שיקולים חשובים בבחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני (eCommerce)
שיקולים חשובים בבחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני (eCommerce)
בחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני עשויה להתגלות כתהליך מאתגר אך משתלם. בחירת הפלטפורמה הנכונה תבטיח חסכון בעלויות ומשאבים, ותסייע ביצירת פעילות איקומרס (eCommerce) מוצלחת להגדלת העסק והיקף המכירות. אז איך עושים את זה? ב-4 צעדים:
1. הגדרת המפרט (קביעת הצרכים והדרישות) – בשלב זה נתייחס לכלל ההיבטים הכרוכים בפעילות ונבחן אילו פונקציות או יישומים נדרשים לנו מהפלטפורמה כדי לבנות RFP. בכלל זה נתייחס לפונקציות הנראות/צד הלקוח (Front-end), יכולות תפעול ואינטגרציה, ניהול לקוחות, ניהול מלאי מוצרים, ארכיטקטורה ותקני אבטחה, מדרגי הביצועים והתאמה למכשירים ניידים. 2. הגדרת תקציב – בשלב זה נגדיר את מסגרת התקציב שאנחנו מוכנים להשקיע בפלטפורמת איקומרס, בהן עלויות הקמה ותחזוקה, לצד עלויות "בלת"מ" שמגיעות עם יישום פתרון חדש בעסק. 3. חקירת הפתרונות הקיימים – בשלב זה נפנה לאיסוף מידע אודות פלטפורמות eCommerce שיכולות להתאים לנו. נבין מה מספקת כל פלטפורמה, מהם היתרונות והחולשות שלה, וכמובן מהן העלויות הנלוות לשימוש בה. 4. השוואה וקבלת החלטה – כעת, משאספנו את כל המידע, נערוך השוואה בין הפלטפורמות השונות; נבחן לעומק כל פלטפורמת מסחר אלקטרוני ביחס לדרישות שהגדרנו (לרבות התקציב) ונבדוק האם ועד כמה היא עונה לצרכים שלנו, בכדי לאתר את האופציה המתאימה ביותר. .
בכדי להקל על התהליך, מומלץ לייצר לעצמנו טבלה ייעודית בה נפרט את הדרישות, מחד, ואת רשימת הספקים/הפלטפורמות מאידך. תחת כל ספק, נמלא בטבלה האם הוא עונה על הדרישה שהוצבה; ואם לא, האם וכיצד יש לנו דרך לעקוף זאת בדרכים אחרות (אינטגרציה עם כלי חיצוני, פיתוח פתרון מותאם אישית וכדו').
בחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני
בסביבה המודרנית של היום, מי שמקים חנות באינטרנט נאלץ להתמודד עם שאלות רבות מתמיד. השוק תחרותי יותר וללקוחות יש ציפיות גבוהות מאי פעם; כבר לא מספיק להביא את המוצרים הנכונים, אלא צריך לפנק את הלקוחות ולאפשר להם לבצע הזמנות במהירות ובפשטות. למעשה, קמעונאים שרוצים לשמור על קשר עם לקוחותיהם חייבים להיות מסוגלים לספק להם חוויות קניה נהדרות – בסביבות שונות ודרך מכשירים שונים.
בעוד שסף הכניסה לעולם המסחר האלקטרוני ((eCommerce גבוה מאי פעם, מי שרוצה להישאר תחרותי ורלוונטי חייב לדעת כיצד לפעול בו. כדי לשגשג בשוק של היום, נדרשת פלטפורמת מסחר אלקטרוני שתאפשר לעסק לספק את הציפיות של הצרכנים המודרניים, שתספק לו את הכלים למכור את המוצרים הנכונים, לייצר חווית קניה מדהימה ולספק את ההזמנות ביעילות. אם הפתרון בו אתם משתמשים כיום לא יכול לענות על הצרכים האלה - עליכם למצוא פתרון שיכול, ולשם כך אנחנו כאן. במאמר זה נסייע לכם בבחירת פלטפורמת איקומרס אפקטיבית, ונוביל אתכם בתהליך החיפוש שלב אחר שלב.
