ניהול סטרטאפ: יזמים מנוסים חושפים מה עובד ומה פחות
ניהול סטרטאפ: יזמים מנוסים חושפים מה עובד ומה פחות
כל יזם יודע שחשוב ללמוד מטעויות של אחרים , אז איגדנו עבורכם את חמשת ההמלצות המובילות של יזמים מנוסים עבור ניהול סטרטאפ נכון:
- עצמאות פיננסית היא מטרת העל – אליה החברה שואפת ועליה צריך להיות הדגש בתהליך קבלת ההחלטות. בכלל זה, יש להימנע מעיסוק בדברים שלא ממנפים את העסק ולחפש היכן ניתן לצמצם הוצאות ולהגדיל את היעילות, מבלי לפגוע בחוויית הלקוח.
- חשוב להציב יעדים ברורים – להבין לעומק מהם המדדים שחשוב לפצח ולהגדיר יעדים מדידים לכל צוות (סך הכנסות, מספר משתמשים וכדו); מומלץ על בסיס אסטרטגיית Data Driven.
- להיזהר מטרנדים ולצנן רעיונות – אמצו רק רעיונות וטרנדים שמתאימים לחזון המוצר שלכם במאה אחוז ותורמים לשורת הרווח; הימנעו מזגזג בין רעיונות ופרויקטים, בצעו תעדוף והעמידו רעיונות חדשים "לתקופת צינון" לפני שתחליטו לבצעם.
- להסתכל למציאות בעיניים – היו אמיתיים עם עצמכם ועם הסביבה; למדו להודות בטעויות; דעו מהו בדיוק הסיכון הגדול ביותר שלכם והסתכלו לו בעיניים. אל תתפתו לעסוק בדברים קלים או בוערים יותר.
- העצמה, אמון והשקעה בעובדים – ניהול סטרטאפ מיטבי נשען קודם כל על העובדים והמפתח ליחסי גומלין אפקטיביים נשען על נתינת כוח ועצמאות לעובדים, ליצירת אמון ונאמנות; מצאו דרכים לטפח את כישוריהם ולאפשר להם לצמוח עם החברה.
ניהול סטרטאפ
ניהול סטרטאפ הוא תהליך מאתגר ומורכב; במהותו הוא הולך כנגד הסיכויים ומותח את גבולות "הבלתי אפשרי". בתהליך שכזה, במיוחד כשאין בידינו לייצר וודאות ממשית, אנחנו רוצים לבסס מסגרת ניהולית חזקה שתשמור אותנו על המסלול. אנחנו רוצים לספוג את הידע והניסיון של אלו שהלכו בדרך הזו לפנינו, ללמוד מהטעויות שלהם ולאמץ את התובנות שסייעו להם בדרך להצלחה. כדי לסייע לכם במשימה, אספנו עבורכם טיפים ניהוליים מתוך ראיונות שנערכו עם יזמים מנוסים ברחבי הרשת ויתנו לכם הצצה "לחיים עצמם".
המטרה: עצמאות פיננסית
המטרה של כל סטרטאפ היא להגיע לעצמאות ולאורה, טוענים יזמים מנוסים, צריכות להתקבל כל ההחלטות הניהוליות. בראיון לדה מרקר אמר איל ולדמן כי אותה עצמאות פיננסית היא "הדבר שהחברה צריכה לשים עליו דגש", שכן ניהול סטרטאפ הוא תהליך בו "תמיד נמצאים במצב של החזר השקעה" ולכן צריך "למצוא את הטרייד אוף בין צמיחה לבין רווחיות". מהו אותו טרייד אוף? על כך יכולה לענות עצתה של נינה קאופמן, מייסדת ומנכ"לית פירמת עוה"ד Kaufman - "להיפטר ממשקל עודף". כלומר, הבהירה בראיון לגלובס, להפסיק לעסוק בדברים "שלא ממנפים את העסק", ולהיפטר מ"עובדים שאינם פרודוקטיביים" ו"ספקים לא אמינים". על כך היה מוסיף ביל קלארק, יזם ומייסד MicroVenture Marketplace, להימנע מהוצאות מיותרות על ידי ביצוע בדיקה רבעונית מחמירה של תקציב העסק – "השורה התחתונה חשובה מאוד [...] חפשו היכן אפשר לצמצם הוצאות ולפעול ביעילות גדולה יותר מבלי לפגוע בחוויית הלקוח".
