ICO: הדרך החדשה לגייס כסף

 

בקצרה

תחום המטבעות הדיגיטליים ממשיך להתפתח בקצב מסחרר, כאשר אחד הביטויים המרכזיים לכך טמון בעלייה בגיוסי הון באמצעות ICO.

ICO (Initial coins offering) הוא מודל מימוני בו חברה מגייסת כספים כנגד הנפקת אסימון (Token). בתהליך הגיוס, החברה מנפיקה מטבע דיגיטלי באמצעות מערכת של חוזים חכמים (Smart Contracts) שמוסדרים ומוצפנים על גבי בלוקצ'יין (Blockchain), ומציעה אותו למכירה בעבור מטבעות קריפטוגרפים אחרים (כמו ביטקוין או את'ר) או מטבעות רגילים (כמו דולר או יורו) המכונים מטבעות FIAT.

אותו מטבע חדש נרשם והופך סחיר בשוק, כאשר לצד זאת הוא מגלם ערך נוסף; לרוב מדובר על Utility Token – אסימון המקנה זכויות כניסה או שימוש בפלטפורמה שהחברה תקים או שירות / מוצר כלשהו שהחברה תציע ויהווה את אמצעי התשלום הבלעדי עבור אלה.

סוג האסימון המוצע למכירה, כמו גם יתר פרטי המיזם, מפורטים ב"מסמך הלבן" (White Paper) שמפרסמת החברה המנפיקה. משקיעים הרוצים לבדוק ולאמת את ההצעה נעזרים גם בדוחות בדיקת נאותות, שירותי דירוג ומחקרים אנליטיים-פיננסיים - שלרוב נערכים מטעם קהילת הבלוקצ'יין, אך לאחרונה גם מצדם של גופים חיצוניים.

הגיוס באמצעות ICO ממשיך לתפוס תאוצה וכיום מהווה אלטרנטיבה פופולרית, בעיקר בקרב מיזמים מתחום הבלוקצ'יין והקוד הפתוח – שכעת יכולים לגייס סכומים גדולים במהירות, גם כשהם עוד רק בתחילת דרכם. בעוד שהאסדרה הרגולטורית עוד נמצאת בחיתוליה, היקף הגיוסים צמח בשנה שעברה ל-2 מיליארד דולר ונראה כי מדובר במגמה שרק תלך ותתפתח.  

עלייתם של המטבעות הדיגיטליים

בעוד שנדמה כי מהפכת המטבעות הווירטואליים נמצאת בשיאה, הפוטנציאל העצום שהיא טומנת בחובה קובע אחרת; מה שהתחיל כתחום אפור לפתרונות מחתרתיים, אפורים ואף פליליים, הפך בתוך זמן קצר לזירה כלכלית וטכנולוגית משמעותית - אליה נשואות עיניהם של הגופים המוסדיים לא פחות מאשר עיני המשקיעים והיזמים.

שוויו של הביטקוין (Bitcoin), שהונפק לראשונה ב-2009 והתחיל את המהפכה, עומד כיום על כ-9,400 דולר – עלייה של 700% ביחס לאותה התקופה אשתקד. באותו פרק זמן עלה גם שוויו של האית'ר (Ether), המטבע של אית'ריום (Ethereum) שהונפק לפני שלוש שנים (2015) ב-30 סנט בלבד, והוא עומד כיום על כ-700 דולר – עלייה של 1000% ביחס לאותה התקופה בשנה שעברה.

עליות השווי וההתפתחויות הטכנולוגיות הובילו לעלייה גם בפופולריות; אם בתחילת הדרך חששו המשקיעים שהמטבעות הקריפטוגרפים הם עוד סוג של פירמידה וירטואלית, הרי שהיום יותר ויותר מהם רוצים לקחת חלק באפיק החדש והמבטיח. הביטקוין הוכיח שהוא לא גחמה חולפת, ובעשור האחרון זכה ללגיטימציה הולכת וגוברת גם מצד משקיעים סולידיים. ההצלחה, הן הכלכלית והן הטכנולוגית, הובילה להנפקתם של עוד למעלה מ-1,500 מטבעות וירטואליים חדשים. חלק גדול מהם הונפק במסגרת מודל חדש לגיוס כספים - ICO.