שלב 1 - קביעת הצרכים ובניית RFP
בדומה לבחירת שירותים ומוצרים אחרים, הדבר הראשון והחשוב ביותר בבחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני (eCommerce) הוא הגדרת הצרכים הספציפיים שלכם. אחת הדרכים המקובלות לעשות זאת, בעיקר כאשר מדובר על פרויקטים של מערכות מידע ותשתיות טכנולוגיות, היא בניית RFP (Request For Proposal, או "בקשה להצעות") – מסמך שמפרט את הצרכים והיישומים הנדרשים מהשירות/מוצר/ספק. במקרה שלנו, נמקד את התשובות בהתאם לצרכים הייעודיים של העסק בסביבת איקומרס, תוך התייחסות לדרישות הבאות:
א. Front-end (צד הלקוח)
מה בדיוק נרצה שהלקוחות יראו ויעשו באתר שלנו? בשלב זה נחשוב על פונקציות הניווט והחיפוש הנדרשות באתר, לצד מיפוי המידע שאנחנו רוצים שהלקוחות יראו כמו גם כיצד נרצה שמידע זה יוצג להם. בשלב זה צריך לחשוב גם על הצרכים הייעודיים של העסק הספציפי, עבורו אנחנו מחפשים פתרון איקומרס (eCommerce).
ב. Back office / integrations (תפעול ואינטגרציות)
פלטפורמת מסחר אלקטרוני צריכה לאפשר עבודה חלקה גם עבור התפעול שמאחורי הקלעים (בק-אופיס), כמו רישום והוצאת ההזמנות, ניהול המלאי, אריזה ושילוח. לכן, בעת בחירת פלטפורמת איקומרס עלינו לייצר רשימה של כל היכולות והפונקציות שאנחנו צריכים בפלטפורמה על מנת להבטיח שהמוצר שהוזמן אונליין - נרשם, נארז ונשלח בהצלחה ללקוח. כמו כן, עלינו לבחון את אפשרויות האינטגרציה מול התוכנות בהן העסק משתמש כעת (מערכת ERP, מערכות לוגיסטיקה, כספים וכדומה), כלומר לבדוק האם פלטפורמת המסחר יכולה להשתלב/לתקשר איתן. אם לא, כדאי לבדוק האם הפלטפורמה מציעה תכונות מובנות או שילובים אלטרנטיביים שיכולים להתאים, ולבחון את המשמעויות והכדאיות במעבר לפתרונות אלו (לחיוב או לשלילה).
ג. Customer management (ניהול לקוח)
היבט נוסף שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת (eCommerce), הוא ניהול התקשורת מול הלקוחות. בהקשר זה, חשוב לבחון את היכולות או הפונקציות הדרושות לעסק בכדי לבנות ולנהל קשרים עם הלקוחות, כמו אפשרות לתקשר עם הרוכשים באמצעות דוא"ל, תוכנית נאמנות/מועדון לקוחות, שיווק ב- SMS וכדו'. כיום, פלטפורמות איקומרס רבות מציעות פונקציות לניהול הקשרים עם הלקוחות ואופציות מובנות יכולות לחסוך לעסק זמן ועלויות.
ד. Catalog management (ניהול מלאי)
פלטפורמת מסחר אלקטרוני צריכה, בראש ובראשונה, לספק לעסק פתרונות לניהול חנות, שדורש, בין אם מדובר בחנות פיזית ובין אם בחנות איקומרס (eCommerce), יכולות לניהול מלאי המוצרים. על כן, אחד השיקולים החשובים בבחירת פלטפורמת איקומרס הוא בחינת תכונות הניהול הנדרשות לעסק עבור קטלוג המוצרים שלו – כמה SKUs יש לעסק, כמה גרסאות יש לכל מוצר (צבעים, תתי-דגמים, חבילות וכדו'); האם לקוחות יכולים לבצע התאמה אישית לסחורה, כל כמה זמן נדרש לעדכן את המוצרים, מה קורה אם לקוח רוצה להזמין מוצר שחסר כרגע במלאי וכן הלאה.
