מהי תכנית עסקית ולמה צריך אותה?
מהי תכנית עסקית ולמה צריך אותה?
תכנית עסקית היא מסמך ניהולי שבא לספק תמונה עתידית וכוללת של העסק, המיזם או הפרויקט, תוך התייחסות להיבטים שיווקיים, טכנולוגיים, כלכליים, תפעוליים ועוד.
המטרה העיקרית לשמה מכינים תכנית עסקית היא כדי לייצר ניתוח מסודר ושיטתי של העסק, לצרכי גיוס הון, שותף או משקיע. עם זאת, התכנית יכולה להיות כלי מצוין גם לעסק עצמו, עבור תכנון אסטרטגי ו/או ככלי בקרה ומעקב .
לפיכך, לפני שניגשים לכתיבת תכנית עסקית, יש להגדיר היטב את המטרות שלשמן היא נועדה ובהתאם להן, להחליט איפה יש לתת את הפוקוס – האם להדגיש את הפן השיווקי, להעמיק בתיאור החברה והיוזמה העסקית או דווקא לתת דגש על ההיבט הטכנולוגי.
על אף שכל תכנית עסקית תהיה שונה מחברתה, ישנו מבנה מקובל לפרקים המרכזיים שיש לכלול בה.
איך כותבים תכנית עסקית בפועל? קראו את המאמר "טיפים לכתיבת תכנית עסקית מוצלחת"
מהי תכנית עסקית?
תכנית עסקית היא מסמך ניהולי שמספק תמונה עתידית כוללת של העסק, הפרויקט או המיזם -מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד.
הסיבה העיקרית להכנת תכנית עסקית היא ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, לשם גיוס הון ושיתוף פעולה, בדיקת כדאיות מעמיקה ותכנון אסטרטגיה קצרת וארוכת טווח לעסק /מיזם/ פרויקט.
בהתאם, התכנית העסקית תהיה מיועדת כמעט תמיד לאחד או יותר מהגורמים הבאים:
- עירייה/ רשות מקומית
- יזם/ בעלי מניות
- משקיעים
- בנקים/ גופי מימון
- מנכ"ל/ הנהלה בכירה
- חברה רוכשת
- שותף פוטנציאלי
- דירקטוריון החברה
מאיפה הגיעה התכנית העסקית?
בשנים האחרונות התכנית העסקית הולכת ותופסת משקל חשוב בקידום יוזמות עסקיות, כאשר מעט מאד חברות ואף מעט יותר יוזמות עסקיות וגיוסי הון יכולים להתקיים ללא תכנית עסקית.
התחום העיקרי אשר גרם להתפתחות התכנית העסקית הוא תחום ההיי-טק, בעוד שהוא הביא לחשיפה בפני משקיעים זרים ותרבות הניהול המערבית.
השאלה העיקרית בה מתלבטים מכיני ועורכי התוכניות העסקיות היא: מה הופך את התכנית העסקית לתכנית מצוינת, לעומת תכנית בינונית ורדודה;
או: איך לצוד את עיניהם של משקיעים ושל מנהלים בקרנות הון סיכון, מתוך ערימת התוכניות העסקיות שנמצאות על שולחנותיהם?
הגדרת המטרות
לפני תחילת כתיבתה של תכנית עסקית, אנו חייבים להגדיר מהן מטרותיה:
- האם מדובר בתכנית לצורך גיוס הון?
- האם מדובר במסמך לצורך הכנסת שותף אסטרטגי?
- האם אנו מעוניינים בשותף פיננסי?
- או אולי בכלל מדובר במסמך פנימי, המיועד למנהלי החברה או למקימיה?
נדגיש כי לכל מסמך של תכנית עסקית יש אופי שונה. בעוד שאחד ידגיש את הפן השיווקי, אחר ידגיש את פירוט השלבים בהקמת החברה והיוזמה העסקית שמאחוריה.
השימוש הנפוץ של התכנית העסקית הוא ככלי לגיוס הון, שותף או משקיע, שכן כאמור, ללא תכנית עסקית לא ניתן כיום לגייס הון. יחד עם זאת, לתכנית יש עוד שני שימושים מרכזיים, חשובים לא פחות.