מה זה בדיוק ICO?

ICO - Initial Coin Offering (בעברית: הנפקת מטבעות ראשונית; לעיתים קרוי גם TGE – Token Generation Event) הוא מסלול מימוני בו חברות, בד"כ טכנולוגיות, מגייסות הון מהציבור לפיתוח מיזם חדש כנגד הנפקת אסימונים (Tokens) ומכירתם למשקיעים.

על פי רוב, המטבע החדש נרשם למסחר ומקבל מחיר שוק, כך שהוא יכול להיסחר באופן רציף שיספק למשקיעים נזילות (קרי, לתפקד כמטבע דיגיטלי "רגיל", דוגמת הביטקוין) – נזילות שצפויה להתגבר כאשר המטבע יקבל ערך ויהווה אמצעי לכניסה או שימוש במיזם. כלומר, לצד יכולת העבירוּת, האסימון מיועד ומקנה לרוכשים זכויות לשימוש במסגרת הפעילות העסקית שתקים החברה המנפיקה באמצעות ההון המגויס (למשל, אמצעי תשלום בלעדי בגין שירות ומוצרים בפלטפורמה).

בד"כ בסמוך להנפקה אין למטבעות שימוש מלבד למסחר ספקולטיבי, אולם הן היזמים והן המשקיעים מקווים שהמיזם יצמח, יגביר את הדרישה למטבעות ובכך יעלה את ערכם.

איך זה עובד?

אם כן, ICO הוא מודל פיננסי לגיוס כספים ויצירת קהילת משתמשים ראשונית על יד הנפקת אסימונים (מטבעות דיגיטליים). יצירת ומכירת האסימונים נעשית באמצעות מערכת של חוזים חכמים (Smart Contracts) שמוסדרים ומוצפנים על גבי בלוקצ'יין (Blockchain) – מאגר נתונים מבוזר הנמצא על מחשבים רבים שמסונכרנים זה עם זה ומאפשר ביצוע עסקאות אמינות ללא גורם מתווך. הבלוקצ'יין הראשונה היא "הבלוקצ'יין של הביטקוין" שהוקמה בשנת 2009, אולם מאז הוקמו רשתות נוספות ובראשן פלטפורמת את'ריום (Ethereum) – שמאפשרת, בין היתר, יצירת חוזים חכמים, ובכללם הנפקת אסימונים וגיוס כספים באמצעותם.

למעשה, אחת מהנפקות ה-ICO הראשונות והגדולות ביותר עד כה היתה של האת'ר (Ether) – האסימון שהונפק לגיוס הון עבור פיתוח האת'ריום, משמש כאמצעי התשלום הבלעדי בה ומהווה היום את המטבע הדיגיטלי השני בשווי בשוק. כיום, מרבית ההנפקות מושתתות על חוזים חכמים שנוצרו באת'ריום ונשענים על הפרוטוקול המתקדם שפיתחה, ERC20. רבים מייחסים את הצלחתו של האת'ר (ועלייתו באלפי אחוזים) להצלחת המיזם לשמו הוא הונפק – האת'ריום.  

סוגי אסימונים

החוזה הבסיסי עבור ICO הוא די פשוט – החברה המנפיקה מציעה לציבור להשקיע כסף באמצעות מטבעות קריפטוגרפים (כמו ביטקוין או את'ר) או מטבעות רגילים (כמו דולר או יורו) המכונים מטבעות FIAT, בתמורה לאחד משני סוגים עיקריים של אסימונים, הנבדלים בזכויות שהם מגלמים –

Utility token – אסימון המקנה לרוכש זכויות כניסה או שימוש בפלטפורמה העתידית שתקים החברה המנפיקה, פלטפורמה שתתבסס על האסימון כאמצעי תשלום או תקבול בלעדי; הסוג הנפוץ מבין השניים.