ה. Architecture and security (ארכיטקטורה ואבטחה)
בניגוד לסוגי אתרים אחרים, באתרי (eCommerce) הלקוח מבצע תהליכים מגוונים, בראשם תהליך הרכישה בו הוא נדרש להזין את פרטי כרטיס האשראי ומידע אישי נוסף. על כן, בבחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני יש לתת דגש מיוחד על אופן בניית המערכת, רמת הגמישות בה וכמובן יכולות אבטחת המידע שלה. בסעיף זה, נציין את תקני האבטחה הדרושים לנו בפלטפורמה, ונענה על שאלות כמו איך צריך לבנות אותה, מהי רמת הגמישות הנדרשת, מהו הפוטנציאל להרחבה, אילו אישורים או סרטיפיקטים נדרשים לצורך הפעילות, וכיוצא באלו.
ו. Performance/scalability (מדרגיות ביצועים)
ניהול חנות (eCommerce) דורש יכולת לנהל את כל תנועת הלקוחות והנתונים באופן דיגיטלי – עבורה נדרשות יכולות של איסוף, עיבוד ואחסון מידע בהתאם לקצב, הנפח והכמות הספציפיים לעסק. על כן, בעת בחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני, עלינו לבחון איזו פלטפורמה בנויה ומתאימה להתמודד עם התנועה והנתונים בהיקפים הצפויים אצלנו, וכן לבדוק איך הפלטפורמה תתמודד, טכנית, עם נפח כבד של תנועה.
ז. Mobile (התאמה למכשירים ניידים)
ככל שהמסחר האלקטרוני (eCommerce) מתפתח, יותר ויותר אנשים מבצעים רכישות מקוונות דרך מכשירים ניידים, סמארטפונים וטאבלטים. לכן, בעת בחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני עלינו לחשוב כיצד אנחנו מספקים מענה איכותי ללקוחות שיגיעו לחנות דרך מכשירי מובייל, ולציין לעצמנו את הדרישות עליהן הפלטפורמה צריכה לענות בכדי לאפשר להם חוויית קניה מיטבית. מלבד לתצוגה מותאמת (עיצוב רספונסיבי או אדפטיבי), נבחן אילו תכונות צריכות להיות זמינות בגלישה במכשירים ניידים, תוך התחשבות במאפיינים הייחודיים שלהם (גודל המסך, הרגלי השימוש וכו'). בכלל זה, נחשוב איך האתר הנייד צריך להבנות על מנת למנוע בעיות, כמו זמן טעינה ארוך מדי או עומס פרטים במסך קטן.
שלב 2 - הגדרת תקציב
לאחר שהגדרנו את הדרישות טכניות והצרכים העסקיים והתפעוליים, כעת נוכל לעבור להגדרת התקציב שאנחנו מוכנים להשקיע בשביל פלטפורמת מסחר אלקטרוני. מלבד לעלויות הברורות כמו עלויות פיתוח ורכישת רישיונות, בהגדרת התקציב עלינו להקפיד לכלול גם "עלויות בלת"מ" שמגיעות עם יישום פתרון חדש ולהביא בחשבון הוצאות עבור תחזוקה, יעוץ, הקמה וכדומה.
להלן מספר מרכיבים שחשוב להכניס בחישובי התקציב:
א. עלות פלטפורמת מסחר אלקטרוני - העלויות ישתנו בהתאם לגודל העסק, נפח המכירות וכמובן, הפתרון עצמו. כמה פתרונות (כגון, Magento) גובים דמי רישוי שנתיים בעוד שאחרים (כמו Shopify) דורשים דמי מנוי חודשיים.
ב. עלויות עיצוב ופיתוח – ניתן לעצב ולפתח את האתר "בתוך הבית" (In-house), להעביר את העבודה למיקור חוץ או לעשות שילוב של השניים, בהתאם למאפייני העסק שלכם. כך או כך, הפיתוח והעיצוב של אתר איקומרס (eCommerce) הם עלויות שיש לקחת בחשבון.
ג. דמי אחזקה – בחישוב התקציב יש לקחת בחשבון גם את העלויות שלאחר ההקמה, בכללן עלויות פיתוח מתמשך וכן עלויות אחזקה אחרות, כמו שיווק, אינטגרציות, SEO, אבטחה, ניתוח מידע וכו'.