תכנית עסקית ככלי לתכנון אסטרטגי
תכנית עסקית שמיועדת ככלי לתכנון אסטרטגי של העסק או המיזם, היא תכנית שמרכזת בצורה מסודרת כיצד החברה מתכוונת ליישם את האסטרטגיה העסקית ואת המטרות שהציבה לעצמה.
תוך כך, היא מאלצת אותנו לחשוב בצורה מסודרת על כל שלב ושלב, ולהעלות את הדברים בכתב - דבר שונה לחלוטין מדיון בעל פה או מעריכת גיליונות אלקטרוניים.
כמו כן, בשל היותה מסמך שלם ומגובש, התכנית מחייבת את החברה לשבץ את כל הפרמטרים החיוניים להגשמת התכנית האסטרטגית בפאזל אחד.
התכנית העסקית כמסמך בקרה ומעקב
כאשר התכנית העסקית מיועדת לצרכי בקרה ומעקב, היא מסייעת לעסק לראות בכל רגע את מצבו. עצם קיומו של מסמך מסודר ומאורגן שכזה, מאפשר להבין בכל שלב ושלב היכן החברה נמצאת ביחס לתכנון המקורי.
נדגיש כי תכנית עסקית טובה היא מסמך חי, דינמי ומשתנה. זה דבר שנכון תמיד ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר על תכנית שמטרתה היא מעקב בזמן אמת. כל תקופה או כל אירוע עסקי משמעותי מחייבים את עדכון המסמך ושינויו בהתאם להתפתחויות העסקיות.
אז איך כותבים תכנית עסקית?
מלבד להגדרת המטרות, כפי שצוין, בהכנת תכנית עסקית חשוב מאד לפנות למשקיעים (או לקהל היעד הרלוונטי) בשפה אותה הם מכירים. כלומר, להשתמש בטרמינולוגיה המקצועית הרלוונטית ולהיצמד לפורמט המקובל בארץ ובעולם.
בהתאם, על התכנית העסקית להיות:
- ברורה
- תכליתית
- מעבירה את המסר העיקרי
- מכבדת את זמנו היקר של המשקיע, אשר עייף מקריאת תכניות עסקיות "נמרחות"
כמו כן, חשוב לזכור כי מתוך התכנית העסקית המשקיע צריך לקבל מידע על: יכולתה הארגונית של החברה, כנותה, עד כמה היא ריאלית, מהי מידת רצינותה ועד כמה היא בנויה להתמודד עם קשיים ושינויים.
המבנה המקובל לכתיבת תכנית עסקית
למרות שכל תכנית עסקית שונה מרעותה, עולם העסקים מכיר פורמט מקובל של מסמך זה ומומלץ להיצמד לו בעת הכתיבה.
כלומר, בעוד שרמת ההעמקה והמידה בה ניתן דגש לכל פרק תשתנה מתכנית לתכנית, על כל תכנית עסקית לכלול את הפרקים העיקריים להלן:
- תקציר מנהלים – תקציר עיקרי התכנית
- תיאור תמציתי של החברה או היזם
- המוצר והטכנולוגיה – תיאור תמציתי, הפתרון המוצע, היתרונות המרכזיים וכדו'
- מחקר ופיתוח – הן מצד העסק והן בתעשייה
- ניתוח השוק והמתחרים – בחינת עוצמת התחרות ומקום החברה כשחקן
- אסטרטגיית השיווק – המאמצים שינקטו למכירת המוצרים
- ניהול ומבנה ארגוני
- S.W.O.T – ניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואתגרים
- תחזית פיננסית - לרבות בדיקות רגישות וניתוחי סיכונים (פנימיים חיצוניים)
- תקינה, חוקים ותקנות – היבטים משפטיים רלוונטיים
- נספחים
לפירוט רחב יותר של כל פרק, מה יש לכלול בו וכיצד מוטב לכתוב אותו, אנחנו מזמינים אתכם לקרוא את המאמר הבא: "טיפים לכתיבת תכנית עסקית מוצלחת"