אפקט זריקת אבן למים בארגונים

הרבה פעמים אנחנו נוטים לחשוב מדוע כל כך מעניין אותנו להמשיך לשמוע על חברות כמו אמזון או כמו טסלה. מה סוד הקסם שלהן? מה עושה אותן לכל כך מצליחות וכל כך מעניינות. האם זו העובדה שהחברות הללו לא מפסיקות לחדש? האם זו העובדה שהן לא מפחדות להכניס ראש לעולמות שלא דרכו בהן מעולם? כנראה שזהו תמהיל של כמה דברים יחדיו. בחברות מהסוג הזה לא ניתן למצוא יום בשנה שלא משוחררת ידיעה בדבר פרויקט חדש שיצא לדרך. בסוף, חדשנות והצלחה מורכבת מהרבה פרויקטים וניסיונות קטנים שבמכלול שלהם מובילים את החברה למקום טוב יותר ממה שהיתה בו.

נראה שיש אפקט מצטבר גם לדברים קטנים וגם לכאלו שבכלל הקדימו את זמנם.

  • על פי דו"ח של חברת נילסן, אמריקאים מבלים כ-70% מזמן הטלוויזיה שלהם בצפייה בטלוויזיה ורק 6% בנטפליקס.
  • הקניות באונליין מהוות פחות מ- 14% מכל מה שהאמריקאים קונים.
  • עבודה מרחוק היא נושא חם בימינו, אך רק אחד מכל 6 עובדים בארה"ב עובדים מהבית.
  • על פי ה- Wall street journal, בסך הכל, כ-6% מהאמריקאים מזמינים מחברות משלוחי המסעדות הפופולארית ביותר בארצות הברית. חברות כגון, Door Dash ו-  Uber Eatsמאד מדוברות בימים אלו אבל הן עדיין לא רווחיות.

תודו שזה די מפתיע לקרוא את הסטטיסטיקות הללו, בהתחשב בכל הרעש שיש כיום סביב אימוץ הרגלים דיגיטליים.

הנתונים הללו הם סימן לכך שלעתים אנו מאמינים כי שינויים התנהגותיים הנובעים מטכנולוגיות חדשות הם דבר שבשגרה הרבה יותר ממה שהם באמת.
 

תסמונת טסלה

אנשים נוטים לשים לב יותר למה שחדש ומרגש. זה עשוי להיות נכון במיוחד אם השינויים ההתנהגותיים מתרחשים אצל אנשים אמידים יחסית. לדוגמא, מאז שטסלה נחתה בישראל, אני לא מפסיקה לראות את המכוניות הללו על הכבישים. זה לא אומר שיש עשרות אלפי מכוניות טסלה העומדות בפקקי ישראל, זה אומר בעיקר שאני מחפשת בעיניים אותן. העיתונות מזינה אותנו במקביל, ולא עובר יום שאין בו כתבה על טסלה ואילון מאסק. ושוב, זה תמיד מעניין לקרוא.

גם על חברת פלטון, יצרנית אופניי הכושר הבייתים, שמענו השנה ללא הפסקה למרות שכמות הלקוחות המשלמים שלה מגיע כרגע לכדי 2.1 מליון מתוך כ- 328 מליון תושבים בארצות הברית. זה אפילו לא אחוז.

זה לא אומר שפלטון לא משמעותית, שלא שווה לשים לעבודה מרחוק או שנטפליקס היא לא עניין גדול. החידושים של היום, יכולים להפוך לנחלת הכלל של מחר. ענף הרכב מזיע בגלל טסלה ובצדק. טסלה מביאה איתה דרך חדשה ואחרת.  

 

שינוי קטן עם תרומה גדולה

שינויים קטנים יחסית אך מהירים במעשים בודדים, שחוזרים על עצמם מיליונים או מיליארדי פעמים, יכולים לשבש את כל מה שסביבנו.