ג. עמלות עסקה (Fees) – גם בחנויות איקומרס, מרבית פתרונות הסליקה כרוכים בתשלום עמלה בעבור כל עסקה שמתבצעת, כאשר דמי העסקה עשויים להשתנות בין פתרון אחד למשנהו.
ד. עלויות אחסון – עלויות אחסון האתר (המידע והנתונים) משתנות הן בהתאם לנפח המידע והתנועה הספציפיים שלכם, והן בין ספקים שונים.
ה. דמי ייעוץ (אם רלוונטי) - אם אתם שוכרים יועץ לבניית RFP, לבחירת/בניית פלטפורמת מסחר אלקטרוני או לצרכים אחרים עבור ההקמה והניהול של החנות המקוונת, יש לכלול את העלויות הנלוות בהגדרת התקציב.
שלב 3 – מחקר מקדים לפתרונות eCommerce
כעת, לאחר שקיבלנו מושג ברור הן לגבי התכולה הנדרשת לנו והן לגבי התקציב אותו אנחנו מוכנים להשקיע, אנחנו יכולים לגשת לבחון פתרונות שונים כדי לקבוע איזו פלטפורמת מסחר אלקטרוני תספק לנו את ההתאמה הטובה ביותר. הפלטפורמות הנפוצות כיום לניהול חנות איקומרס הן Magento, Woo commerce, Shopify ו- Opencart, כאשר כל אחת מהן בעלת יתרונות משלה. דוגמה לכך תוכלו למצוא באתר Crat2Cart שביצע השוואה בין הפלטפורמות המובילות, תוך התייחסות לעלויות ולנקודות החוזק והחולשה של כל אחת מהן.
שלב 4 – השוואה וקבלת החלטה
בשלב זה, כבר יש לנו מספיק מידע על מנת לקבל החלטה – הגדרנו דרישות ותקציב, אספנו מידע על הפתרונות הקיימים וכעת אנחנו יכולים לבצע הערכה מלאה. לשם כך, עלינו לבחון לעומק כל פלטפורמת מסחר אלקטרוני שחקרנו ביחס לדרישות שלנו, להשוות בין האופציות ולראות מי המתאימה ביותר לעסק ולפעילות שלנו באופן ספציפי.
כדי להקל על התהליך, כדאי לייצר לעצמנו טבלה ייעודית ומפורטת – בציר אחד נמנה את רשימת הצרכים והדרישות שלנו מהפלטפורמה (לרבות גובה התקציב), ובציר את השני את רשימת הפלטפורמות/הספקים אותם אנחנו שוקלים. דרך זו תאפשר לנו לקבל בקלות תמונה מלאה של המצב, בה מפורטות התכונות שמספקת כל אופציה וכיצד או עד כמה הן עונות על הצרכים והדרישות שלנו בניהול חנות איקומרס (eCommerce). אם לפלטפורמה מסוימת חסרה תכונה נדרשת, נציין לעצמנו אם וכיצד נוכל לעקוף אותה בדרכים אחרות (כמו להשתמש באינטגרציה של צד שלישי, לפתח פתרון מותאם אישית וכדו').
לסיכום
איתור והקמת פלטפורמת מסחר אלקטרוני זה פרויקט משמעותי, אולם בחירת הפתרון הנכון תאפשר לנו לחסוך משאבים, להגדיל את העסק, לשפר את הפעילות ולהגדיל את היקף המכירות. כלומר, על אף שתהליך בחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני יכול להיות תהליך מאתגר - הוא לגמרי שווה את המאמץ והירידה לפרטים. יתרה מכך, שווה להתייעץ עם גורם מומחה שבקיא בשוק האיקומרס (eCommerce) בכדי לקבל סיוע וייעוץ לזיהוי הצרכים הייעודיים של העסק ובבחירת הפלטפורמה המתאימה ביותר – הן מבחינה טכנית והן מבחינת עלויות.
הירשמו לקבלת עדכונים מהבלוג