הציבו יעדים ברורים
או כמו שאומרת היזמת הסדרתית איריס שור, "החזון הגדול חשוב, אבל קשה להתוות ממנו את הדרך". לכן, אין זה מפתיע שיזמים מתחומים שונים מדגישים את החשיבות בהצבת יעדים קונקרטיים שתאפשר ניהול סטרטאפ באופן ממוקד. שור מספרת לדה מרקר שהיא מגדירה יעד מדיד לחצי שנה, כמו גובה הכנסות, מספר משתמשים או גיוס הון בסכום מסוים, שכן "ברגע שיש מספר מוגדר מול העיניים, קל יותר להבין מה צריך לעשות מחר בבוקר". בנוגע לשאלה איך להגדיר את אותם יעדים, ממליצה קירה רדינסקי, מייסדת SalesPredict ומדענית ראשית באיביי ישראל, "להיות Data-Driven – לעשות ניתוח של כל מעשה [...] לקבוע מטרות ביניים ומדדים שניתן לעקוב אחריהם, ולהמשיך בחידושים וקביעת יעדים לאותם מדדים".
היזהרו מטרנדים וצננו רעיונות
יזמים רבים תוהים לגבול הדק שבין מיקוד לחדשנות; בין פעילות אפקטיבית ומכוונת מטרה, לבין זיהוי ויצירת הזדמנויות חדשות. "קל ליפול לתוך מערבולת הטרנדים של עולם העסקים", אומרת לגלובס קימברלי בורדונרו, נשיאתKimberly Bordonaro Personal Branding , "שאלו את עצמכם אם הוא (הטרנד) באמת יכול לתרום לשיפור השירות או המוצר שלכם. אמצו רק את אלו המתאימים ב-100% לחזון המוצר" ו"מקדמים את שורת הרווח של העסק". גם לדעתו של יפת ניהול סטרטאפ טוב צריך להימנע מזיגזג בין רעיונות ופרויקטים, והוא מספר לדה מרקר כיצד הוא "מצנן" רעיונות מלהיבים: "אני מחזיק ברשימת ענק של פיצ'רים ורעיונות לשיפור [...] ומתעדף אותם באמצעות ציונים. כשצץ רעיון חדש ויש התלהבות רבה ממנו אני מוסיף אותו לרשימה, אבל ממתין", הוא אומר, ומוסיף שהרעיון יבוצע רק אם העדיפות שלו נותרת גבוהה גם אחרי "כמה שבועות עד חודשים ספורים".
להסתכל למציאות בעיניים
ניהול סטרטאפ הוא דרך לא ידועה, לפעמים גם לא סלולה, ואין מן הנמנע שנטעה פה ושם. עם זאת, ובעוד שחשוב ללמוד מטעויות, חשוב מאוד ללמוד גם "להודות בטעויות, ומהר", כמו שאומרת שור. נכון, לבטל החלטה שהושקע בה מאמץ רב היא קושי פסיכולוגי מהגדולים ביותר, אך כמו שאומר איל ולדמן "הדבר הכי חשוב ליזם הוא להיות אמיתי עם עצמו" ו"תמיד להסתכל למציאות בגובה העיניים". בתוך כך, מוסיפה שור, לדעת מה הסיכון הגדול ביותר ולא לפחד להסתכל גם לו בעיניים; "דעו אם זה גיוס ההון, המוצר, השיווק, הטכנולוגיה או כל דבר אחר. אל תתפתו להתעסק במקומות קלים, בוערים או מסעירים יותר".
העצמה, אמון והשקעה בעובדים
אם יש דבר שחזר שוב ושוב בהמלצותיהם של יזמים מנוסים זו עבודת הצוות וההשקעה בעובדים – כנראה ההמלצה הטובה ביותר לסיים איתה. תומר מר זאב, מנכ"ל איירון סורס, טוען שהמפתח עבור ניהול סטרטאפ נכון שמוציא את המיטב מעובדים מוכשרים הוא אמון – נתינת כמה שיותר כוח ועצמאות לעובדים. בראיון לדה מרקר אמר בר-זאב כי "גישה של העצמה ואמון היא משהו שמחלחל ומיושם לאורכה ולרוחבה של החברה". אורן קניאל, מייסד ומנכ"ל AppsFlyer, מסכים ומדגיש שמדובר על "דאגה לכל עובד, יצירת DNA ייחודי לחברה". לדעתו, יש לעשות זאת על ידי "השטחה של שדרת הניהול (אי-פירמידיזציה) וחתירה למצוינות, לצד תגמול הולם". "זה לא בהכרח אומר תגמול כספי", אומר לגלובס כריס מאיירס, "מצאו דרכים להשקיע בעובדים ולטפח את הכישורים שלהם [...] גלו עניין במה שמעורר אצלם השראה ומצאו דרכים לאפשר להם לצמוח עם החברה".
לכל שאלה צרו קשר עם מחלקת הטכנולוגיה שלנו