Security Token – אסימון המקנה לרוכש זכות בעלות, השתתפות יחסית ברווחים או חזקה יחסית בחברה (בהתאם לכמות האסימונים שברשותו); חברות רבות חוששות שהנפקת אסימונים מסוג זה תחיל עליהן דרישות רגולטוריות כבדות כפי שמוטלות על הנפקות של חברות ציבוריות, ולכן נוטות שלא להשתמש בו.

איך יודעים מה החברה מציעה?

כל חברה המעוניינת בגיוס באמצעות ICO נדרשת לנסח ולפרסם "מסמך לבן" (White Paper) המפרט את מהות ההצעה למשקיעים, לרבות סוג האסימון והזכויות שהוא מקנה לרוכשים, היקף ההתחייבות למשקיעים, התוכנית העסקית וכיו"ב. כאשר מדובר על ICO, המסמך הלבן (White Paper) צריך לשקף היטב הן את אטרקטיביות המיזם והן את העסקה המוצעת; לספק למשקיע את כל המידע הדרוש לו לקבלת ההחלטה.

מלבד למסמך הלבן, המשקיעים יכולים (ונוטים) לבדוק ולאמת את טיב ההצעה גם בעזרת דוחות בדיקת נאותות (Due Diligence),  שירותי דירוג (Rating) ומחקר אנליטי/פיננסי – אותם מספקת בעיקר קהילת הבלוקצ'יין אך לאחרונה גם גופים חיצוניים לה. מטבע הדברים, קהילת הבלוקצ'יין, שפועלת לקידום הטכנולוגיה והרחבת שימושיה, מהווה את מעגל המשקיעים הראשוני במרבית ההנפקות ומשפיעה רבות על המגמות בזירה. בהתאם, ICO הוא מסלול אפקטיבי ומהיר לגיוס כספים בעיקר עבור פרויקטים מבוססי בלוקצ'יין וקוד פתוח (Open Source).

ICO: כאן להישאר

הגיוס באמצעות ICO תפס תאוצה, ומרבית היזמים הטוענים לפיתוח אפליקציות מבוזרות רואים בו היום אלטרנטיבה אפקטיבית, שאינה כרוכה בסיכון או ויתור מצדם. לאחרונה, גם גופים פיננסיים מסורתיים פוזלים לכיוון והרגולטורים מתחילים לגבש עמדות, אם כי עוד לא נאמרה המילה האחרונה. ואילו בשטח, היקפי הגיוס מעידים על תופעה שלא ניתן להתעלם ממנה.

בשנת 2016, כ-50% מההשקעות של קרנות הון סיכון (VC) בחברות מתחום הבלוקצ'יין בוצעו באמצעות ICO, כאשר הסכום הכולל שגויס באותה השנה (ע"י כלל סוגי החברות) עמד על כ-300 מיליון דולר. ב-2017 הסכום זינק, וסך הגיוסים באמצעות ICO הניבו לא פחות מ-2 מיליארד דולר. גם מהירות הגיוסים מעוררת השתאות למול המסלולים המסורתיים, כאשר דוגמה מדהימה לכך נראתה ממש כאן בישראל, כאשר חברת Bancor גייסה 153 מיליון דולר בתוך 3 שעות בלבד.

המודל החדשני של ה-ICO מאפשר גם לחברות צעירות לגייס סכומים גבוהים במהירות ובכך מוביל שינוי תפיסתי משמעותי אודות הדרך בה חברות יכולות לגייס כספים. זאת, לצד עלייתם של המטבעות הדיגיטליים ופיתוח יישומים חדשים לבלוקצ'יין, מסמנים על תחילתו של עידן טכנולוגי חדש שעתיד להשפיע על מגוון תחומי חיינו.

 

לכל שאלה צרו קשר עם מחלקת הטכנולוגיה שלנו