ניתוח גרפי ככלי תומך לביקורת וחקירה
ניתוח גרפי ככלי תומך לביקורת וחקירה
הגישה הקלאסית לניהול מאגרי מידע לצרכי ניתוח ומחקר מתמקדת בשאלה מהי ישות המידע המרכזית בה אנחנו מתעניינים ואיזה מידע יש לנו עליה, תוך זיהוי המאפיינים המשותפים לכלל ישויות המידע במערכת.
לעומת זאת, הגישה הגרפית לניתוח נתונים ממקדת את תשומת הלב בשאלה איזה מידע זורם בין ישויות המידע. בכך, היא מאפשר להצביע באופן אוטומטי ומהיר על אזורים חשודים לחקירה. במקרים מסוימים, זהו בדיוק מה שיעשה את ההבדל בין מניעת האירוע לבין חקירתו בדיעבד.
ככלל, ניתן לומר כי המפתח לבחירת הניתוח הגרפי הוא הפתרון המתאים יותר, כאשר יש רמה גבוהה של אינטראקציה בין ישויות המידע שחשיפתה עשויה לגלות דפוסים נסתרים, בעוד כמות הישויות ורמת האינטראקציה ביניהן גבוהות ביותר.
הגישה הקלאסית לניתוח BI
הגישה השכיחה לניהול מאגרי נתונים לצורך ניתוח (BI) ומחקר מתקדם (Data Science) מבוססת על התמקדות בישות מידע מרכזית (למשל: הלקוח, המוצר, ערוץ השיווק או המכירה). בגישה הזאת אנו מתמקדים בשאלה מהי ישות המידע המרכזית בה אנו מתעניינים ואיזה מידע יש לנו עליה (לקוח – כתובת, גיל, מקצוע, השכלה וכד') ובזיהוי של מאפיינים משותפים לכלל ישויות המידע במערכת (כל הלקוחות בקבוצת גיל מסוימת, המתגוררים באותה העיר, בעלי אותה רמת השכלה וכן הלאה).
אם נדמיין לעצמנו עיר (חכמה?) כלשהי, הרי שנוכל להגיד שמודל נתונים וניתוח BI קלאסי יתמקדו בשאלה מה אנחנו יודעים על כל בניין בעיר? (כמודגם באיור הבא)
גישת הניתוח הגרפי
מתי נעדיף ניתוח של זרימת מידע?
בואו נחשוב על הדוגמא הבאה: בנק נדרש לבדוק ולפקח על התנועות בחשבונות של הלקוחות לצורך גילוי ומניעה של הונאות, הלבנת הון ופשיעה פיננסית אחרת. הבעיה היא שגם הלקוחות שלכאורה עוסקים בפשיעה פיננסית כזאת או אחרת, מודעים לחובה של הבנק לנסות לחשוף אותם ולדווח עליהם במקרה של חשד לפעילות אסורה. הדרך ה"קלאסית" לפעול מתחת לרדאר של מערכות הביקורת בבנק היא לפעול דרך מגוון גדול של חשבונות בתוך הבנק ובין הבנק לבנקים אחרים.
המפתחות לבחירה בגישה הגרפית
- כאשר מתקיימת רמה גבוהה של אינטראקציה בין ישויות המידע (עובדים, חשבונות בנק, בניינים, חשבונות דוא"ל, רשת של מכשירי IOT, רשתות חברתיות, רשתות מחשבים ועוד)
- שחשיפתה עשויה לגלות דפוסים נסתרים (למשל סיכוני הונאות, נטישת עובדים, תקלות ייצור, סנטימנט ברשת החברתית ועוד)
- וכמות הישויות ורמות האינטראקציה ביניהן גבוהות ביותר (רמת מורכבות גבוהה של הרשת).
במקרים מעין אלו, הגישה הגרפית לניהול המידע וכן הניתוח הגרפי הם קרוב לוודאי פתרון מתאים יותר עבור הארגון.