ההרגלים שלנו והתפקוד של כמעט כל העסקים והערים שונו באופן עמוק על ידי אמזון והקניות המקוונות, שזה עדיין חלק קטן ממה שאנחנו קונים. חברות כמו אובר וליפט מהוות כמות קטנה של קילומטרים מסך הקילומטראז' שבוצע בארצות הברית, אך כלי הרכב שלהן תורמים משמעותית לתנועה והיחס שלהם לנהגים שלהם סייע לבחון מחדש מה משמעות העבודה בארצות הברית ובאירופה. משמע, שימוש שאמנם עדיין לא מהווה אחוז גדול מסך ההתנהגות של כלל האוכלוסייה עדיין יכול לייצר שינוי משמעותי כפועל יוצא מההתנהלות החדשה.

לא יודעת מה אתכם אבל מהיום שהקורונה, כביכול, הסתיימה, אני לא מפסיקה לעמוד בפקקים. ואני שואלת את עצמנו: האם לא למדנו כלום משנת 2020? תחשבו מה היה יכול לקרות אם כל אחת מהחברות היו מיישמות את הלקחים מהתקופה הזו.

 

חוק העדר

השבוע התרחשו ימי אמזון פריים, חג הצרכנות של אמזון. אמזון הציעה למעלה משני מיליון מבצעים לחברי פריים במהלך יומיים שלמעשה מזניקים את חגי קניות האונליין בלוח השנה.

האירוע השנה מייצג חזרה לשגרה לאחר שהחברה העבירה את פריים דיי לאוקטובר אשתקד בגלל ה-COVID 19.

בשנת 2020 אמזון מכרה בתוך יומיים סחורות בשווי של 10.4 מיליארד דולר, עלייה של 45% לעומת שנת 2019.

מוכרי צד ג' שלה צברו מכירות של 3.5 מיליארד דולר, עלייה של כמעט 60% בשנה.

ימי הפריים נסגרו השנה בלמעלה מ- 11 מיליארד דולר - גבוה בשיעור של 6.1% לעומת עסקאות המסחר האלקטרוני הכולל שנוצרו באירוע בשנת 2020, על פי נתוני אדובי אנליטיקס.

 

גם כאן, המנהג של אמזון שהחל בקטן בשנת 2015, לכבוד חגיגות 20 שנה לחברה, הפך למפלצת שהתגלתה כרעיון כל כך מבריק שקמעונאים אחרים כמו וולמארט, טארגט, בסט ביי וקוהל, החלו להציע מגה-דילים משלהם במקביל לפריים דיי.

כשמתחילים לחקות אותך, אתה מבין שמשהו אתה עושה נכון ובזוס, עשה הרבה מאד דברים לפני כולם ויצא לו נכון.

 

סבלנות לא קונים בשום חנות

הרבה פעמים במהלך עבודתי אני נשאלת על ROI. מתי נראה החזר על ההשקעה? מתי הפעילות תהפוך לרווחית? ואלוהים יהיה עדי לכמה תוכניות עסקיות ראיתי נגנזות כי לא הוכח שבשנה - שנתיים הראשונות מתחילים להרוויח כסף. אבל בדיוק כמו שאני מנסה להזכיר לעצמי, אני אומרת לחברות עימן אני עובדת, אחד המדדים הבולטים להצלחה, הינו היכולת להסתכל קדימה ולטווח הארוך ולא רק מטר מהיכן שאני עומד היום.

כנראה שאם בכל זאת ננסה להבין מה הוא המתכון הסודי להצלחה של חברות, נגלה שחלק משמעותי ממנו הוא החזון. ואם אפשר לקחת את זה קצת יותר קדימה זה למעשה החלום. חלומות קטנים וגדולים שמרכיבים את העתיד שאליו נגיע. ובינתיים, חשוב שנהנה גם קצת מהדרך.

זו בחירה: או שאנחנו עושים שימוש בזמננו בכדי לעשות משהו שנעשה לפני או שאנחנו תורמים בכך שאנחנו מגלים דרך לעשות משהו חדש או ליצור דרך טובה יותר קדימה. אם נרשמתם למסלול הראשון, אז הסיכוי להגשים את הפוטנציאל קטן ואם החלטתם לצעוד בדרך השניה, תסלחו לעצמכם על זה שהיא ארוכה וקשה יותר.

המאמר פורסם בדה מרקר בתאריך 24.6.2021

צרו קשר עם המומחים שלנו >>