רכב שיתופי (Car Sharing): השלב הבא בתחבורה?

רכב שיתופי 

בקצרה

בין המגמות הבולטות בשוק הרכב העולמי נמצאת השיתופיות, ומודל הרכב השיתופי (Car Sharing) בפרט. מודל הרכב השיתופי הוא מודל חדש יחסית שמציע השכרת רכבים לפרקי זמן קצרים בתמחור על פי משך השימוש (ימים, שעות, דקות), כפי שמציעה חברת Car2Go בישראל. המודל פונה לאנשים שלא מעוניינים להחזיק רכב בבעלותם ולמעשה, מנגיש להם את האפשרות להשתמש ברכב כשעולה צורך נקודתי. הרכבים חונים ונאספים בנקודות רבות המפוזרות ברחבי העיר ומבטיחות נגישות גבוהה ונוחה.

עוד מוקדם לאמוד את השפעת המודל החדש אבל ניתן לצפות השלכות שליליות על מכירת והשכרת רכבים בטווח הארוך. התחזיות מצביעות על צמיחה שנתית של מעל 34% בשוק הרכב השיתופי, גידול שנובע מהיתרונות הרבים והבולטים שלו על פני החזקת רכב פרטי: שירות זמין ונגיש 24/7, גמישות בבחירת הרכב בהתאם לצורך, הפחתה בזיהום האוויר, וכמובן, הוזלה משמעותית בעלויות.  

 

מגמות בענף הרכב בישראל ובעולם

בסקירת ענף הרכב בישראל ובעולם, ניתן לזהות שלוש מגמות התפתחות עיקריות:

  • רכב חשמלי – רכב מונע מצבר אשר אינו עושה שימוש בדלק כלל.
  • רכב אוטונומי – רכב עצמאי אשר אינו זקוק לנהג לתפעולו; מתוכנן לנווט ולהתגבר על מכשולים באופן עצמאי.
  • שיתופיות - תחום השיתופיות בשוק הרכב בא לידי ביטוי בשני מודלים מרכזיים: נסיעות שיתופיות ורכב שיתופי.
    • נסיעות שיתופיות - מודל שבו הנוסעים חולקים את נסיעתם עם נוסעים זרים אחרים (כמו שירות "Uber Pool" של חברת Uber ושירות "Gett Together" של של חברת גט שרכשה באפריל האחרון את פעילותה של חברת "ג'ונו" בתמורה ל-200 מיליון דולר).
    • רכב שיתופי (Car Sharing) - מודל השכרת רכבים למנויים, לטווח קצר המתומחר על פי רוב לפי משך השימוש (דקות, שעות, ימים).

בסקירה זו בחרנו להתמקד ולהרחיב על מודל השכרת הרכב השיתופי, מאפייניו והשפעותיו הצפויות על השוק.

מודל הרכב השיתופי (Car Sharing)

מודל הרכב השיתופי, או שיתוף רכבים, הוא מודל חדש יחסית של השכרת רכב, המאפשר ומנגיש כלי תחבורה לפרקי זמן קצרים. המודל פונה לאנשים שלא מעוניינים להחזיק רכב בבעלותם מסיבות שונות, ועם זאת נתקלים בצורך ברכב באופן נקודתי מפעם לפעם.

לאחר הרשמה לשירות והזמנת הרכב (ניתן גם לשריין רכב למועד עתידי), על הלקוח להגיע לנקודת האיסוף הקרובה אליו ומשם יוכל להתחיל לעשות שימוש ברכב עצמו. נקודות האיסוף הן חניות ייעודיות המפוזרות בכל רחבי העיר בכדי לאפשר גישה נוחה לכל לקוח פוטנציאלי. בתום השימוש, על הלקוח להחזיר את הרכב לחניה ייעודית. נקודת האיסוף אליה יש להחזיר את הרכב משתנה בהתאם להעדפות הלקוח; הוא יכול להחזיר את הרכב לנקודה המקורית ממנה אסף אותו, כל חניה ייעודית אחרת בעיר, ואפילו לכל חניה חוקית אחרת בעיר.

