הביטוח. כדוגמא, פיתוח מוצרים פרמטריים. פוליסת ביטוח פרמטרית היא פוליסה שלדבריו אין צורך להוכיח בה נזק. זו פוליסה שיש בה  צד שלישי, בלתי תלוי, ולא מתבצע הליך של תביעה. במידה ומתרחש אירוע בו הצד/הגורם השלישי מעורב, ניתן פיצוי מיידי. למשל, חקלאי המתבקש להאמוד את הנזק שלו במידה ותהיה שנה שחונה. פוליסה כזו לדברי ארזי היא סוג של "חוזה חכם" (Smart Contract) ועל מנת להצליח לייצר חוזה כזה שיענה על ציפיות שני הצדדים נדרשות טכנולוגיות. חברות הביטוח רוצות לפתח תחום זה משום שאין בו הונאה ולכן מבינות שנדרשת כאן השקעה טכנולוגית בטכנולוגיות המבוססות על AI, ניתוח אירועי עבר וכיו"ב.

דוגמא נוספת היא העניין שהולך וגדל אצל חברות הביטוח בתחום Wellness וה Health. חברות ביטוח שיש להן ביטוחי בריאות מחפשות היום למשל טכנולוגיות שיאפשרו להן לאבחן התדרדרות במצב הקוגניטיבי של אדם.

 

תרבות של חדשנות בעולם הביטוח

לאחר הפתיחה והצגת FinTLV התקיים פאנל מומחים שעסק בעתיד עולם הביטוח והטמעת חדשנות טכנולוגית. את הפאנל הוביל רו"ח איתן ים מ-BDO, ולקחו בו חלק ז'ילבר אוחנה מ FinTLV, שחר חפץ – מנהל הפיתוח העסקי בישראל של חברת הביטוח היפנית SOMPO, ענת אבני פפו – ראש תחום חדשנות וטכנולוגיה במנורה מבטחים, ושלי הוד מויאל-  מייסדת ומנכ"לית משותפת של iAngels.

בראשית הפאנל ציין רו"ח ים כי הגענו לשלב שיתוף הפעולה בין חברות הביטוח לחברות האינשורטק. השלב שבו מחויבים שני הצדדים למצוא את הדרך לשלב בין החוזקות המסורתיות של חברות הביטוח והמיומנות החדשה והגמישות הקיימת בחברות האינשורטק כפי שקרה בתקופה האחרונה בענף הבנקאות. בדרך זו הענף יצעד קדימה והחברות שישכילו ליישם זאת ראשונות יתפסו יתרון והובלה בענף.

אוחנה ציין כי חייבים להפריד בין תחומי החדשנות בתחום הבנקאי לבין החדשנות בתחום הביטוח. בתחום הביטוח בארץ התחרות לדבריו לא מספיקה. לא מרגישים את הרצון של החברות להתייעל ולהביא הצעת ערך גדולה יותר ללקוח, להשיג נתחי שוק חדשים. יש פערים גדולים מאוד ברמת ההשקעה בחדשנות טכנולוגית בקרב חברות הביטוח הישראליות להשקעה שמשקיעות חברות ביטוח בחו"ל. בחו"ל הפעילות בתחום החדשנות הרבה יותר מנוהלת לדבריו עם מחויבות גדולה של החברות עצמן.

אחת מהסיבות לכך, בין השאר היא נושא הרגולציה. באירופה למשל הרגולציה הרבה יותר מתקדמת ומאפשר לפתח חדשנות טכנולוגית בתחום הביטוח. ישראל עוקבת אחרי הרגולציה בחו"ל אבל בפער של כמה שנים. "ההיבט הרגולטורי הוא אתגר גדול משום שמצד אחד צריך לאזן בין שמירה על הלקוח ופרטיותו לבין הענקת מרחב פעילות לחברות עצמן" מציין אוחנה.

בסיום דבריו אמר אוחנה כי אם חברות הביטוח באמת רוצות לשנות ולהתקדם טכנולוגית, הן קודם כל צריכות לעבוד פנימה, בתוך החברות עצמן. לשנות את התרבות הארגונית.

שחר חפץ – מנהל הפיתוח העסקי בישראל של חברת הביטוח היפנית SOMPO, סיפר כי החברה שמה לה את הנושא הטכנולוגי בחזית. כיום בחטיבת החדשנות של החברה מועסקים כ 100 עובדים ברחבי העולם. אלו עוסקים בחיפוש אחר פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך שניתן להטמיע אצלם בחברה.

כשנשאל מה דעתו על חברות הביטוח הדיגיטליות שקמו לאחרונה בישראל, ענה כי לתחושתו חברות אלו לא ממש יתרוממו אבל לא יעלמו. זאת בגלל שמדובר בשוק מאוד קטן עם שחקנים גדולים שקשה מאוד להתחרות בהם. "ייקח זמן עד שהחברות הדיגיטליות יתרוממו בישראל. עם זאת, בעולם רואים חברות ביטוח דיגיטליות שמצליחות בגדול - דוגמת למונייד. אין חברת ביטוח אמריקאית שלא מסתכלת בחשש על החברות הדיגיטליות. מדובר בחברות המתאימות עצמן לדרישות הצרכנים ומציעות מוצרים זולים יותר. השוק ישתנה בשנים הברות ומי שלא יתאים את עצמו ימצא עצמו בבעיה" ציין חפץ.

שלי הוד מויאל-  מייסדת ומנכ"לית משותפת של iAngels,  פלטפורמת השקעות למשקיעים בחברות סטארטאפ ישראליות. נשאלה לגבי פיתוח טכנולוגיות לתחום הביטוח מבוססות בלוקצ'יין. לדבריה ייקח זמן עד שזה יגיע לשם. שוק הביטוח הוא שוק ענק אבל עדיין נמצא מאחור מבחינת החדשנות ולכן זו גם ההזדמנות לסטארטאפים. בלוקצ'יין זו טכנולוגיה מאוד מורכבת שגם עדיין לא ממש התבססה ולכן ייקח זמן עד שהיא תגיע לעולם הביטוח. הוד מויאל ציינה גם שעולם הביטוח הוא עולם שמרני ולכן חברות שרוצות להוביל ולהיות בחוד החנית של החדשנות, חייבות קודם כל להטמיע אצלן בבית תרבות של חדשנות.

ענת אבני – פפו, ראש תחום החדשנות במנורה מבטחים, ציינה שלדעתה הרגולציה בישראל היא זו שעוצרת את חברות הביטוח אבל לאו דווקא הרגולציה הביטוחית, אלא רגולציה במעטפת שמעיבה ומעכבת פיתוח תהליכי חדשנות בחברה.

כשנתבקשה לענות על השאלה של איך חברות הביטוח פועלות לאימוץ מהיר של חדשנות על מנת להיות הראשונות בשוק ענתה שזו תמיד הדילמה בין ללכת לתהליך רזה ופחות מורכב לבין ללכת לתהליך שהוא ארוך טווח. "לא בהכרח המקומות שקל להכנס בהם מהר הם אלו שיתנו ערך מוסף ללקוח. חושבת שהפתרון הוא לשנות תרבות. ברגע שהתרבות משתנה אז ניתן לבצע תהליכים מורכבים בפחות זמן. החברה מבינה שמה שעבד לה עד עכשיו לא בהכרח יעבוד לה גם בהמשך. ברגע שיש הבנה כזאת בארגון כולם מתאמצים ונרתמים לזה. לא לחשוב שאנחנו הכי טובים. לפרגן לסטארטאפים ולחפש פתרונות טובים בחוץ" ציינה אבני פפו.