פיתוח MVP: עקרונות מנחים לבחירת הפיצ'רים הנכונים

 

בקצרה

המטרה בפיתוח MVP – מוצר בר קיימא מינימלי - היא להוכיח היתכנות עסקית במינימום השקעה. הקונספט של MVP מתפרש, לעיתים, באופן שגוי כהפשטה של המוצר, אבל בפועל יכולות להיות לו רמות שונות של מורכבות. אין תבנית מוגדרת לכמה ואיזה פיצ'רים לשלב; מה שמנחה את קבלת ההחלטה הם המאפיינים הספציפיים של המוצר שלכם -

ערכי הליבה של המוצר - ככל שתבינו את הערך המרכזי שאתם רוצים לבדוק, כך תדעו איזה פיצ'רים הכרחיים כדי לספק אותו; אלו שחייבים להיות כדי שהמוצר יהיה בר קיימא וישרת את מטרתו.

קהל היעד – אתרו נתח שוק אחד ממנו תרצו להתחיל והתמקדו בו; בפיצ'רים שהכרחיים כדי לענות על הצרכים שלו. כך גם תפיקו את המרב מהמפגש הראשון שלכם עם המשתמשים.

התחרות – כאשר יש מתחרים קיימים בשוק, נדרש MVP שמשקף את הגורם המבדל, זה שעושה את המוצר החדש טוב יותר מהפתרונות הקיימים.  

האמת על MVP

MVP (Minimum Viable Product), או בעברית "מוצר בר קיימא מינימלי", הוא מוצר שצריך להיות בעל החזר השקעה גבוה ביותר ביחס לסיכון ולהוכיח היתכנות עסקית במינימום משאבים. נשמע מוכר, ובכל זאת נראה שמעט מאוד אנשים מבינים את הקונספט של MVP מוצלח. למרות שמדובר על מוצר מינימלי וראשוני, פיתוח MVP אינו בהכרח הפשטה של כל הפיצ'רים הקיימים או פיתוח מהיר של מספר שבועות בלבד. למוצר כזה יכולות להיות רמות שונות של מורכבות ולעיתים יידרש מספר רב של פיצ'רים כדי לקבל MVP שמשרת את מטרתו. במילים אחרות, אין שבלונה אחידה לפיתוח MVP; מה שקובע את המסלול ומנחה את קבלת ההחלטות הוא המאפיינים הספציפיים של המוצר שלכם, התובנות שלכם אודות קהל היעד והשוק בו אתם פועלים.

1: תנו לערכי הליבה להוביל

הבסיס לפיתוח מוצר נעוץ בהבנה של הערך המרכזי שהוא מציע והפרדת המוץ מהתבן – זיקוק מה שחייב להיות מתוך כל מה שיכול להיות או נחמד שיהיה. ערכי הליבה הם המהות של המוצר, הדברים שבלעדיהם הוא לא יוכל להתקיים, וככל שתבינו אותם כך תדעו מהם הפיצ'רים הנדרשים לכם כדי לפתח מוצר בר-קיימא מינימלי.

צריך לזכור שהתפקיד של MVP הוא לבחון את אותו ערך מרכזי או אותם ערכי ליבה, בשאיפה לאשש את הנחות הבסיס ולהציג את פעילות המשתמשים בעקומה אחת עם שיעורי גדילה נאים; כל פעילות אלטרנטיבית שתוצע למשתמשים תהיה הסחת דעת שעשויה לקלקל את העקומה הנחשקת.

עם זאת, נדגיש כי MVP הוא קודם כל "בר קיימא" – קרי, עליו להיות מוצר של ממש ולא אבטיפוס או דף נחיתה; הוא אמנם צריך לספק רק את הערך המרכזי, אך בכדי לשרת את מטרתו עליו לעשות זאת היטב. לכן, לא תמיד צריך להפשיט את הפיצ'רים לחלוטין אלא לזהות מה "חייב להיכלל" ולהשלים אותו כראוי.

2: התחילו מקהל אחד

הגורם המקביל לערכי הליבה הוא קהלי היעד שהמוצר משרת – MVP צריך לשקף את אותם קהלים ולהתאים לצרכים שלהם. עם זאת, רומא לא נבנתה ביום אחד ולכן גם אם המוצר הסופי שלכם עתיד לשרת מספר קהלים או נתחי שוק שונים, הרי שהגרסה הראשונה שלו לא יכולה לשרת את כולם. כמו שאנחנו רוצים למקד את פעילות המשתמשים במוצר, כך אנחנו רוצים למקד גם את מאמצי השיווק, ואיסוף וניתוח המידע; אנחנו רוצים להפיק את המרב מהמפגש הראשון שלנו עם המשתמשים ולמזער סיכונים ככל הניתן. מעבר למשמעויות הפיתוח, השגת המשתמשים הראשונים היא משימה מאתגרת כשלעצמה ופנייה לקהלים מרובים רק תקשה עליה.

לכן, עליכם לאתר את קהל היעד המרכזי, את נתח השוק הספציפי שיהווה את הצרכנים הראשונים של המוצר שלכם, ולהתמקד בו בפיתוח MVP – להתמקד בפיצ'רים שמספקים פתרונות לבעיות ולצרכים המרכזיים שלו.

3: הבינו את מקומכם בשוק

אלא אם המוצר שלכם מספק פתרון חדשני לחלוטין שלא קיים עדיין בשוק, זה אומר שיש לכם מתחרים והמוצר שלכם צריך להיות הרבה יותר טוב משלהם. במצב כזה, יזמים נוטים לחשוב שהם צריכים לפתח פחות פיצ'רים מאלו שהמתחרה כבר פיתח, אבל זה לא בהכרח נכון. מה שחשוב לכלול בפיתוח MVP שכזה הוא את אותם פיצ'רים שמבדלים אתכם, שממחישים את מה שטוב יותר אצלכם – אלו שיוצרים את חוויית המשתמש הנדרשת ונכנסים במסגרת "חייבים להיכלל". זו יכולה להיות רשימה ארוכה, מאחר ומדובר בשוק קיים שכבר הספיק להתפתח, ועם זאת היא עשויה להיות בדיוק מה שאתם צריכים כדי לייצר MVP בעל ערך.

עם זאת, ובכלל, חשוב שתפעילו שיקול דעת ולא תיסחפו אחרי דיבורי "באזז". הכירו את קהל היעד שלכם ואת השוק בו אתם פועלים, ותקבלו החלטות בהתאם לתובנות שתפיקו מכך. הממשקים שתאתרו בין הערכים, הקהל והשוק ימקדו אתכם בבחירת הפיצ'רים ההכרחיים ליצירת MVP מדויק.

 


צור קשר עם מחלקת טכנולוגיה