מי שמציעה את השירותים הללו בישראל היא בעיקר חברת Car2Go שפועלת גם בגרמניה, לצד DriveNow ו- Cambio. בארה"ב החברות העיקריות הן Lyft, enterprise ו-Zipcar, שפועלת גם בבריטניה, לצד Liftshare ו-GoCarShare.  

רכב שיתופי - גדילה של 34% בשנה

בשלב זה עוד מוקדם להעריך את מידת ההשפעה שתהיה למודל הרכב השיתופי על המודלים הקיימים לשימוש ברכב (בעלות ו/או השכרה), אך ניתן לצפות שיהיו לכך השלכות שליליות על מכירת והשכרת רכבים בטווח הארוך.

על פי Global Market Insights Inc., שוק שיתוף הרכבים העולמי צפוי לגדול בקצב שנתי של כ-34.8% בשנים הקרובות. להלן גרף המראה את התחזית הצפויה בשוק שיתוף הרכב ממאי 2017 ועד לשנת 2024 (במיליארדי דולרים):

מגמת רכב שיתופי

רכב שיתופי (car sharing) - היתרונות הבולטים של המודל השיתופי

הגידול המשמעותי נובע מהיתרונות הבולטים שיש למודל הרכב השיתופי (Car Sharing) על פני החזקת רכב באופן פרטי:

  • שירות זמין ונגיש – הלקוח יכול להשתמש בשירות בכל שעות היום וממספר רב של חניות ייעודיות; השירות לא מוגבל לשעות הפעילות במשק. ניתן לשכור רכב גם בשעות הלילה ובסופי-שבוע.
  • הלקוח יכול לבחור באיזה רכב ינהג – אדם אשר מחזיק רכב ומתגורר במרכז העיר, לרוב יעדיף להשתמש במכונית קטנה בכדי לאפשר לו חניה נוחה ומהירה יותר. כאשר אדם זה ירצה לעבור דירה, למשל, הוא יזדקק לרכב גדול יותר בכדי לבצע את הפעולה, ולפיכך יצטרך לשכור שירותים מגורם חיצוני ולשלם בהתאם. לקוח בשירות שיתוף הרכבים יכול לבחור ממגוון מכוניות, מקטנות ועד גדולות.
  • שמירה על הסביבה – צריכה מופחתת של רכבים, חניה ייעודית המבטלת את זמן חיפוש החניה, עידוד שימוש בתחבורה ציבורית, רכיבה באופניים והליכה ברגל, כל אלה מפחיתים את מספר הרכבים על הכביש, ובכך מפחיתים את זיהום האוויר. במידה ובעתיד צי הרכב יכלול גם רכבים היברידים, זיהום האוויר יפחת באופן משמעותי מעבר לאמור לעיל.
  • חסכון כספי – בנוסף לכל האמור, האדם הממוצע נמצא ברכבו כשעה ביום, אך עדיין מוציא כ-2,500 ש"ח בחודש על אחזקה, טיפולים ודלק. בשירותי הרכב השיתופי, התשלום הינו בתעריף קבוע הכולל עלויות דלק וביטוח. לדוגמה, שירותי CAR2GO בישראל, מציעים רכבים במחיר של בין 14 ל-20 ש"ח לשעה או במחיר יומי שנע בין 126 ל-180 ש"ח ביום. כמובן שמעבר לתעריפים האלה ניתן לעשות מנוי שמוזיל את העלויות אף יותר. לסיכום, הלקוח משלם לפי כמות הזמן/מרחק שהוא נסע ובכך מקזז עלויות קבועות גבוהות אשר יצטרך לשלם אפילו אם הוא לא בארץ, למשל.

    צור קשר עם מחלקת טכנולוגיה